معرفی مقام و شخصیت امام علی(ع) در کلام خداوند
کد خبر: 3814994
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶

معرفی مقام و شخصیت امام علی(ع) در کلام خداوند

گروه معارف ـ استادیار گروه معارف دانشگاه شهرکرد به بیان مصادیقی از تجلی مقام و شخصیت امام علی(ع) در قرآن کریم پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید نادری، استادیار گروه معارف دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در قرآن کریم به صراحت نامی از اهل بیت(ع) برده نشده، اظهار کرد: فلسفه این امر موضوع بحث نیست اما ذکر این نکته ضروری است که نام هیچکدام از اهل بیت(ع) در کلام‌الله وجود ندارد.
وی با دسته‌بندی آیات منتسب به امام علی(ع)، تصریح کرد: این آیات از حیث محتوا به سه دسته تقسیم می‌شوند، آیاتی که مقام امامت ایشان را بیان می‌کنند، آیاتی که در شأن آن حضرت نازل شدند و آیاتی که در شأن اهل بیت(ع) نازل شده‌اند که امام علی(ع) نیز یکی از آن بزرگواران است.
حجت‌الاسلام نادری با قرائت آیه ۱۲۴ سوره مبارکه بقره «وَ اِذِابْتَلى اَبْراهیمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَاَتَمَّهُنَّ قالَ اِنّى جاعِلُكَ لِلنّاس ِ اِمامَاً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتى قالَ لایَنالُ عَهْدِى الظّالِمینَ.»، بیان کرد: در این آیه، نخست به امامت حضرت ابراهیم اشاره رفته که پس از پشت سر گذاشتن امتحانات گوناگون الهی به این مقام نائل شد که در اینجا به جایگاه رفیع امامت پی می‌بریم.
وی در این خصوص ادامه داد: واژه «إنّی» در این آیه تفسیر به این نکته می‌شود که مقام امامت تنها از جانب خداوند به شخص اعطا می‌شود.
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد آیه ۷۳ سوره مبارکه انبیاء را مصداق دیگری از اشاره قرآن به مقام امامت امام علی(ع) برشمرد و افزود: در آیه شریفه «وَ جَعَلْنٰا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنٰا لَمّٰا صَبَرُوا وَ كٰانُوا بِآيٰاتِنٰا يُوقِنُونَ»، دو خصوصیت امام بیان شده یعنی افراد اهل صبر و افراد باایمان راسخ به تعالیم اسلام به مقام امامت نائل می‌شوند.
وی با اشاره به آیه شریفه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم»،ْ به عنوان مصداق دیگری در این خصوص، گفت: در این آیه «اولی‌الأمر» عطف بر «الرسول» می‌آید، یعنی این دو در یک حد و اندازه‌اند و قدر و رسالت یکسان دارند.
حجت‌الاسلام نادری در ادامه یادآور شد: اشاره به این نکته ضروری است که در این آیه دستور اطاعت از پیامبر و اولی‌الأمر بی هیچ قید یا شرطی آمده حال آنکه به عنوان مثال به اطاعت از پدر و مادر، اگر مشرک باشند، امر نشده است که این نکته تعبیر به معصوم بودن امام می‌شود.
این کارشناس دینی در استان با بر شمردن مصادیقی از آیات نازل شده در شأن امام علی(ع)، به آیه ۲۰۷ سوره مبارکه بقره اشاره و یادآوری کرد: در آیه «وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد»، به ماجرای «لیلة‌المبیت» که مورد تأیید منابع شیعه و سنی است، اشاره شده است.
وی آیه «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» را مورد دیگری از آیاتی معرفی کرد که در ارتباط با امام علی(ع) نازل شده و ادامه داد: این آیه به ماجرای بخشش آن حضرت بر سر نماز و در حال رکوع اشاره دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد در تشریح آیاتی در خصوص شأن اهل بیت(ع)، بیان کرد: آیه «تطهیر» و آیه «مباهله» از شاخص‌ترین این آیات هستند که روایات و تفاسیر متقن و فراوانی در خصوص این دو آیه شریفه در منابع دینی موجود است.
حجت‌الاسلام نادری با توجه دادن به دو نکته در خصوص «آیه تطهیر» یادآور شد: در این آیه صراحتاً بیان شده که رجس و پلیدی از اهل بیت(ع) دور است و یکی از مصادیق رجس، دروغ است که امام از آن مبراست و نمونه‌اش را پس از رحلت پیامبر(ص) می‌بینیم که امام علی(ع) صراحتأ بر امامت خودشان به امر الهی صحه گذاشتند و در این ادعا صادق بودند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: با در کنار هم قرار دادن آیه تطهیر و آیه ۵۹ سوره مبارکه نساء، که توضیح آن آمد، کاملاً مشخص می‌شود که یکی از مصادیق اولی‌الأمر، قطع به یقین وجود مبارک امیرالمومنین(ع) است.
انتهای پیام

captcha