رونق تولید؛ یکی از اهداف ویژه جشنواره فردا
کد خبر: 3816561
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴

رونق تولید؛ یکی از اهداف ویژه جشنواره فردا

گروه هنر ــ همایون علیخانی، مستندساز درباره اهداف برگزاری جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا» گفت: برای نهادینه کردن رونق تولید در جامعه تنها نباید به فعالیت‌های اقتصادی بسنده کرد، بلکه نیاز است با فرهنگ‌سازی مناسب جامعه را با این مفهوم مأنوس کرد.

همایون علیخانی، فیلمساز مستند در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با بیان این‌که جشنواره‌هایی مانند فیلم و عکس فناوری و صنعتی، اقدامی در جهت تحقق شعار رونق تولید است، گفت: در نخستین دوره این جشنواره با فیلم «اندیشه استقلال» حضور داشتم که در مورد تجلیل از کارگرانی بود که هر سال در روز جهانی کارگر از آن‌ها تقدیر به عمل می‌آید. روایت این فیلم به فردی به نام مهندس ارژنگ از فعالان خط تولید شرکت خودروسازی سایپا می‌پردازد که تاکنون چندین ثبت اختراع در عرصه صنعت داشته است.
علیخانی درباره برگزاری جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی تصریح کرد: همین قدر که رویدادی برگزار می‌شود و در آن چند روزی فیلمسازان گردهم می‌آیند، آثار یکدیگر را می‌بینند و مجالی هم پدید می‌آید که صاحبان صنعت به عنوان حامیان اصلی که اغلب ساخت فیلم‌ها را سفارش می‌دهند در تعامل و ارتباط نزدیک باهم باشند، جشنواره توانسته است به هدف بزرگ خود یعنی ایجاد حس اعتماد و اعتبارافزایی میان عرصه هنر و صنعت نائل شود.
این مستندساز افزود: نباید از یک واقعیت غافل بود و آن این‌که تولید یک فیلم مستند در عرصه فناوری و صنعتی با توجه به موانعی که پیش روست بسیار سخت است و از جمله این موانع، همکاری ضعیفی است که امکان دارد یک مدیر و یا واحد صنعتی که برای معرفی آن در حال ساخت فیلم هستیم داشته باشد و با ارائه اطلاعات ناقص نتیجه این می‌شود که فیلم در همان لایه‌های سطحی و فرم‌گرای خود باقی می‌ماند و چون دست فیلمساز به منظور تسلط بر ماهیت یک فعالیت صنعتی خالی است لذا فیلم مستند صنعتی آنچنان که باید و شاید و توقع می‌رود دربردارنده اطلاعات مفید در مورد آثار و پیشرفت‌های احتمالی به عمل آمده نیست.
وی تأکید کرد: امسال رونق تولید شعار سال است، اما آیا این شعار تنها مختص به بخش‌های اقتصادی می‌شود، مطمئناً جواب خیر است، چون حوزه‌هایی، چون هنر هم باید زیر مجموعه چنین شعار‌هایی باشد، البته در جشنواره فیلم و عکس و فناوری اتفاقی جالب توجه دیگری نیز رخ می‌دهد، آن‌هم این‌که با زبان هنر، موضوعی اقتصادی مورد توجه قرار می‌گیرد. در ضمن باید توجه داشت دشمن این روز‌ها جنگ اقتصادی آغاز کرده است، پس اگر بتوان این رویداد را به شکلی صحیح برگزار کرد، گامی در جهت مبارزه با هجمه دشمن برداشته‌ایم.
این فیلمساز متذکر شد: امسال چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب است و فیلم‌های فراوانی با این محوریت تولید می‌شود و خواهد شد، اما آثار بسیاری در این طبقه‌بندی جا می‌گیرند. نمونه آثار انقلابی را در این جشنواره هم می‌توان مشاهده کرد. توصیه‌ جدی من به برگزار کنندگان این رویداد این است که کیفیت را فدای کمیت نکنند، زیرا اگر علاقه‌مندان سینما بدانند با جشنواره‌ای خوش فکر رو‌به‌رو هستند از آن استقبال خواهند کرد، در غیر این صورت همان اتفاقی برای این رویداد رخ خواهد داد که برای بسیاری از جشنواره‌های موضوعی رخ داده است.
علیخانی تأکید کرد: شخصاً در مواجهه با برخی آثار مستند در حوزه صنعتی و فناوری با مسائل و موضوعاتی روبرو شده‌ام که آنچه در آن بیان شده خلاف واقع است که البته در هر دو وجه صادق است یا اغراق در توصیف یک دستاورد صنعتی شده است که در واقعیت چنین نیست و ما همچنان با مضیقه و کمبود‌های در بسیاری موارد دست به گریبان هستیم و یا کم‌کاری و یا بهتر بگویم کم‌لطفی در آنچه که باید بیان شود صورت گرفته تا آنجا که پرداختی کاملاً غیرمنصفانه را شاهد بوده‌ایم و این میان حق یک مخترع، یک فعال صنعتی و یا یک کارآفرین در حوزه فناوری و صنعتی تضییع شده است.
وی گفت: در این برهه از زمان که اتکا بر توان تخصصی و صنعتی موجود در کشور به منظور خودکفایی و رونق تولید طبق شعار سال مورد توجه است، عرصه سینما و فیلمسازی نیز کمی صادق‌تر از پیش با واقعیات عرصه فناوری و صنعتی روبرو شده و از اغراق و غلوآمیز مطرح کردن مباحث چه در جهت منفی و چه در جهت مثبت آن پرهیز کند تا اگر پیشرفتی صورت گرفته است آن‌ها را امری نسبی به حساب آورده و بر تلاش خود بیافزاییم و در صورت نقص و کمبودی، روایت سینما بتواند صاحبان صنعت را مجاب به مرتفع ساختن کمبود‌ها  کنند.
این سینماگر با بیان این‌که جشنواره‌های موضوعی از حضور پیشکسوتان بیشتر بهره ببرد، گفت: در این قبیل جشنواره‌ها باید از وجود سینماگران پیشکسوت استفاده شود، اگر قرار باشد، یک رویداد تجربی را برگزار کنیم، بازخورد چندانی ندارد، هرچند مشخص است راضی کردن پیشکسوتان برای فیلمسازی در این حوزه دشوار است، ولی انتظار می‌رود با سیاست‌های تشویقی به این مهم دست یافت.
یادآور می‌شود، مهلت ارسال آثار به دبیرخانه پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی فردا، تا۳۰ تیرماه سال جاری است.
انتهای پیام
captcha