اسلام؛ پشتوانه‌ای برای بانوان
کد خبر: 3817953
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱

اسلام؛ پشتوانه‌ای برای بانوان

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد گفت: توجه اسلام به زن بیشتر بود و این امر پشتوانه‌ای برای بانوان است. به‌طور مثال در هیچ دینی برای بانوان مسئله مهریه و نفقه مطرح نشده است اما در دین اسلام نفقه زن بر مرد توسط خداوند در قرآن واجب شده است.

اسلام؛ پشتوانه‌ای برای بانوان

محمود خسروی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، در رابطه با تفاوت میان زن و مرد از منظر اسلام، بیان کرد: اصلی‌‌ترین منبعی که دین اسلام را معرفی می‌کند قرآن کریم است و اگر بخواهیم جایگاه زن در جامعه را بررسی کنیم و به تفاوت‌های میان زن و مرد بپردازیم باید به سراغ قرآن و روایات برویم. قرآن الگوی انسانیت را برای همه انسان‌ها در سوره تحریم آیات 11 و 12 معرفی کرده است. خداوند در این آیات دو همسر حضرت نوح و حضرت لوط را به عنوان دو زن منفی معرفی کرده که با وجود اینکه همسرانشان پیامبر بودند باز هم به گناه افتادند و دو زن یعنی حضرت مریم و همسر فرعون را به عنوان دو الگوی مثبت معرفی کرده است و این چهار الگو مثبت و منفی تنها برای بانوان نیست بلکه برای کل بشریت است.

خسروی ادامه داد: پس زمانی که این الگوها و توجه خداوند به زن را در قرآن می‌بینیم دیگر نمی‌‌توانیم بگوییم اسلام نسبت به بانوان بی‌تفاوت بوده یا بر آن‌ها سخت‌گیری می‌کند زیراکه خداوند مرد و زن را با کلمه انسان خطاب می‌کند و تنها راه تمایز برای انسان‌ها را درجه تقوا و ایمانشان معرفی کرده است لذا دستورات دینی صادر شده در اسلام مخصوص جنس خاصی نیست.

‌پشتوانه‌ای برای بانوان
وی اظهار کرد: البته در برخی موارد مشاهده می‌شود که توجه اسلام به زن بیشتر بود و این امر پشتوانه‌ای برای بانوان است. به‌طور مثال در هیچ دینی برای بانوان مسئله مهریه و نفقه مطرح نشده است اما در دین اسلام نفقه زن بر مرد توسط خداوند در قرآن واجب شده است و همچنین هر مردی وظیفه دارد تا مبلغی را به عنوان مهریه به همسرش بپردازد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حجاب برای بانوان سختگیری محسوب می‌شود یا خیر؟ گفت: در جهان خلقت تفاوت بسیار است و زیبای دنیا نیز به دلیل همین تفاوت‌ها است همچنین مرد و زن نیز تفاوت‌هایی در جنسیت و روحیات با یکدیگر دارند که همین تفاوت‌ها باعث می‌‎شود که این دو همدیگر را مانند دو قطب مختلف آهنربا جذب کنند و ازدواج صورت گیرد پس پوشش و رفتار این دو انسان نیز باید باهم متفاوت باشد البته این اختلافات تنها تفاوت این دو جنس محسوب می‌شود و نباید به چشم تبعیض به آن‌ها نگاه کرد.

حجاب مانع حضور زنان در جامعه نیست
مدرس معارف در دانشگاه شهرکرد به نمونه‌های عینی حضور بانوان در زمینه سیاسی و یا اجتماعی در طول تاریخ اشاره و اضافه کرد: بانوانی از جمله حضرت خدیجه(س)، حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س) از جمله بانوان اثر گذار در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی در طول تاریخ هستند. درست است که حجاب در اسلام برای مرد و زن واجب شده است اما این حجاب مانع حضور بانوان در جامعه نشده است بلکه تنها بانوان باید بخاطر ویژگی‌های جسمی و جنسی که دارند بیشتر از مردان مراقب خود باشند و با حجاب از خود مراقبت کنند لذا بانوان با حجاب می‌توانند در عرصه‌های مختلف فعالیت کنند و به موفقیت‌ها و درجات علمی بالایی نیز برسند و همین حجاب آن‌ها را از بسیاری از وسوسه‌ها درامان نگه‌ می‌دارد.

مهمترین وظیفه زن مسلمان
خسروی حفظ بنیان خانواده را مهمترین وظیفه یک زن مسلمان در جامعه دانست و تصریح کرد: اگر بانوان در عرصه‌های اقتصادی و یا کارهایی که چندان ضرورت ندارند وارد شوند و تمام زمان خود را صرف این فعالیت‌ها کنند بنیان خانواده آسیب می‌بیند لذا تشکیل خانواده، فرزندآوری و تربیت آن اولین ومهم‌ترین وظیفه زنان است که اگر خانمی بتواند وظیفه همسرداری وتربیت فرزندان را کامل انجام دهد ودر کنار آن به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نیز مشغول شود جهادی عظیم کرده است اما اگر قرار است کار بیرون از منزل بر تربیت فرزندان ضربه بزند زن مسلمان باید از آن کار دوری کند زیراکه حفظ خانواده در اسلام مهم‌تر است و برتری دادن کار بیرون بر فرزندآوری با حکمتی که خداوند برای بانوان در نظر گرفته است هم‌خوانی ندارد.

انتهای پیام

captcha