برپایی 40 کرسی تفسیر و ارائه گزارش اعتبارات سند فعالیت‌های تبلیغی قرآن ۹۷
کد خبر: 3818988
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
اهم اخبار و رویداد‌های قرآنی هفته؛

برپایی 40 کرسی تفسیر و ارائه گزارش اعتبارات سند فعالیت‌های تبلیغی قرآن ۹۷

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ ارائه گزارش توزیع اعتبارات سند راهبردی فعالیت‌های تبلیغی قرآن ۹۷، برگزاری مسابقات قرآن وزارت نفت، اعلام نتایج آزمون کتبی وزارت علوم، رونمایی از بسته آموزشی بصائر 1 و... خبرهای این هفته از خردادماه 98 بود.

به گزارش ایکنا؛ این هفته‌ با اخباری چون مراسم معارفه مدیر جدید رادیو قرآن، انتصاب مشاور معاون صدا، مشارکت 68 کشور جهان در ختم جمعی صلوات، ارائه گزارش توزیع اعتبارات سند راهبردی فعالیت‌های تبلیغی قرآن در سال ۹۷، بیست‌ونهمین نشست سراسری مدیران امور قرآنی ادارات تبلیغات اسلامی استان‌ها، اعلام نتایج آزمون‌ کتبی جشنواره قرآن وزارت علوم، برگزاری آخرین مرحله چهارمین مسابقات قرآن وزارت نفت و اختتامیه آن، خبر حذف مرحله منطقه‌ای جشنواره قرآن وزارت علوم و...همراه بود.
مشارکت ۶۸ کشور جهان در ختم جمعی صلوات
پویش میلیونی ختم جمعی صلوات از شب ولادت امام حسن مجتبی(ع) تا عید سعید فطر توسط روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما و به جهت سلامتی و تعجیل در ظهور حضرت مهدی(عج) برگزار شد که با ثبت رکوردی جدید در تعداد ختم صلوات، با مشارکت مسلمانان ۶۸ کشور جهان همراه بود.
ارائه گزارش توزیع اعتبارات سند راهبردی فعالیت‌های تبلیغی قرآن ۹۷

در اجرای مصوبه جلسه ٥١ مورخ ٢ خردادماه سال ١٣٩٨مبنی بر انتشار جداول برنامه‌های اجرایی‌سازی اقدام‌های ملی سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآن، جدول نهایی مصوب در کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی به تفکیک پروژه‌ها و نهادهای مجری برنامه‌ها و به شرح ١٦ جدول تفصیلی به پیوست از سوی دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ـ ترویجی قرآن در پایگاه ا‌طلاع‌رسانی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.
معارفه مدیر جدید رادیو قرآن

آئین تکریم و معارفه مدیر شبکه رادیویی قرآن در آغازین روزهای هفته با حضور ابراهیم کبابیان، مشاور اجرایی معاونت صدا، مدیران شبکه‌های رادیویی و همکاران رادیو قرآن در سالن جلسات معاونت صدا برگزار شد که طی این جلسه «مجتبی ایزدی» با حکم حمید شاه‌آبادی، معاونت صدای رسانه ملی به سمت مدیریت رادیو قرآن منصوب شد.  یادآور می‌شود، پیش از این احمد ابوالقاسمی، مدیر رادیو قرآن بود.

انتصاب «احمد ابوالقاسمی» به عنوان مشاور معاون صدا
طی حکمی از سوی، حمید شاه‌آبادی، معاون صدای سازمان صدا‌وسیما، احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی و مدیر سابق رادیو قرآن به سمت مشاور قرآنی معاون صدای سازمان صدا و سیما منصوب شد.
نشست هماهنگی طرح کرسی تلاوت و تفسیر قرآن
ضعیف‌تر شدن فضای قرائت قرآن کریم در کشور، فاصله با نقطه مطلوب فعالیت‌های قرآنی با وجود تمام توسعه‌ای که در امور قرآنی کشور صورت گرفته است، استفاده از ظرفیت‌های مردمی در جامه عمل پوشاندن بیانیه گام دوم انقلاب، استفاده از نیروهای جوان در حوزه‌‌های مختلف، ضرورت فراهم شدن سه مرحله قرائت قرآن، فهم قرآن و عمل به قرآن از جمله مواردی بود که طی جلسه چند ساعته نشست هماهنگی طرح کرسی تلاوت و تفسیر قرآن که با حضور مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد، مطرح شد.
افتتاح مؤسسه آموزش تخصصی قرآن در تیپ ۱۱۶
در راستای آموزش، حفظ و ترویج قرآن بین فرزندان و همسران کارکنان، مؤسسه آموزشی تخصصی قرآن نزاجا شعبه شهید لشکری در کوی سازمانی تیپ ۱۱۶ شهید صفوی قزوین افتتاح و راه‌اندازی شد.
بهترین برنامه رمضانی شبکه قرآن
با پایان نظرسنجی انتخاب بهترین برنامه شبکه قرآن و معارف سیما در ماه مبارک رمضان که در طول این ماه از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی این شبکه برگزار شد، ۱۸ هزار و ۵۶۲ مخاطب به برنامه‌های مورد علاقه خود رای دادند که بر این اساس، ویژه برنامه لحظات افطار این شبکه با عنوان «ماه بهشت» با کسب ۶۹۴۶ رای و با اختصاص ۳۸ درصد کل آراء به عنوان بهترین برنامه از سوی مخاطبان انتخاب شد.
نشست سراسری مدیران امور قرآنی ادارات تبلیغات اسلامی استان‌ها
بیست‌ونهمین نشست سراسری مدیران امور قرآنی ادارات تبلیغات اسلامی استان‌ها به مدت دو روز در سازمان دارالقرآن‌ الکریم برگزار شد. مراسم آغازین این نشست با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، در محل سالن جلسات سازمان برگزار شد.
ایستادن طبق قانون پای اتحادیه مدغم مؤسسات قرآنی، انس با بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری صادر شد و تهیه نقشه راه از آن، افزایش برنامه‌های قرآنی کشور در ماه مبارک رمضان، تأکید بر اینکه یک سازمانی قرآنی نه‌ تنها حامی جامعه قرآنی است بلکه باید از فعالان فرهنگی جامعه نیز حمایت کند، از جمله مواردی بود که طی این جلسه بر آن تصریح شد.
بسته آموزش الکترونیک «بصائر۱» رونمایی شد
بسته آموزش الکترونیک غیر حضوری سازمان دارالقرآن الکریم با عنوان «بصائر ۱»، در حاشیه برگزاری بیست‌ونهمین نشست سراسری مدیران امور قرآنی ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌ها، رونمایی شد.
سازمان دارالقرآن در راستای اهداف و مسئولیت‌های خود مبنی بر بسط و توسعه فعالیت‌های قرآنی برای بهره‌گیری مطلوب از فضای مجازی در سال‌های اخیر، اهتمام زیادی داشته و در همین راستا نیز به منظور تحت پوشش قرار دادن حداکثری علاقه‌مندان و مخاطبان قرآنی و ایجاد عدالت آموزشی در سراسر کشور، بسته آموزش الکترونیک «بصائر۱» را ارائه داد.
برگزاری نخستین جشنواره «دعا و مناجات»
اولین جشنواره فیلم و عکس با موضوع «دعا و مناجات» مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت میقا‌ت‌القرآن در دو بخش طرح گرافیگی و ویدیویی براساس فایل سخنرانی مرتضی مخملباف، مدیر مؤسسه در موضوع دعا طی دو مرحله نیمه نهایی و نهایی، بدون محدودیت سنی و ویژه بانوان و آقایان متقاضی برگزار می‌شود.
اعلام نتایج آزمون‌ کتبی جشنواره قرآن وزارت علوم
نتایج مرحله مقدماتی بخش معارفی سی‌و‌چهارمین جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در رشته‌های مختلف اعلام شده است. مرحله مقدماتی سی‌وچهارمین جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم در بخش معارفی در رشته‌های آشنایی با احادیث اهل بیت(ع)، احکام، آشنایی با مفاهیم نهج‌البلاغه، آشنایی با مفاهیم صحیفه سجادیه، آشنایی با سیره معصومین(ع)، حفظ موضوعی قرآن کریم، آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن، پرسمان معارفی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی برگزار شده است.
همچنین همراه با آزمون این بخش، آزمون کتبی در رشته‌‌های حفظ قرآن نیز برگزار و نتایج آن اعلام شده است. آزمون‌های رشته حفظ قرآن در رشته‌های بخش حفظ شامل رشته‌های حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۰ جزء و حفظ پنج جزء در دو بخش بانوان و آقایان برگزار شد.
برگزاری آخرین مرحله چهارمین مسابقات قرآن وزارت نفت
چهارمین دوره مسابقات قرآن کارکنان وزارت نفت به میزبانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران برگزار شد. در این مرحله از مسابقات حدود ۵۵ نفر از آقایان و بانوان راه‌یافته به این مرحله در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۰ جزء و مفاهیم قرآن باهم رقابت کردند.
مرحله شهرستانی مسابقات سراسری قرآن آغاز شد
مرحله شهرستانی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن در مرحله شهرستانی و در شهرستان‌های استان تهران از 22 خردادماه آغاز شده و تا پایان همین ماه ادامه خواهد داشت.
این مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ ۵ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل قرآن کریم، حفظ و معارف موضوعی قرآن کریم، حفظ و معارف احادیث قرآن، تفسیر قرآن کریم و ... در حال برگزاری است.
حذف مرحله منطقه‌ای جشنواره قرآن وزارت علوم
جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم هر سال بر اساس یک برنامه زمان‌بندی شده در بیش از ۱۲۰ دانشگاه دولتی و ۲۵۰ دانشگاه غیر انتفاعی و در سه مرحله مقدماتی یا دانشگاهی، منطقه‌ای و سراسری برگزار می‌شود. این جشنواره در شش بخش معارفی، پژوهشی، فناوری، هنری، ادبی و آوایی که مجموعاً بیش از ۳۰ رشته را شامل می‌شود، برگزار می‌شود و تاکنون سی و چهار دوره از آن نیز برگزار شده است. براساس آخرین اخبار منتشر شده در مورد این جشنواره، مرحله منطقه‌ای از مجموع مراحل برگزاری جشنواره حذف شده و در این دوره، تنها شاهد دو مرحله دانشگاهی و سراسری خواهیم بود.

گرامیداشت دبیر همایش بانوان قرآن‌پژوه

گرامیداشت مقام علمی مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر احمد احمدی‌، چهره ماندگار فلسفه و حکمت و مؤسس سازمان مطالعه و تدوین کتب درسی، همزمان با نخستین سالگرد ارتحال این استاد فقید، چهارشنبه ۲۲ خردادماه با حضور شخصیت‌هایی همچون علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌‌های علمیه سراسر کشور،‌ علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی، غلامرضا داوری اردکانی، نجفقلی حبیبی، پیروز حناچی، شهردار تهران، حجج اسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، سیدمسعود خامنه‌ای، محسن قمی، مصطفی رستمی، سیدمحمود دعایی و عبدالحسین خسروپناه در سازمان سمت برگزار شد.
انتهای پیام

captcha