تنش در خاورمیانه؛ حمله به دو نفتکش در دریای عمان
کد خبر: 3819127
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰

تنش در خاورمیانه؛ حمله به دو نفتکش در دریای عمان

گروه بین‌الملل ـ دو نفتکش در دریای عمان امروز پنج‌شنبه با وقوع انفجارهایی هدف حمله قرار گرفت و در این حملات خدمه این دو نفتکش آسیب ندیدند.

به گزارش ایکنا؛ یورونیوز در این باره نوشت: دلیل این انفجارها «حمله» به دو نفتکش در دریای عمان بوده است.  خدمه این دو نفتکش تخلیه شده اند و سالم هستند.

این دو نفتکش فرانت آلتر (Front Altair) و کوکوکا کوریجوس (Kokuka Courageous) نام دارند. کشتی فرانت آلتر با پرچم الجزایر مارشال و کشتی کوکوکا کوریجوس با پرچم پاناما در حال حرکت بود.

نفتکش فرانت آلتر از امارات عربی متحده به سوی تایوان در حال حرکت بوده است. کشتی کوکوکا کوریجوس نیز از عربستان به سوی سنگاپور در حال حرکت بود.

انتقال چهل و چهار ملوان نفتکش‌ها به بندر جاسک

خبرگزاری ایرنا به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که ۴۴ ملوان نفتکش های حادثه دیده در دریای عمان با شناورهای ایرانی به بندر جاسک منتقل شده اند.

به گفته این منبع آگاه اولین کشتی ساعت ۸ و۵۰ دقیقه صبح در فاصله ۲۵ مایلی جاسک و دومین کشتی در ساعت ۹ و۵۰ دقیقه در فاصله ۲۸ مایلی جاسک دچار حریق شد. او افزود که کشتی اول از میانه دچار حریق شد. بنا به اعلام این منبع آگاه ۲۳ خدمه کشتی اول و ۲۱ خدمه کشتی دوم خود را به آب انداختند و در نهایت با شناورهای ایرانی به بندر جاسک انتقال یافتند.

مدیر شرکت صاحب کشتی کوکوکا کوریجوس اعلام کرده که این کشتی در دریای عمان باقی مانده است و خطر غرق شدن آن را تهدید نمی‌کند. یکی از سرنشینان این کشتی به طور سطحی مجروح شده است.

این در حالی است که شرکت فرانت لاین اعلام کرد نفتکش متعلق به این شرکت به دنبال «حادثه» در دریای عمان آتش گرفته است.

المیادین: یکی از ۲ کشتی حادثه دیده غرق شد

شبکه المیادین روز پنجشنبه اعلام کرد که یکی از دو کشتی حادثه دیده در دریای عمان غرق شده است. این در حالی است که شرکت «فرانت لاین» که صاحب نفتکش «فرانت آلتر» است، اعلام کرد که این کشتی غرق نشده اما آتش‌سوزی در آن همچنان ادامه دارد.

نیروی دریایی آمریکا: در حال امدادرسانی هستیم

نیروی دریایی امریکا اعلام کرده است که از «گزارش حمله» به دو نفتکش در دریای عمان آگاهی دارد و در حال امدادرسانی به آنها است.

یک گروه بریتانیایی فعال در امر امنیت دریاها نیز از وقوع «حادثه ای نامشخص» در دریای عمان خبر داده است. این گروه همزمان با تنش های موجود بین ایران و آمریکا خواستار «احتیاط شدید» کشتی ها در آبهای منطقه شده است.

برخی گزارشها حاکی است که یک نفتکش آتش گرفته در دریای عمان پیام درخواست کمک به یکی از بنادر امارات عربی متحده فرستاده است.

همزمان با انتشار گزارشهایی از حمله به نفتکش ها در دریای عمان قیمت نفت افزایش یافت. بهای نفت خام برنت با چهار درصد افزایش به بشکه ای ۶۲ دلار رسید.

وزیر تجارت ژاپن: به ۲ کشتی تجاری حمله شده است

وزیر تجارت ژاپن روز چهارشنبه به شبکه «ان اچ کی» این کشور گفت که به دو کشتی مرتبط با این کشور در نزدیکی تنگه هرمز حمله شده است. به نظر می‌رسد منظور وزیر کابینه شینزو آبه دو نفتکش فرانت آلتر و کوکوکا کوریجوس است.

خبر وقوع انفجار در دریای عمان در حالی منتشر می‌شود که شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در ایران به سر می‌برد. شینزو آبه صبح روز پنجشنبه با آیت‌الله سید علی خامنه‌ای(مد ظله العالی)، رهبر انقلاب اسلامی دیدار کرد.

دو نفتکش عربستان، یک نفتکش امارات و یک نفتکش نروژی روز ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) در نزدیکی بندر فجیره امارات عربی متحده مورد حمله قرار گرفتند.

گزارش انفجار دونفتکش و حمله به آنها در دریای عمان در حالی منتشر شده است که هنوز هیچ مقام رسمی یا شرکت نفتی وقوع این حوادث را تائید نکرده است.

بریتانیا: از گزارش انفجارها در دریای عمان نگرانیم

بریتانیا روز پنجشنبه اعلام کرد که «عمیقا» از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر وقوع انفجار در دریای عمان نگران هست. لندن تأکید کرده است که با مقامات محلی و دولت‌های منطقه در این مورد در تماس است.

ایران: این حوادث مشکوک است

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز از بروز «حوادث مشکوک» روز پنجشنبه در دریای عمان ابراز نگرانی کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه در صفحه توئیتر خود نوشت: «از بروز حوادث مشکوک امروز برای نفتکش‌های تجاری مرتبط با ژاپن همزمان با دیدار نخست‌وزیر آن کشور با رهبر انقلاب ابراز نگرانی کرده و آن‌را خلاف جهت‌گیری‌ها و تلاش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای کاهش تنش‌ها و آرامش در منطقه می‌دانیم. ایران از همکاری و گفتگو در منطقه حمایت می‌کند.»

ظریف: صفت «مشکوک» هم توصیف‌کننده رویدادهای دریای عمان نیست

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه در واکنش به «حمله» به دو نفتکش در دریای عمان تأکید کرد که حتی صفت «مشکوک» هم توصیف‌کننده اتفاقاتی که روی داده است، نیست.

به دنبال حوادث روز پنجشنبه در دریای عمان کویت اعلام کرد که فعالیت نفتکش‌های این کشور به طور عادی ادامه دارد.

انتهای پیام

captcha