فرصت تلاوت در مجالس ختم از قاریان گرفته شده است
کد خبر: 3819599
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
علی‌اصغر شعاعی:

فرصت تلاوت در مجالس ختم از قاریان گرفته شده است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری ممتاز کشور با بیان اینکه برای مردمی‌شدن تلاوت باید جریان قرائت قرآن را به متن عزاداری‌ها ببریم، گفت: یکی از بهترین فرصت‌ها برای قاریان توانمند، حضور در صدها هزار مجلس ختم ‌است که این فرصت از آنان گرفته شده است.

فرصت تلاوت در صدهاهزار مجلس ختم از قاریان گرفته شده است/ پیوند قرآن با عزاداریعلی‌اصغر شعاعی، داور مسابقات قرآن، ‌در حاشیه چهل و دومین دوره مسابقات قرآن قم در مرحله مقدماتی در گفت‌وگو با ایکنا از قم، ‌گفت: سطح مسابقات ترتیل و قرائت در استان قم نسبتاً خوب است گرچه رشد محسوسی در چند سال اخیر شاهد نیستیم.

این قاری ممتاز کشور با بیان اینکه جمع‌های ترتیل‌خوانی در قم به خصوص در حرم حضرت معصومه(س) زیاد است و همین عامل سبب تقویت رشته ترتیل‌ در قم شده است، افزود: البته علت اینکه ترتیل در سال‌های اخیر رشد مورد انتظار را نداشته است این است که برای رشد هنر، مخاطب لازم است و مخاطبان ترتیل‌خوانی هم صرفاً جلسات ماه مبارک رمضان و عمدتاً حرم و مسجد مقدس جمکران است و در طول سال برای ترتیل متقاضی و مخاطب چندانی نیست.

تغییر در روش مسابقات
شعاعی با بیان اینکه باید تمهیدی اندیشیده شود که مردم در مسابقات قرآن حضور جدی داشته باشند، اظهار کرد: باید روش مسابقات را تغییر داد و یا روش‌هایی غیر از مسابقات را دنبال کنیم؛ معتقدم قرآن باید وارد متن برنامه‌های عزاداری شود و قرآن و عترت در کنار هم باشند.

این قاری ممتاز کشور ادامه داد: مسابقات برای افراد حرفه‌ای است اما برای مردمی کردن تلاوت باید همانند مداحی عمل شود همچنین باید انگیزه قاریان و حافظان را برای حضور در مسابقات بیشتر کنیم در حالی که این انگیزه نسبت به دهه‌های گذشته و به خصوص دهه 70 کمتر شده است زیرا قاریان و حافظان در فضای کلی اجتماع کمتر مورد توجه به عنوان قهرمان قرآنی هستند.

تدبیری برای مدیریت استرس در مسابقات لازم است
این قاری ممتاز کشور با بیان اینکه برخی قاریان انگیزه لازم را برای حضور در مسابقات ندارند، تصریح کرد: یکی از دلائل، فشار روانی زیاد است بنابراین باید برای استرس مسابقات چاره‌ای بیندیشیم زیرا عامل منفی در جذب افراد است همچنین باید مسائل تشویقی غیرمادی از جمله بها دادن به قاریان را افزایش دهیم.

شعاعی با اشاره به وضعیت کشور مصر در قرائت اظهار کرد: در این کشور اساساً مسابقه وجود ندارد و همین مسئله یکی از علل رشد قرائت قرآن است؛ جریان قرائت در مصر همانند مداحی در ایران مردمی است؛ در حال حاضر چندسالی است مسابقات بین‌المللی برگزار می‌کنند اما ‌اهمیت زیادی برای آن قائل نیستند و رشد قاریان مردمی و در قالب جلسات و محافل است.

وی افزود: یکی از بهترین فرصت‌ها برای قاریان توانمند، حضور در مجالس ختم است که این فرصت از آنان گرفته شده است؛ مثلاً در قم طبق آمار، ماهانه حدود شش تا هفت هزار مراسم ختم برگزار می‌شود اما این مراسم در دست کسانی است که لیاقت لازم را ندارند و قادر به تلاوت درست نیستند و حتی غلط اعرابی دارند.

شعاعی افزود: فقط در قم حدود هفتاد هزار مراسم در سال برگزار می‌شود که با احتساب در سطح کشور صدها هزار مراسم خواهد شد؛ اگر این محافل از سوی متولیانی مدیریت شده و به افراد لایق سپرده شود تحول قرآنی صورت می‌گیرد؛ مایه تأسف است در مجالسی که باید انس مردم با قرآن زیاد شود به علت بدخواندن قرآن، استماع قرآن وجود ندارد و عملاً این مجالس ختم، مجلس انس با قرآن نیست؛ درست مانند اینکه مداحان ناتوان را برای مجالس پرمخاطب دعوت کنیم و مداحان لایق را در حاشیه قرار دهیم.

وی افزود: نکته دیگر اینکه مردم ایران تا قرآن خوانده می‌شود به یاد مرگ می‌افتند؛ باید این فرهنگ نادرست را اصلاح و این بیماری را رفع کنیم و برای این کار باید آموزش و پرورش و نهادهای دیگر به خصوص صدا و سیما وارد این عرصه شوند.

شعاعی بیان کرد: من آرزو به دلم مانده‌ام که در صدا و سیما انیمیشنی درست شود که با قرآن مرتبط بوده و این فرهنگ که قرآن فقط برای مرگ نیست را اصلاح کنند.

یادآور می‌شود، چهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف قم در مرحله مقدماتی در دو بخش بانوان و آقایان روزهای ۲۴ و ۲۵ خردادماه در رشته‌های حفظ کل، تحقیق، ترتیل، حفظ ۲۰، ده و ۵ جزء همچنین اذان و دعاخوانی و با حضور ۵۰۰ نفر برگزار می‌شود.

انتهای پیام 

captcha