«کارنامه پژوهشی حسین مسرت» منتشر شد
کد خبر: 3819671
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳

«کارنامه پژوهشی حسین مسرت» منتشر شد

گروه ادب ــ کتاب «یادگار قلم؛ کارنامه پژوهشی حسین مسرت» با گردآوری پیام شمس الدینی به همت مؤسسه خانه کتاب منتشر شد.

«کارنامه پژوهشی حسین مسرت» منتشر شدبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مؤسسه خانه کتاب؛ کتاب «یادگار قلم؛ کارنامه پژوهشی حسین مسرت» فهرست کتاب‌ها، گفتارها، گفتگو‌ها و سخنرانی‌های حسین مسرت در نشریه‌ها، کتاب‌ها، درگاه‌ها، تارنما‌ها و پایگاه‌های اینترنتی اطلاع‌رسانی است که از سال ۱۳۵۷تا پایان ۱۳۹۷ چاپ، منتشر یا زیر چاپ است.

نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب در سخن ناشر این کتاب چنین نوشته است: «استاد حسین مسرت، ادیب، نسخه‌شناس، فهرست‌نگار و تاریخ‌پژوه؛ یکی از چهره‌های مانای استان یزد و یکی از هزاران خردمند فرزانه ایرانی است که توانسته افزون بر دانش‌اندوزی از بزرگان و مفاخر یزد، آثار سترگی در حوزه یزدشناسی از خود برجای بگذارد. بدون اغراق حدود و ثغور این حوزه از مطالعات اقلیمی و منطقه‌ای در ایران به‌عنوان یک رشته علمی که آن را «یزدشناسی» می‌نامند، با آثار قلمی حسین مسرت در زمینه‌های مردم‌شناسی، شناخت بادگیر و قنات، فرهنگ عامه، گویش‌شناسی، تاریخ محلی، تصحیح دیوان‌های شعرا و ... تعریف شده است. رشته‌ای که در پدید آمدن خود، وامدار کوشش‌های دیرپای استاد فقید ایرج افشار بوده است. طرفه آن‌که ایرج افشار پس از آن‌که چندی با آثار قلمی حسین مسرت آشنا شد، در نخستین دیدار با او ابراز امیدواری کرد که از آینده درخشان این حوزه مطالعاتی آسوده‌خاطر شده‌است و درباره وی چنین گفت: «با وجود این جوان، من آینده روشنی را برای فرهنگ و تاریخ یزد می‌بینم.»

مسرت اکنون نوعی اعتبار و آبرو برای شهر قنات و قنوت و قناعت و یکی از ذخایر فرهنگی دیار یزد است. محققان کتاب او را دوست، یار و همراه خود می‌دانند و خانه و کتابخانه او قبله آمال دوستداران کتاب است؛ زیرا که او خود به کتاب و دوست‌داران کتاب عشق می‌ورزد. کارنامه پژوهشی مسرت بیش از شصت کتاب و ششصد مقاله را در برمی‌گیرد که وی طی چهل سال فعالیت از ۱۳۵۷ تاکنون آن‌ها را گردآوری، تألیف و تصحیح کرده است؛ این نشان از همت او و عشقی است که به این کار دشوار دارد.»

پیام شمس الدینی در پیش درآمد کتاب «یادگار قلم؛ کارنامه پژوهشی حسین مسرت» به شیوه گردآوری کتاب اشاره کرده و نوشته است: «این کتاب فهرست کتاب‌ها، گفتارها، گفتگو‌ها و سخنرانی‌های حسین مسرت در نشریه‌ها، کتاب‌ها، درگاه‌ها، تارنما‌ها و پایگاه‌های اینترنتی اطلاع‌رسانی است که از سال ۱۳۵۷تا پایان ۱۳۹۷چاپ، منتشر یا درج شده یا زیرچاپ است؛ (مطالب منتشر شده در فضا‌ها و کانال‌های مجازی جدید به دلیل عدم پایداری در ثبت اطلاعات، لحاظ نشده اند) و به گونه‌ای است که می‌توان آن را «کارنامه چهل ساله» دانست.

به دلیل نبود دسترسی به برخی از آن نشریه‌ها روشن نیست که برخی از این گفتار‌ها در چه سالی و چه شماره‌ای از آن نشریه چاپ شده است و یا اگر برای نشر به مرکزی فرهنگی و اداری داده شده، چه بر سر آن آمده است، اما خوشبختانه رونوشتی از آن گفتار‌ها در دست نویسنده آن باقی مانده است. تاریخ آغاز گردآوری فیش‌ها به وسیله نویسنده، سال ۱۳۷۰ است و برخی از گفتار‌های پیشین ممکن است از قلم افتاده باشد. مسرت برای بهره‌وری همگان از نوشته‌های خود، بیش از ۶۵۰ مقاله و مطلب خود را در وبلاگ «کاریز یزد» درج کرده است.

این کتاب در سه بخش «آثار»، «کتاب‌شناسی» و «تصاویر» گردآوری شده است. بخش «آثار» شامل کتاب‌ها ـ جزوه‌ها، گفتارهاـ یادداشت‌ها، گفتار‌های ارائه شده به همایش‌ها و گردهمایی‌ها، سخنرانی، فیلم، گفتگو و نوار، اشعار و داستان است. در بخش «کتابشناسی» به کتاب‌های حسین مسرت، فهرست نشریات و فهرست تارنما و درگاه‌های مجازی اشاره شده است.

کتاب «یادگار قلم؛ کارنامه پژوهشی حسین مسرت» با شمارگان ۵۰۰ نسخه به قیمت ۶۰هزار تومان از سوی مؤسسه خانه کتاب راهی بازار کتاب شد.

انتهای پیام

captcha