بازتاب نشست خبری اتحادیه تشکل‌های قرآنی در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3819825
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۳

بازتاب نشست خبری اتحادیه تشکل‌های قرآنی در صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ برخی صفحات معارفی رسانه‌ها علاوه بر نشست خبری مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت، از دیدار رئیس جمهور با تولیت آستان قدس رضوی خبر داده‌اند.

بازتاب نشست خبری اتحادیه تشکل‌های قرآنی در صفحات معارفی رسانه‌ها

به گزارش ایکنا؛ یکی از رویدادهای روز 26 خردادماه، برگزاری نشست خبری مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور بود که در آن هزینه‌کرد این اتحادیه برای خبرنگاران تشریح شده است. این خبر اما تا زمان تهیه این گزارش، انعکاس چندانی پیدا نکرده است. در ادامه نگاهی به صفحات معارفی رسانه‌ها انداخته‌ایم.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس شش خبر را بر روی خروجی قرار داده است که از جمله آنها می‌توان به خبر برگزاری چهاردهمین نشست کارگروه قرآنی و فرهنگی عتبات مقدس ايران اسلامی که در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شده است، اشاره کرد. در بخشی از این نشست، طرح یکسان‌سازی کرسی‌های اذانگاهی در اعتاب مقدسه مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد تا این طرح در قالب طرح‌های اعتاب مقدسه پیاده‌سازی و پس از تأیید اعضای کارگروه، جهت عملیاتی شدن در کمیته نمایندگان تصویب و در سراسر کشور به اجرا درآید.
فارس همچنین به ارائه گزارشی از سفر حجت‌الاسلام «محمد‌حسین مختاری» رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی که در رأس هیئتی به هند سفر کردند پرداخته است. برگزاری همایش‌های مشترک، نشست‌های علمی و پژوهش‌های مشترک و انتشار کتاب‌ها و فرصت‌های مطالعاتی مشترک از جمله تفاهم‌نامه‌هایی بوده که در این سفر به امضاء رسیده است. تبادل دانشجویان و اساتید، پژوهش‌ها و کنفرانس‌های مشترک، فرصت‌های مطالعاتی و نیز از دیگر موارد مورد توافق دو طرف بوده است.
بارگذاری تلاوت ترتیل آیات ۷۱ تا ۷۷ سوره مبارکه «آل‌عمران» واقع در صفحه ۵۹ قرآن کریم با صدای مرحوم «مصطفی اسماعیل» از دیگر مطالب منتشر شده در این صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس است.
«رشد فرهنگ به حضور جدی مردم در عرصه نیاز دارد/ نظریه مردم‌سالاری فقط شعار انتخاباتی نیست»،‌ «برخورد با عناصر ‌تبشیری تجمع‌کننده در مقابل کلیساها» و «اعلام برنامه‌های ایام وفات حضرت عبدالعظیم (ع)/ تعویض پرچم گنبد» از دیگر عناوین خبری این خبرگزاری در روز 26 تیرماه است.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم در بین خبرهای امروز خود گفت‌وگویی با «سیدجواد میری»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در خصوص عوامل وحدت آفرین جامعه ایرانی انجام داده است، میری در بخشی از این گفت‌وگو به خبرنگار تسنیم گفته است: «در تمام جوامع انسانی، تضاد (contradiction)  وجود دارد، رفع همه تضادها ممکن نیست، بلکه باید این تضادها به صورت بهینه مدیریت بشوند تا تغییر و تحولات مفیدی برای استمرار سیستم اجتماعی پدیدار شوند. نکته این است که باید بین تحول و ثبات در جامعه، تعادل ایجاد کرد، ثبات محض و جلوگیری از هر نوع تحول منجر به محافظه کاری مطلقی خواهد شد که محکوم به شکست است، از طرف دیگر جامعه‌ای که دائما دچار تحول باشد نیز ماندنی نیست، هنر سیاست ورزی ایجاد تعادل میان تحولات و اصول ثبات آفرین است. در عصر کنونی، به دلیل جهانی شدن ساحات سیاست، دامنه عرف از صرف جامعه ایران و منطقه اسلام به عرصه جهانی کشیده شده و عرفِ جهانی مطرح شده که بر روی جامعه ما نیز تاثیرات مهمی می‌گذارد».
تسنیم در ادامه خبرهای امروز خود از اعلام جزئیات جشنواره فیلم مسجد خبر داده و در تکمیل آن آورده است؛‌ «ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان گلستان اقدام به برگزاری سومین دوره جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد ویژه اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد سراسر کشور کرده است. علاقه‌مندان تا پایان خرداد فرصت دارند آثار خود را در قالب کلیپ، فیلم و تولیدات هنرهای دینی به‌ صورت فیلم کوتاه یک تا پنج‌ دقیقه‌ای به نشانی گلستان، گرگان انتهای بلوار بهارستان، جنب اداره کل آموزش و پرورش، مجتمع فرهنگی بهارستان دبیرخانه سومین جشنواره فیلم کوتاه طنین بچه‌های مسجد کد پستی: 4913857994 ارسال کنند».
«آیا پوشاندن تمام پا مقابل نامحرم و هنگام نماز برای بانوان واجب است؟» و «نقش دیپلماسی فرهنگی ایران دقیقاً چیست؟/ نگاهی به بینال هنری ونیز از زاویه دیگر» دو عنوان خبری دیگر خبرگزاری تسنیم در صفحه دین، قرآن و اندیشه است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه از آغاز نشست شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت در شیراز خبر داده و در ادامه نیز به برگزاری هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران و آغاز به کار این رویداد اشاره کرده است.
ایسنا در خبر دیگری به انعکاس صحبت‌های «ابوذر ابراهیمی ترکمان» رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مراسم آغاز مراسم هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران پرداخته است. رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این مراسم با تاکید بر این موضوع که ایران و ترکمنستان مشترکات فرهنگی بسیار زیادی دارند، گفته است‌: «امیدواریم که در روزها و سال‌های آینده روابط فرهنگی بین ایران و ترکمنستان گسترش بیشتری پیدا کند، چرا که گسترش روابط فرهنگی دو کشور باعث می‌شود که در روابط اقتصادی و سایر مسائل نیز استحکام و تداوم بیشتری پیدا کند».
ایسنا همچنین به دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» و تولیت آستان قدس رضوی که شنبه‌شب و در مسیر بازگشت از سفر به دو کشور آسیایی قرقیزستان و تاجیکستان، صورت گرفته پرداخته است. بر اساس آنچه در این خبر آمده است، رئیس جمهور در مسیر بازگشت از سفر به دو کشور آسیایی قرقیزستان و تاجیکستان، به منظور زیارت بارگاه مطهر امام هشتم شیعیان، به مشهد سفر کرده و پس از زیارت ضریح مطهر حضرت ثامن الحجج، در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین «احمد مروی» تولیت آستان مقدس رضوی، بر ضرورت خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به زائران و مجاوران آن حضرت تاکید کرد.
«امضای تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه مذاهب اسلامی و چند مرکز علمی و دانشگاهی هند» و «سوریه نمونه‌ای از هم‌زیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف است» از دیگر عناوین خبری خبرگزاری ایسنا در روز 26 خردادماه و تا زمان تهیه این گزارش است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی امروز با انتشار سه خبر صفحه معارف را به روزرسانی کرده است. از جمله این خبرها می‌توان به برگزاری نشست شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور که به میزبانی حرم مطهر احمد بن موسی شاهچراغ (ع) در شیراز برگزار شد اشاره کرد. آیت‌الله «لطف‌الله دژکام» نماینده ولی فقیه در استان فارس در این نشست گفته است: «مدیران استانی و شهرستانی باید اجرای کامل طرح جامع توسعه حرم مطهر احمد بن موسی شاهچراغ (ع) را به عنوان یک مطالبه جدی با جدیت دنبال کنند».
این خبرگزاری همچنین در خبر دیگری از اجرای طرح نشاط معنوی برای کودکان و نوجوانان در استان هرمزگان خبر داده است. طرح نشاط معنوی با هدف غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان هفت تا 18 ساله از ۱۳ تیر تا ۲۹ مرداد در ۲۰ بقعه متبرکه استان هرمزگان و با حضور روحانیون اعزامی و بومی این استان، دانشجویان دانشکده‌های علوم قرآنی و مربیان سبک زندگی اسلامی برگزار می‌شود.
ایرنا دیگر خبر خود را به راه‌اندازی سه مرکز جامعه‌القرآن در شهرستان بافق استان یزد اختصاص داده که شامل خانه جامعه‌القرآن، جامعه‌القرآن تمام خیری حضرت زهرا(س) و جامعه‌القرآن مرکزی می‌شود. در این مراکز روخوانی، روان خوانی، حفظ، تفسیر، ترجمه و مفاهیم قرآن آموزش داده می‌شود.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان در بین خبرهای امروز خود از برگزاری نشست خبری مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور خبر داده و آن را با تیتر «هزینه‌کرد اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور اعلام شد» بر روی خروجی قرار داده است. «حسن محمدی» مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در بخشی از صحبت‌های خود در این نشست خبری بیان کرده است: «با برنامه‌ریزی که در هیئت‌مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور انجام شد، قرار بر این شد تا مبلغ اختصاص یافته به اتحادیه در سه حوزه هزینه شود. در وهله اول بنا بر این شد تا مبلغی در حدود ۲۷۰ میلیون تومان از طریق اتحادیه‌های استانی هزینه برگزاری دوره‌ها، همایش‌ها و مجامع عمومی مؤسسات در استان‌ها شود که در این راستا به هر استان مبلغ ۹ میلیون تومان تخصیص داده می‌شود تا خداقل سه نشست را با حضور مؤسسات قرآنی برگزار کنند که این نشست‌ها شامل نشست‌های تبلیغی و ترویجی، کارگاه آموزشی و مجمع عمومی می‌شود که این مبلغ در اختیار مدیرعامل هر استان قرار می‌گیرد تا هزینه شود».
باشگاه خبرنگاران جوان همچنین به مناسبت برگزاری بیست و پنجمین همایش مدیران هیئت رزمندگان اسلام که با حضور مسئولین حدود هزار هیئت رزمندگان استان‌ها در شهر مقدس قم برگزار شده است،‌ با «علی‌اکبر مداحی» مدیر هیئت رزمندگان اسلام گفت‌وگویی در همین رابطه انجام داده است. مداحی در این گفت‌وگو، جوان گرایی، محرومیت‌زدایی و برنامه‌های فرهنگی در پیاده‌روی اربعین را از اهداف هیئت رزمندگان اسلام، معرفی کرده است
«برنامه کرسی تلاوت اذانگاهی شورای عالی قرآن اعلام شد»، «اعلام ویژه برنامه‌های ایام رحلت حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام»، «‌سوریه نمونه‌ای از هم‌زیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف است»، «کدام گناه مانع ورود شهیدان به بهشت می‌شود؟» و «حدیث امام علی (ع) درباره اهمیت جوانی» از دیگر مطالب منتشر شده در صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان است.
مهر
خبرگزاری مهر تنها خبر صفحه قرآن و متون دینی خود در روز 26 خردادماه و تا زمان تهیه این گزارش را به اعلام برنامه کرسی تلاوت اذانگاهی شورای عالی قرآن اختصاص داده است. براین اساس روز دوشنبه ۲۷ خردادماه ۹۸، «مهدی عادلی» در سیصد و بیست و ششمین کرسی تلاوت اذانگاهی ظهر شورای عالی قرآن در مجتمع امام خمینی(ره) به تلاوت آیات ۱ تا ۱۵ از سوره مبارکه ملک خواهد پرداخت.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران در صفحه دین دو خبر منتشر کرده است که برگزاری آیین رونمایی از نخستین اثر مشترک بین‌المللی دانشگاه امام صادق(ع) با عنوان «تفسیرالقرآن الکریم للشیخ الصدوق» تالیف «محمود کریمی»، «محسن دیمه کار» یکی از این دو خبر است. این مراسم روز سه شنبه ۲۸ خرداد ماه ساعت 11 و 30 دقیقه تا ۱۳ در سالن شهید مطهری دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌شود.
ایبنا همچنین از رونمایی از نخستین نهج‌البلاغه با خط بریل در اصفهان خبر داده است. این مراسم روز گذشته با حضور «عبدالهادی فقهی‌زاده» معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام «محمدعلی انصاری» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شده است.

انتهای پیام 

captcha