بقعه امامزاده قاضی محمود بهمئی را بیشتر بشناسیم
کد خبر: 3829685
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷

بقعه امامزاده قاضی محمود بهمئی را بیشتر بشناسیم

گروه اجتماعی ــ آستان مقدس امامزاده قاضی محمود (حاجی محمد) در فاصله ۱۰۰ متری روستای آب الوان سرآسیاب بهمئی قرار دارد.

بقعه امامزاده قاضی محمود بهمئی را بیشتر بشناسیم

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، زیارتگاه امامزاده قاضی محمود میان عوام به قاضی محمود، محمید، حاجی محمد شهرت دارد.

بقعه امامزاده در فاصله 100 متری روستای آب الوان سرآسیاب یوسفی شهرستان بهمئی در محل گردنه‌ای که پیرامون آن را قبرستان قدیم و تعدادی از قبور شهدای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران فراگرفته است،‌ قرار دارد.

فاصله این زیارتگاه تا سرآسیاب بیش از 25 و تا شهر لیکک حدود 65 کیلومتر مربع است.

بنای بقعه متبرکه

بنای آن عمارتی گچی 5*4 متر که در وسط آن مرقد منور و در بالای آن گنبد مخروطی پهن استوار شده است که به نظر می‌رسد گنبد آن در چند دهه اخیر بازپیرایی شده باشد.

شجره‌نامه امامزاده

درباره شجره و نسب این بزرگوار مطالبی در کتب انساب و تاریخ محلی نشد. عموم آنرا به قاضی محمود می‌خوانند و به نظر می‌رسد باید اصلی موجود بوده که بفعه مزبور بدین نام خوانده شده است.

کیفیت زندگانی او بدرستی روشن نیست آنچه که برخی از معمرین محلی نقل شده: یکی از قاضی‌القضات منطقه‌ای هم عصر دو سیدالل ه(امامزاده ابراهیم، اسدالله) (جد سادات منیزوری) بوده که به علت نامعلومی به این منطقه مهاجرت کرده است.

به همین دلیل به طور دقیق نمی‌توان تعیین کرد که کلمه قاضی پیشوند نام ایشان بوده و یا اینکه در واقع یکی از قضات بوده است که در روزگار قدیم حشر و نشر قضاوت را در این بلاد بر عهده داشته است.

تالاب(دریاچه) آب الوان در فاصله 3 کیلومتری این زیارتگاه واقع شده که آب آن دائم شور و غیرقابل شرب است. با مساحتی حدود 15 هکتار با عمق حداقل 12 و حداکثر 30 متر که حدود بیش از 1100 متر با سطح دریا ارتفاع دارد.

آبزیان این تالاب از نوع کپور معمولی است که گاه برخی از آن‌ها به سطح آب بیرون آمده و باعث اضظراب و وحشت بینندگان می‌شوند.

انتهای پیام

captcha