مراسم تعویض پرده کعبه برگزار شد  
کد خبر: 3833764
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱

مراسم تعویض پرده کعبه برگزار شد  

گروه بین‌الملل ــ‌ طبق رسم هرساله مراسم تعویض پرده خانه کعبه، امروز شنبه، 19 مردادماه، پس از اقامه نماز صبح (مصادف با روز عرفه در عربستان) برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از «روسیا الیوم»؛ هرساله در روز عرفه پرده کعبه با پرده جدیدی، که از ابریشم خالص و نخ‌های طلا بافته شده‌است، تعویض می‌شود.
 
در بافت پرده کعبه به طور کلی 675 کیلوگرم ابریشم به کار رفته است که ابریشم خالص سیاه برای قست خارجی آن و ابریشم سبز برای قسمت داخلی استفاده می‌شود.

همچنین 100 کیلوگرم نخ از جنس نقره که با آب طلا پوشیده شده و 120 کیلوگرم نخ نقره خالص نیز برای نوشتن آیات قرآنی بر روی پرده کعبه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
پرده کعبه هرساله بالغ بر 24 میلیون ریال عربستان (معادل 4.6 میلیون دلار) هزینه دارد.
 
مراسم تعویض پرده خانه خدا برگزار شد 
این پرده از پنج قطعه تشکیل شده است که هر قسمت یک طرف کعبه را می‌پوشاند و قطعه‌ پنجم هم در ورودی کعبه را دربرمی‌گیرد. پوشش درِ کعبه نیز از حریری به ارتفاع 7 و نیم متر و عرض 4 متر منقش به آیات الهی و تزئینات اسلامی با طلا و نقره است. ارتفاع این پرده 14 و نیم متر و نوار دور آن به عرض 95 سانتی‌متر است که از 16 قطعه به‌ شکل مربع تشکیل شده است. نوار اطراف پرده منقش به آیات قرآن کریم است که در فواصل معین عبارات «یا حیُّ یا قیوم»، «یا رحمنُ یا رحیم» و «الحمدلله رب‌العالمین» با نخ‌های طلایی دوخته شده‌اند.
 
هر سال پس از شست‌وشوی کعبه با گلاب ناب ایرانی، پرده جدید کعبه در روز نهم ذیحجه (روز عرفه) و یک روز قبل از عید قربان، در زمانی که تقریباً همه حجاج برای انجام عمل وقوف (یکی از اعمال حج تمتع) در سرزمین عرفات حضور دارند تعویض می‌شود و پرده سال قبل به صورت تکه‌تکه به سران کشورهای اسلامی اهدا می‌شود.
 
انتهای پیام
captcha