علم توحید؛ سرچشمه تمام علوم و معارف اسلامی
کد خبر: 3895781
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲

علم توحید؛ سرچشمه تمام علوم و معارف اسلامی

عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی، گفت: سرچشمه تمام علوم و معارف، علم توحید است، در واقع، اولین معلّم، خداوند متعال است که اسامی و اسرار آن‌ها را به انبیا، از حضرت آدم(ع) تا خاتم النبیین(ص) آموخت.

علم توحید؛ سرچشمه تمام علوم و معارف اسلامیخدابخش اسداللهی، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی در گفتگو با ایکنا از اردبیل، با اشاره به آیه شریفه، «وعلم آدم الاسماءکلها» سوره بقره، گفت: سرچشمۀ تمام علوم و معارف، علم توحید است، در واقع، اولین معلّم، خداوند متعال است که اسامی و اسرار آن‌ها را به انبیا از حضرت آدم(ع) تا خاتم النبیین(ص) آموخت.
وی افزود: انبیا آموخته‌ها را ازجانب خدا اخذ کرده و برای اولیاء الله به ارث گذاشته اند و بر این اساس، خداوند متعال اسما و اسرار عالم، از نام اولیاى خود تا جمادات را به آدم(ع) تعلیم داد.
عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی، با توجه به فرمایش امام صادق(ع)، خاطر نشان کرد: تمام زمین، کوه‌ها، دره‌ها، بستر رودخانه‌ها و ...، به آدم شناسانده شد، در نتیجه معلم واقعى خداست و قلم، بیان، استاد و کتاب، زمینه‌هاى تعلیم هستند و انسان نیز از نظر داشتن «علم» بر فرشتگان برتری دارد.

تفاوت و امتیاز عالم بر جاهل

اسداللهی بیان کرد: طبق دیدگاه قرآن و با استناد به آیۀ «هل یستوی الذین یعلمون الذین لایعلمون» عالم را باید متفاوت از جاهل دانست، زیرا شخص عالم صاحب دنیا و آخرت، اما فرد نادان «خسرالـدنیا والآخـره» است و از دیگر تفاوت‌های آن دو، یکـی اینکـه جـان عـالِم، آینده‌نگر، ولی چشم جاهل محدودبین است.
عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی، با اشاره به جایگاه و ارزش والای معلم، گفت: دانشمند و معلم دارای سه ویژگی اساسی؛ دانش و بینش، حلم وبردباری، سکوت، آرامش و وقار است.
وی با اشاره به حدیث شریف از امام سجاد(ع) در مقام معلم، افزود: «حَقُّ سائِسِکَ بِالعِلمِ، التَّعظیمُ لَهُ و التَّوقیرُ لِمَجلِسِهِ و حُسنُ الاِستِماعِ إلَیهِ»؛ یعنی، «حق استاد تو این است که بزرگش دارى و محضرش را محترم شمارى و با دقّت به سخنانش گوش بسپارى»، اگر معلم وظیفه معلمی را بداند و به آن عمل کند، خداوند نعمت دانش را بر او بیشتر خواهد کرد.
اسداللهی تاکید کرد: جامعۀ اسلامی ما شایسته است که مقام ارزشمند معلمی را بر اساس معیار‌های اسلامی و بر مبنای سخنان سنجیدۀ پیامبر اکرم(ص) و نیز امامان معصوم(ع) ارج نهند و بر حقوق معنوی و مادی معلمان پافشاری کنند تا آن‌ها نیز بتوانند افراد شایسته‌ای را تربیت و تحویل جامعه دهند، زیرا معلم واقعی کسی است که شرایط معلمی(علم و تخصص، تعهد، روش نشر علم) را دارا باشد تا بتواند از طریق تداوم حق علم و معلمی، شغل شریف انبیا را تداوم ببخشد.
وی ادامه داد: همچنین معلم با تعلیم و نشرِ علم، انسان‌ها را به سوی کمال و پیشرفت سوق می‌دهد و عشق و ایمان را بر لوح جان و ضمیر پاک انسان‌ها ثبت می‌کند و ندای فطرت را در فضای عالم طنین انداز می‌گرداند.

انتهای پیام
captcha