بهره‌مندی از ظرفیت فضای مجازی برای فرهنگ‌سازی عفاف و حجاب
کد خبر: 3910168
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴

بهره‌مندی از ظرفیت فضای مجازی برای فرهنگ‌سازی عفاف و حجاب

امام جمعه خوی با بیان اینکه می‌توان از فضای مجازی به بهترین شکل در ترویج حجاب و عفاف در جامعه استفاده کرد، تأکید کرد: باید محتوای ارزشمند برای این امر تهیه و تولید و با استفاده از خلاقیت جوانان کارهای مثبتی انجام شود.

استفاده از فضای مجازی راهی برای گسترش حجاب و عفاف

در ۲۱ تیرماه سال ۱۳۱۴ مردم مشهد در اعتراض به ممنوعیت حجاب از سوی حکومت در مسجد گوهرشاد تجمع کردند. با حضور قوای نظامی این تحصن به شدت سرکوب و بیش از ۱۶۰۰ نفر کشته و زخمی شدند. پس از واقعه مسجد گوهرشاد روحانیان سرشناس مشهد دستگیر و تبعید شدند و به دستور رضا شاه برخی از رؤسای ادارات مشهد تغییر کردند. شورای فرهنگ عمومی کشور، این روز را به عنوان روز عفاف و حجاب نام‌گذاری کرده‌ است.

ایکنا آذربایجان‌غربی، به مناسبت آغاز هفته حجاب و عفاف گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ سیدرضی‌ موسوی‌شکوری، امام جمعه خوی داشته است که در ادامه می‌خوانید:

ایکنا ـ آیا حجاب و عفاف مختص بانوان است؟

حجاب و عفاف به معنی مرسومی که در بین مردم وجود دارد نیست، بلکه در آیات و روایات نیز به معنی پوشش بیان شده و در این رابطه به معنی این است که انسان حریم دین را مورد توجه قرار دهد و این امر به جنسیت اختصاص ندارد. زن و مرد باید از این قاعده پیروی کنند،‌ اما نوع حجابشان متفاوت است.

ایکنا ـ تأثیر عفاف و حجاب در تحکیم بنیاد خانواده و جامعه چیست؟

طبیعی است که وقتی به کشورهای غربی نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که از زمانی این کشورها بر خلاف آموزه‌های دینی رفتار کرده و تفکرات غیر دینی را جایگزین آموزه‌های دینی کردند بی‌بند و باری و افسارگیسختگی‌ در این کشورها نمایان شد. مشکلات اجتماعی، ولنگاری و عدم وجود تعهد در سایه از بین رفتن معنای خانواده متأسفانه به قانون هم تبدیل شد و مسائلی چون هم‌جنس‌گرایی رواج پیدا کرد.

ایکنا ـ شیوه امربه‌معروف‌ و‌ نهی‌ از منکر در مورد حجاب و عفاف چگونه باید باشد؟

امربه‌معروف‌و‌نهی از منکر در طول ۴۰ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بارها از طریق رسانه‌ها، کنفرانس‌ها، همایش‌ها، مقالات، اجتماعات و مصاحبه‌ها مطرح و شرایط آن بارها بیان شده است. مسئولان، نهادها و ارگان‌ها این موضوع را باید جدی گرفته و از خود شروع و به آن عمل کنند تا از جامعه نیز بتوان انتظار داشت. این امر باید در جامعه عملی شود همانطور که مقام معظم رهبری بارها به آن تأکید فرموده‌اند.

ایکنا ـ نقش خانواده و مراکز آموزشی در ترویج و رعایت حجاب چیست؟

طبیعی است که کانون خانواده، والدین نقش اساسی و سرنوشت‌سازی در رابطه با عفت و حجاب فرزندان دارند و مراکز آموزشی چون مدارس و دانشگاه‌ها وظیفه سنگینی در این امر دارند. متأسفانه از چندین سال پیش تفکر غرب‌گرا در جامعه ما به وجود آمده است که از طریق مصاحبه و مقاله علیه امر به معروف ونهی از منکر و حجاب موج آفرینی کرده و در نهایت متولیان امور را در این زمینه به انفعال کشیده‌اند که امیدواریم خاتمه پیدا کند.

ایکنا ـ تولید پوشاک ایرانی تا چه اندازه می‌تواند به ترویج حجاب و عفاف کمک کند؟

نوع لباس‌هایی که در جامعه عرضه می‌شود به وسیله افراد سودجو وارد کشور می‌شوند که موجب ترویج مدپرستی و گسترش پوشش ناهماهنگ با موازین اسلامی و عرف جامعه ما می‌شود. پوشش دینی و مذهبی ما بارها در رسانه‌های مختلف، همایش‌ها، جلسات و کنفرانس‌ها مطرح شده و دولتی‌ها هم قول‌هایی دادند،‌ اما متأسفانه عملی نشده و در حد گفتار باقی مانده یا در حد بسیار محدود عمل شده است.

ایکنا ـ تأثیر فضای مجازی بر ترویج حجاب و عفاف چیست؟

فضای مجازی در بسیاری از موارد ارزش‌های حجاب و عفاف را از بین برده و باعث کمرنگ شدن رعایت حیا و عفت عمومی در جامعه شده است و روزانه هزاران محتوای تصویری، صوتی و نوشتاری در خصوص عفاف و حجاب در فضای مجازی و شبكه‌های اجتماعی منتشر می‌شود كه هدف اصلی آن، كم‌رنگ‌ كردن ارزش‌های اسلامی و رفتارهای سنتی و ریشه‌دار مسلمانان در موضوع حجاب و عفاف است.
البته می‌توان از فضای مجازی به بهترین شکل در ترویج حجاب و عفاف در جامعه استفاده کرد که نیازمند آگاهی و اطلاع‌رسانی در این زمینه است و باید محتوای ارزشمند برای این امر تهیه و تولید شود و با استفاده از خلاقیت جوانان کارهای مثبتی در این زمینه انجام داد تا از گسترش بدحجابی و خطرات بعد از آن جلوگیری کرد.

انتهای پیام
captcha