قیام دوم بهمن ماه از عوامل وحدت شیعه و سنی در ارومیه بود
کد خبر: 3949074
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱

قیام دوم بهمن ماه از عوامل وحدت شیعه و سنی در ارومیه بود

عضو شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی، گفت: حرکت و مبارزه دوم بهمن ماه سال ۵۷، موجب تحکیم وحدت بین مسلمانان شیعه و اهل سنت ارومیه شد.

ارسالی امروز | قیام دوم بهمن ماه از عوامل وحدت شیعه و سنی در ارومیه بودحجت‌الاسلام عبدالرحیم نیساری، عضو شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی، در گفتگو با ایکنا از آذربایجان‌غربی اظهار کرد: ماه بهمن برای ما همراه با حماسه، خون و مبارزه و در نهایت پیروزی خون بر شمشیر بوده و در استان ما در این ماه اتفاقات زیبا و حرکات جالبی رخ داد از جمله مبارزه مسلحانه‌ای بود که به همت مرحوم حسنی مجاهد نستوه در ارومیه اتفاق افتاد.

وی افزود: در دوم بهمن ماه ۱۳۵۷ تقریبا ۲۰ روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با حضور مردم در مسجد اعظم ارومیه مجاهد نستوه بر بالای منبر رفت و سخنرانی غرایی ایراد کرد و از مردم خواست که شعار آن روزها را بیان کنند و مردم شعار سر دادند و مجاهد نستوه اسلحه خود را بیرون آورد و مردم را به حماسه آفرینی ترغیب و تشویق کرد و در نهایت بیرون از مسجد اتفاقاتی از جمله حرکت تانک هایی از سمت لشکر ۶۴ ارومیه که در خیابان پهلوی آن زمان و امام اکنون واقع بود تا نزدیک چهار راه بازار و مسجد اعظم بود که جوانان راه را بند ایجاد کرده بودند ولی تانک‌های رژیم ستم‌شاهی آن‌ها را نادیده و رد شدند.

عضو شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی، بیان کرد: وقتی این موضوع به سمع و نظر حجت‌الاسلام حسنی رسید او در بالای سقف مسجد اعظم سنگر گرفت ولی بعد از شلیک گلوله از تانک‌ها و برخورد با گنبد و نفوذ و نظامیان حکومتی به داخل مسجد، این حرکت جرقه بزرگی برای مبارزه در ارومیه و سایر استان‌ها بود که موجب تسریع انقلاب اسلامی شد. 

وی ادامه داد: این حرکت و مبارزه موجب وحدت بین شیعیان و اهل سنت ارومیه شد و دوم بهمن خاطره‌ای از حرکت شجاعانه و قیام مسلحانه و حماسه‌آفرین مردم ارومیه در اذهان این مردم غیور به یادگار گذاشته است. 

حجت‌الاسلام نیساری، تصریح کرد: امیدواریم که نسل‌های جدید و آینده ما همچنان این مباحث را آموخته و زنده نگه‌بدارند و ارزش انقلاب و نهضت را دانسته و همواره یاد و خاطره مبارزه‌های اول انقلاب و مبارز نستوه آذربایجان‌غربی،حجت‌الاسلام شیخ حسنی، در اذهان زنده و حماسه آفرینی‌ها به آیندگان منتقل شود.

انتهای پیام
captcha