امکان‌سنجی نصب نیروگاه‌های کوچک مقیاس خورشیدی در بقاع متبرکه زنجان
کد خبر: 3954573
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳

امکان‌سنجی نصب نیروگاه‌های کوچک مقیاس خورشیدی در بقاع متبرکه زنجان

معاون بهره‌وری اقتصادی اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان از امکان‌سنجی نصب نیروگاه‌های کوچک مقیاس خورشیدی در بقاع متبرکه زنجان خبر داد و گفت: در صورت تصویب این طرح‌ با نصب سلول‌های خورشیدی در مکان مناسب، برق مورد نیاز بقاع متبرکه تولید و به درآمدزایی آن‌ها کمک می‌شود.

امکان‌سنجی نصب نیروگاه‌های کوچک مقیاس خورشیدی در بقاع متبرکه زنجانداود قاسملو، معاون بهره‌وری اقتصادی اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: در دو سال اخیر شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در موقوفات و اقدامات مختلفی در راستای مشارکت دادن بخش خصوصی و مردمی در احیا و آبادانی موقوفات و بقاع متبرکه، ارتقای زیرساخت‌های اطلاعاتی و اجرای طرح سامانه GIS، نوسازی و بازسازی رقبات و موقوفات و بقاع متبرکه و ارتقای درآمد موقوفات بوده‌ایم.

وی به تهیه و تصویب چهار طرح سرمایه‌گذاری بزرگ در سال‌های 98 و 99 اشاره کرد و گفت: طرح‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های کشاورزی، عمرانی، تجاری و خدماتی با اعتباری افزون بر 700 میلیارد ریال بوده است. همچنین برای بازسازی و نگهداری رقبات موقوفات به مساحت یک هزار متر مربع نیز در این مدت بیش از 650 میلیون ریال هزینه شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه در دو سال اخیر اطلاعات جغرافیای مکانی 500 رقبه جمع‌آوری و ثبت شده است، بیان کرد: در این مدت 2 هزار و 587 مترمربع با 60 میلیارد ریال اعتبار نوسازی و احداث در موقوفات اتفاق افتاده و برای توسعه 950 مترمربع از زیربنای بقاع متبرکه و اماکن مذهبی 38 میلیارد ریال هزینه شده است.

معاون بهره‌وری اقتصادی اداره‌ کل اوقاف استان زنجان بازسازی و مقام‌سازی 2 هزار و 100 مترمربع از بقاع متبره و اماکن مذهبی با اعتبار 3 میلیارد ریال و تکمیل 4500 مترمربع از پروژه‌های نیمه‌تمام با 37 میلیارد ریال اعتبار را از دیگر اقدامات در دو سال اخیر برشمرد و افزود: با اجرای پروژه پیامبر اعظم 2 در خدابنده برای 40 نفر اشتغال مستقیم و 500 نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده است.

وی ابراز کرد: کاشی‌کاری حسینیه اعظم زنجان، کف‌سازی امامزاده هاشم و عوف(ع) در طارم، تکمیل شبستان زینبیه اعظم زنجان، احداث گلخانه دو و سه هکتاری، پروژه زیتون‌کاری طارم و راه‌اندازی هشت معدن تراورتن از دیگر اقدامات این اداره در دو سال اخیر است.

قاسملو یادآور شد: در جلسه چند روز گذشته امکان ایجاد نیروگاه‌های کوچک مقیاس خورشیدی در بقاع و موقوفات استان زنجان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در صورت تصویب و اجرای این طرح برق از طریق سلول‌های خورشیدی تولیدکننده برق که در محل‌‎های مناسب موقوفات و بقاع متبرکه نصب خواهد شد تولید و به مصرف خواهد رسید.

وی ادامه داد: از اهداف این طرح می‌توان به تأمین درآمد پایدار در موقوفات و بقاع متبرکه و تأمین برخی هزینه‌های اماکن متبرکه اشاره کرد. در مرحله اول امکان ایجاد دو نیروگاه به صورت پایلوت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام
captcha