بهره‌مندی از علمای دین در تبیین فرهنگ مهدویت با ساخت فیلم و سریال
کد خبر: 3979395
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲

بهره‌مندی از علمای دین در تبیین فرهنگ مهدویت با ساخت فیلم و سریال

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، با بیان اینکه دست هالیوود درباره منجی و آخرالزمان خالی نمی ماند، بیان کرد: باید از علمای دین برای تبیین فرهنگ مهدویت و ساخت فیلم و سریال و چاپ کتاب و مقاله استفاده کنیم.

به گزارش ایکنا از گیلان، فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان امروز، اول تیر در اختتامیه جشنواره فرهنگی و هنری «منجی» که در رشت برگزار شد، با تاکید بر لزوم پرداختن عمیق به مهدویت، اظهار کرد: باید برای معرفی فرهنگ مهدویت و منجی به دنیا قدم در این راه بگذاریم.

وی واژه «منجی» را جهان شمول دانست و افزود: مهدویت یک فرهنگ جاری و ساری است و همه ادیان، ملت ها و فرهنگ ها در انتظار منجی هستند و محققان در این باره سندهای فراوانی را پیدا کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، با اشاره به وجود مقالات فراوان درباره منجی در ادیان مختلف از جمله زرتشت و مسیحیت و یهودیت و...، اضافه کرد: فرهنگ مهدویت مفهوم منجی گرایی را همچون سوشیانت و عیسی مسیح و... به وجود آورده که برای مردم جهان جذاب است.

فاضلی، از سه راهکار برای تبیین فرهنگ مهدویت یاد کرد و گفت: در راهکار اول می توانیم مهدویت را یک گزاره بدانیم و مهدی موعود را عدالت آفرین معرفی کنیم، اما در راهکار دوم باید مهدویت را آموزه ببینیم، یعنی از مفهوم عدالت به مصداق عدالت که همانا مهدی موعود است، برسیم.

وی راهکار سوم را نظریه پردازی راهبردی درباره مهدویت دانست و بیان کرد: در نظریه راهبردی مهدویت باید آرمان شهر را تعریف کنیم و هر چیزی غیر از این راهبرد، قابل قبول نیست.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، با تاکید بر لزوم توجه به پیشینه کارهای علمی در حوزه مهدویت، تصریح کرد: در حوزه مهدویت شش مرحله را طی کردیم که مرحله نخست آن امام غایب است، یعنی پدیده ای که در عین حال که غیبت دارد، شهود هم دارد. در واقع غایب از غیر بودن امام زمان(عج) خودش حضور است.

وی نظریه مهدویت را مبتنی بر غایب حاضر دانست و ادامه داد: امام زمان در تعبیر عرفانی شیعه، قطب عالم امکان است، یعنی عالم گِرد او می چرخد.

فاضلی، با بیان اینکه در دوران صفویه از امام زمان تعبیر به سلطان دو عالم شده است، خاطرنشان کرد: از اواخر دوران پهلوی اول، نحله حجتیه کنش غیر سیاسی را در حوزه مهدویت آغاز کرد که تا سال 54 ادامه داشت، اما از سال 54 تا 57 مفهومی تحت عنوان «انتظار» منجی را با اعتراض پیوند زد و دکتر علی شریعتی بنیانگذار آن بود، یعنی منتظَر اهل قیام است و منتظِران نیز باید قیام کنند.

وی سال 57 را مرحله ششم مهدویت دانست که تحت عنوان ولایت مطلقه فقیه تا امروز ادامه دارد و متذکر شد: در این مرحله حتما یک فقیه در زمان غیبت حضور دارد و اختیارات منجی به او منتقل شده است تا جامعه را برای ظهور هموار کند.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، با اشاره به تلاش هالیوود برای ساخت فیلم های آخرالزمانی و نقدهای وارده به این فیلم ها، اظهار کرد: در ماه رمضان امسال فیلم «احضار» پخش شد و جزو پربیننده ترین فیلم های صدا و سیما بود، زیرا مردم به چنین موضوعاتی علاقه دارند لذا در حوزه مهدویت نیز نباید آموزه ها را برای خودمان نگه داریم و باید نظریه راهبردی مهدویت را به جهان نشان دهیم.

فاضلی، با بیان اینکه دست هالیوود درباره منجی و آخرالزمان خالی نمی ماند، بیان کرد: باید از علمای دین برای تبیین فرهنگ مهدویت و ساخت فیلم، سریال، چاپ کتاب و مقاله استفاده کنیم. خوشبختانه امروز حوزه های علمیه ظرفیت های خوبی در بخش فراگیری زبان های خارجه دارند و می توانند با سایر کشورها ارتباط برقرار کنند.

وی هنر را ابزاری برای گذر از بحران مخاطب دانست و یادآور شد: مخاطبان جدید زبان جدید را می طلبند و باید برنامه های فرهنگی را با هنر پیوند بزنیم تا زبان جدید را پیدا کنیم.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، با اشاره به حضور 125 اثر از 35 شرکت‌کننده در جشنواره فرهنگی و هنری «منجی»، اضافه کرد: براساس نظر هیئت داوران و دبیرخانه جشنواره، برگزیدگان در هفت بخش خوشنویسی، شعر، نقاشی، آثار دیجیتال، کتاب، مقاله، موسیقی معرفی شدند.

انتهای پیام
captcha