اجازه نمی‌دهیم کسی به حوزه‌های علمیه نگاه بی‌سوادانه داشته باشد
کد خبر: 3983462
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
آیت‌الله طباطبایی اشکذری:

اجازه نمی‌دهیم کسی به حوزه‌های علمیه نگاه بی‌سوادانه داشته باشد

مؤلف کتاب «دانشنامه جوادالائمه(ع)» گفت: ما به دانشگاه و دانشگاهیان به‌عنوان مرکز علم نگاه می‌کنیم و فارغ‌التحصیلان دانشگاه را عالمان جامعه می‌دانیم. با این‌که علوم تجربی و علوم فنی را علم می‌دانیم، اما در مقابل هرگز اجازه نمی‌دهیم کسی به حوزه‌های علمیه نگاه بی‌سوادانه داشته باشد.

اجازه نمی‌دهیم کسی به حوزه‌های علمیه نگاه بی‌سوادانه داشته باشدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سید ابوالفضل طباطبایی اشکذری، مؤلف کتاب «دانشنامه جوادالائمه(ع)»، شامگاه گذشته، 20 تیرماه در آئین رونمایی از این کتاب در مشهد تاکید کرد: اینکه حوزه‌ علمیه و تحصیل در آن را علم نشمارند، نکته‌ بسیار خطرناکی است که باید جلوی اینگونه عقاید را گرفت. ما فارغ‌التحصیلان دانشگاه و حوزه‌ علمیه را عالمان جامعه می‌دانیم و هرگز دانشگاهیان را بی‌سواد نمی‌دانیم و ابداً آن‌ها را تحقیر نمی‌کنیم. ما کتاب‌های علوم تجربی را نمی‌سوزانیم و اگر کسی این کار را انجام داد، او را تنبیه می‌کنیم، اما در مقابل هرگز اجازه نمی‌دهیم کسی زحمات علما و فقها و بزرگانی که در این حوزه استخوان خرد کرده‌اند را بی‌ارزش جلوه داده و فعالیت‌های ایشان را ابتدایی تلقی کند. محصولات علمی دانشمندان حوزه در حقیقت محصولات علمی برخاسته از مدرسه‌ اسلام و اهل‌ بیت(ع) است و نباید آن‌ها را بی‌ارزش تلقی کرد.

وی با اشاره به مبارک و بابرکت بودن شخصیت امام جواد(ع) در روایات اظهار کرد: درک مبارک بودن و بابرکت بودن امام جواد(ع) نیاز به تحقیق، تأمل و درایت دارد. مؤمن با درایت رشد می‌کند و به تعبیر علما اهل روایت بسیار زیاد، اما اهل درایت بسیار کم است. باید در برکت امام جواد(ع) درایت کرد که گفته می‌شود در تاریخ اسلام بابرکت‌تر از ایشان نیست.

مؤلف کتاب دانشنامه جوادالائمه(ع) ادامه داد: یکی از مصادیق برکت ایشان این بود که امام جواد(ع) در سنین خردسالی به امامت رسید و با این‌که در قرآن به این موضوع اشاره شده، اما به طور عینی، مسلمانان امام جواد(ع) را اولین امامی می‌دیدند که در کودکی به درجه‌ امامت رسیده‌ است.

طباطبایی اشکذری تصریح کرد: امام جواد(ع) با امامتش در سنین کودکی زمینه‌ پذیرش امامت امام زمان(عج) را آسان کرد، چون اگر امامان جواد(ع) و هادی(ع) در سنین کودکی به امامت نمی‌رسیدند، معلوم نبود پذیرش امامت امام زمان(عج) آسان باشد. بنابراین می‌شود گفت که امام جواد(ع) خط‌شکن استعلام مقام رهبری و امامت در کودکی بوده است.

وی تصریح کرد: همچنین ایشان با امامت خود خط بطلانی بر همه‌ حرکت‌ها و گروه‌های انحرافی که در دوران حضرات معصومین(ع) به وجود آمده بود، کشید.

مؤلف کتاب دانشنامه جوادالائمه(ع) با اشاره به این‌که بعضی‌ها با نگاهی اشتباه و استعماری به کتاب‌های دینی می‌نگرند، گفت: به اعتقاد ما کتاب‌های دینی، آثار علمی هم هستند. ما به دانشگاه و دانشگاهیان به‌عنوان مرکز علم نگاه می‌کنیم و فارغ‌التحصیلان دانشگاه را عالمان جامعه می‌دانیم. با این‌که علوم تجربی و علوم فنی را علم می‌دانیم، اما در مقابل هرگز اجازه نمی‌دهیم کسی به حوزه‌های علمیه نگاه بی‌سوادانه داشته باشد.

طباطبایی اشکذری با اشاره به اینکه خراسان همیشه در حوزه‌ کتاب پیشگام بوده است، افزود: کتاب در حوزه‌ دفاع مقدس به خوبی مورد توجه قرار گرفته، اما در حوزه‌ دفاع از حرم و شهدای مدافع حرم، جای کار بسیاری وجود دارد که تقاضا می‌کنم کسانی که به این حوزه علاقه‌مندند، به این عرصه ورود و به مسئله‌ مقاومت توجه کنند.

وی اضافه کرد: درخواست دیگر من این است که کتابخانه‌های استان آثار مقام معظم رهبری را در معرض دید قرار دهند، زیرا ما باید حق رهبری را در حوزه‌ کتاب ادا کنیم. همچنین لازم است نویسندگان حق امام خمینی(ره) را در حوزه‌ کتاب ادا کنند. از آقایان مسئول کتابخانه‌ها و سایر مسئولان این درخواست را دارم تا نویسندگان خراسانی را تقویت و از آن‌ها حمایت کنند تا بتوانند در این حوزه‌ فعالانه حضور داشته باشند.

انتهای پیام
captcha