برپایی 10 موکب همزمان با اربعین در صورت صدور مجوز
کد خبر: 3994975
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶

برپایی 10 موکب همزمان با اربعین در صورت صدور مجوز

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: در صورت صدور مجوز، 10 موکب برای خدمت به زائران اربعین حسینی در ایران و عراق از سوی اداره اوقاف برپا خواهد شد.

برپایی 10 موکب همزمان با اربعین در صورت صدور مجوزبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، امروز ۱۳ شهریور ماه در نشست خبری طرح «شمیم حسینی» که در محل این اداره کل برگزار شد در خصوص جزئیات این طرح بیان کرد: طرح بصیرت عاشورایی با هدف اجرای امینانه موقوفات مرتبط با نیات محرم و صفر همه ساله از سوی اداره اوقاف در حال برگزاری است و این طرح نیز امسال با توجه به شرایط  کرونایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ازابتدای محرم آغاز شده و تا پایان صفر ادامه  دارد.

وی افزود: در همین راستا  ۱۱۴۸ مراسم در دهه اول محرم در 80 بقعه متبرکه خراسان رضوی از جمله برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی در راستای بزرگداشت مقام حضرت علی اصغر(ع) در 23 بقعه و مراسم گرامی‌داشت حضرت قاسم(ع) با عنوان احلی من العسل در 13 بقعه متبرکه برگزار شد.

احمدزاده ادامه داد: در تعظیم نماز ظهر عاشورا، اقامه نماز ظهر عاشورا در 57 بقعه متبرکه در اقتدا به نماز سید الشهدا(ع) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی  و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: زمینه حضور هیئات شاخص در بقاع متبرکه فراهم شد و در این راستا 28 هیئت شاخص در بقاع متبرکه برای اینکه بتوانند اجرای برنامه و مراسم را داشته باشند میزبانی شدند. 

وی تصریح کرد: در طرح بصیرت عاشورایی تعداد 112 مبلغ به بقاع متبرکه برای اجرای برنامه اعزام شدند. تعداد 102 کاروان و دسته عزا نیز از طریق بقاع متبرکه در مناطقی که مجاز به دسته‌روی بود با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شد.

احمدزاده اظهارکرد: با توجه به اینکه در اجرای بسیاری از مراسم این ایام با محدودیت مواجه بودیم، لذا 1800 بسته معیشتی را آماده و در بین خانواده‌های نیازمند توزیع کردیم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ابراز کرد: برنامه عزیزم حسین با مشارکت رسانه ملی نیز تهیه و در این راستا 450 دقیقه برنامه از رسانه ملی و شبکه استانی پخش شد.

وی اضافه کرد: پخت و توزیع 915  هزار پرس غذای گرم بین نیازمندان از دیگر اقداماتی بود که در این ایام و در راستای اجرای نیت واقفین مرتبط با موضوع محرم و صفر از سوی اوقاف استان صورت گرفت.

احمدزاده افزود: برگزاری 152 مجلس تعزیه‌خوانی از محل موقوفات و برپایی محافل انس با قرآن کریم با حضور قاریان بین المللی و برجسته در بقاع متبرکه نیز از جمله برنامه‌هایی بود که در طرح بصیرت عاشورایی و در دهه اول محرم انجام شد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: در همین ایام طرح شمیم حسینی با هدف حمایت از هئیات مذهبی، مساجد و حسینیه‌هایی است که اجرای نیات واقفین را دارند. در این طرح، هئیات مذهبی با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شناسایی شدند و حمایت‌ها  در قالب حواله  نقدی و غیر نقدی صورت گرفت.

وی عنوان کرد: به این ترتیب 285 هیئت مذهبی و 338 مسجد و اماکن مذهبی در طرح شمیم حسینی مورد حمایت قرار گرفتند و مجموعه اجرای نیت در دهه اول بیش از ۵۰ میلیارد ریال انجام شد که بخشی از آن توسط متولیان موقوفات و هیئات امنا صورت پذیرفت.

احمدزاده بیان کرد: امید است تحقق ماموریت امانت‌داری به انجام رسیده باشد، البته این اجرای نیت موقوفات مقید به محرم و صفر به تدریج تا پایان این ایام ادامه دارد و بخش‌های مرتبط با ماه صفر به ویژه موقوفات مختص دهه پایانی ماه صفر اجرای نیت خواهد شد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در خصوص ویژه برنامه‌های ماه صفر گفت: ویژه برنامه منشور عزت، همزمان با سالروز ورود کاروان اسرا به شام و تبیین خطبه حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در اولین روز ماه صفر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: در صورت  صدور مجوز از سوی  ستاد مبارزه با کرونا نیز تعداد 9 موکب در ایران  و یک موکب در کربلا برپا و به زائران پیاده اربعین ارائه خدمت خواهد شد.

احمدزاده  با بیان اینکه در دهه آخر صفر برنامه زائرین پیاده امام رضا(ع) مختص استان خراسان رضوی است ابراز کرد:  برنامه قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی نیز در صورتی که با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا مجوز صادر شود در راستای ارائه خدمت به زائرین امام رضا(ع) آماده خواهد شد. همچنین مراسم لبیک یا رسول الله(ص) و ویژه برنامه شهادت امام رضا(ع) در روزهای پایانی ماه صفر نیز در بقاع متبرکه برگزار خواهد شد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه این ایام مصادف با آغاز سال تحصیلی جدید است نیز طرح مهر تحصیلی با توزیع لوازم التحریر بین دانش‌آموزان نیازمند اجرا و در این راستا تعداد 1100 بسته کیف و لوازم  التحریر تهیه و بین جامعه هدف توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در پی سخنان رهبری مسئله کرونا مسئله اول کشور است و باید مورد توجه قرار گیرد افزود: در بقاع متبرکه استان تهیه 500 کپسول اکسیژن در دست اقدام قرار گرفت که تاکنون 300 کپسول تهیه و  200 مورد در دست تهیه است که این کپسول‌ها به صورت امانی در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

احمدزاده بیان کرد: هزینه این کپسول‌ها از محل نذورات و کمک‌های خیرین تامین می‌شود  که بیش از دو میلیارد تومان هزینه تهیه این کپسول‌ها بوده است.

انتهای پیام
captcha