دانشمندی که الهام‌بخش مردم برای تأسیس مدارس علوم دینی می‌شود
کد خبر: 4038538
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵

دانشمندی که الهام‌بخش مردم برای تأسیس مدارس علوم دینی می‌شود

یک نویسنده و پژوهشگر در خراسان‌جنوبی گفت: خواجه نصیرالدین طوسی در قلعه کوه قاین مدت‌ها با مردم زندگی و رفت و آمد می‌کند که در این زمان به علت نزدیکی خواجه با مردم یکی از منازل مردم به‌عنوان اولین مدرسه علوم دینی و خانه دیگری به‌عنوان اولین کتابخانه این منطقه تاسیس شده است.

خواجه نصیرالدین طوسیحسین مختاری، یک نویسنده و پژوهشگر در خراسان‌جنوبی در گفت‌‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: پنجم اسفند روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی، معمار، ریاضیدان و بنیانگذار رصدخانه مراغه است. در سال  ۵۹۷ هجری قمری در طوس به دنیا آمد؛ وی پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی راهی عراق می‌شود و علوم فقهی و نجومی را فرا می‌گیرد و در زمان حمله مغول به ایران باز می‌گردد.

وی افزود: ایشان برای یافتن خانواده‌اش به قاین می‌آید و در منطقه قاین در مسجد جامع این شهر، مدتی به‌عنوان امام جماعت مشغول می‌شود و در شهر قاین با دختر فخرالدین نقاش ازدواج می‌کند که حاصل این ازدواج سه پسر به نام‌های اصیل‌الدین، فخرالدین و صدرالدین است.

این نویسنده و پژوهشگر بیان کرد: ناصرالدین محتشم قهستانی که حاکم وقت قاین بود برای امنیت بیشتر خواجه را به قلعه کوه دعوت می‌کند. خواجه نصیرالدین طوسی در این قلعه مدت‌ها با مردم زندگی و رفت‌وآمد می‌کند که در این زمان به علت نزدیکی خواجه با مردم یکی از منازل مردم به‌عنوان اولین مدرسه علوم دینی و خانه دیگری به‌عنوان اولین کتابخانه این منطقه تاسیس شده است.

مختاری ادامه داد: وی حدود بیش از دو دهه در قاین مستقر بوده است و در منطقه قائنات سه کتاب، به روایتی پنج رساله را در این شهر نوشته است؛ کتاب اخلاق ناصری نوشته خواجه نصیرالدین طوسی که یک  کتاب عربی از ابن‌مسکویه بوده را ترجمه می‌کند و به ناصرالدین محتشم قهستانی تقدیم می‌کند.

وی با بیان اینکه این نویسنده و ریاضیدان برجسته بعد از سقوط اسماعیلیان، هلاکو را در فتح بغداد همراهی می‌کند و پس از آن رصدخانه مراغه را احداث می‌کند، اظهار کرد: خرسندیم که این منطقه مورد توجه خواجه قرار داشته و حتی کتاب‌هایی را در شهر قاین که شهر علم و تمدن و فرهنگ است، تدوین می‌کند که امروزه مورد توجه افراد بسیاری است.

مختاری بیان کرد: لازم است برای کتاب‌ها و شرح زندگینامه این شخصیت بزرگ در شهر قاین که مدتی محل زندگی خواجه نصیرالدین طوسی بوده، فرهنگسرا و یا مکانی برای معرفی و جذب بیشتر علاقه‌مندان ایجاد شود چراکه هنوز بسیاری نمی‌دانند که منطقه خراسان زمانی الهام‌بخش خواجه بوده است و این عدم آگاهی یک ضعف فرهنگی است.

یادآور می‌شود، خواجه نصیرالدین طوسی، این دانشمند بزرگ ایرانی در سال ۶۷۲ هجری قمری در شهر بغداد چشم از جهان فرو بست و در شهر کاظمین به خاک سپرده شد.

انتهای پیام
captcha