مشاغل سخت و حلاوتی از جنس روزه + فیلم
کد خبر: 4051006
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳

مشاغل سخت و حلاوتی از جنس روزه + فیلم

کار کردن به‌ویژه در مشاغل سخت و نفس‌گیر با زبان روزه برای خلق خدا و برای کسب روزی حلال همان امری است که انگار مزد روزه را بیشتر می‌کند؛ مزدی که حلاوت را بر سختی و حرارت این روزها پیروز می‌گرداند.

روزه داری در مشاعل سختدر ماه رمضان مشاغلی چون پخت حلیم و شیرینی‌های رمضانی رونق می‌گیرد؛ این مشاغل در گرمای هوا و با وجود شرایط روزه‌داری گاهی آن چنان سخت و نفس‌گیر می‌شوند که حتی نمی‌توانی دقیقه‌ای در آن تاب آورد.

زندگی در این شرایط و کار کردن با زبان روزه برای خلق خدا و برای کسب روزی حلال همان امری است که انگار مزد روزه را بیشتر می‌کند؛ مزدی که حلاوت را بر سختی و حرارت این روزها پیروز می‌گرداند.

محمد صالحی، مسئول آشپزخانه پخت حلیم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی از روزهای سخت روزه‌داری در شرایط گرمای آشپزخانه می‌گوید و ادامه می‌دهد: کار کردن در این شرایط سخت است، اما چه باید کرد برای رسیدن به هر امر مهمی در زندگی نیازمند تلاش و کوشش بسیاری هستیم.

وی افزود: برای راحتی و دسترسی بهتر مردم بیرجند به‌صورت ۲۴ ساعته کار می‌کنیم و از طرفی پخت حلیم آن هم با چهار نفر نیرو، کار بسیار سختی است که نیاز به صرف مدت زمان بیشتری دارد.

صالحی ادامه داد: برای دسترسی به مواد اولیه مشکل خاصی نداریم، اما مردم از افزایش قیمت‌ها گلایه دارند که البته به حق نیز است و از طرفی هزینه‌های تولید افزایش یافته و چاره‌ای جز افزایش قیمت وجود ندارد.

عاشق خداوند که باشی...

یکی از شیرینی‌فروشان بیرجندی نیز به ایکنا می‌گوید: روزه‌داری امر خداست و انسان باید در اصلی که خداوند فرمان داده اطاعت‌پذیر باشد؛ از طرفی نباید سختی روزگار ما را از روزه‌داری درست بازدارد.

وی افزود: به نظر بنده همین سختی‌ها روزه‌داری را شیرین‌تر می‌کند، در غیر این صورت شرایط شیرین و راحت، انسان را به معبود نمی‌رساند؛ به عبارت دیگر باید عاشق این راه باشی تا به معشوق برسی.

این شیرینی‌فروش بیان کرد: عاشق خدا که باشیم و دوستش که داشته باشیم، برای رسیدن به آن هرکاری می‌کنیم؛ هیچ چیزی نمی‌تواند مانع این شود که من از دستورات پروردگارم دست بکشم و سرپیچی کنم و در این روزهای سخت و طاقت‌فرسای ماه مبارک رمضان روزه خود را نگه ندارم.

انسان‌سازی؛ مهم‌ترین رهاورد روزه‌داری در شرایط سخت 

حجت‌الاسلام علیرضا نخعی‌پور، مدرس حوزه علمیه نیز در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: افرادی که در شرایط سخت کاری، روزه‌داری را تجربه می‌کنند در واقع در حال تمرین متعالی‌سازی هستند و افرادی با این ویژگی انسان‌هایی قوی هستند.

وی افزود: این انسان‌ها، انسان‌هایی ارزشمند هستند که به راحتی از معبود دست نمی‌کشند و این يک امر مهم و دست‌نیافتنی برای این روزهاست؛ کار در مشاغل سخت همراه با روزه‌داری در هوای گرم، قدرت روحی انسان را افزایش می‌دهد.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: بعضی از مشاغل هستند که حفظ اصول اعتقادی در آن‌ها نیاز به دارا بودن شخصیتی بزرگ دارد؛ برخی کارهای سخت از انسان‌های درگیر این کارها انسات‌هایی متعالی می‌سازد و قطعا ثواب و تأثیر روزه‌داری بیشتر است.

وی یادآور شد: قطعا خداوند این شرایط را می‌بیند و ثوابش را بیشتر درنظر می‌گیرد؛ بنابراین نباید با ناامیدی اجر خود را ضایع کرد؛ یادمان باشد خداوند تفاوت‌ها را می‌بیند.

انتهای پیام
captcha