تأثیر گناه در مقدرات اولیه انسان
کد خبر: 4052092
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴

تأثیر گناه در مقدرات اولیه انسان

عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه گناهان در مقدرات اولیه تأثیرگذار هستند، گفت: موانعی به نام گناه بین انسان و مقدرات وی قرار گرفته است که امید داریم با توبه از این گناهان پاک شویم.

توبه از گناه و اشتباه

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد میراحمدی، استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: مقدرات به دست خداوند متعال رقم می‌خورد اما در این بین رفتار، دعا و درخواست ما در مقدرات تأثیرگذار هستند؛ اینگونه نیست که بگوییم مقدرات یک سویه هستند و خداوند مشیت را مقدر می‌کند.

وی ادامه داد: در آیه ۳۰ سوره شورا آمده است: «وَمَا أَصَابَکمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِمَا کسَبَتْ أَیدِیکمْ وَیعْفُو عَنْ کثِیرٍ؛ و آنچه از رنج و مصائب به شما می‌رسد همه از دست (اعمال زشت) خود شماست در صورتی که خدا بسیاری از اعمال بد را عفو می‌کند»، بنابراین بلاهایی که به ما می‌رسد به‌خاطر عملکرد خودمان است.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: گناهان ما در عالم پژواک و انعکاس دارند هرچند که ثمره اصلی اعمال در آخرت به ما برگردانده می‌شود اما اعمال در دنیا بازتاب دارند؛ اینجا این پرسش مطرح می‌شود که مصیبت‌های اهل بیت(ع) به خاطر چه بوده است؟ باید بگوییم گرفتاری آنان برای ترفیع درجاتشان و مقامشان نزد خداوند متعال بوده است اما مصیبت انسان‌ها به خاطر گناهانشان است. گناهان ما در مقدرات اولیه تأثیرگذار هستند برای همین در شب قدر از خداوند طلب استغفار می‌کنیم تا خداوند گناهان ما را ببخشد و تقدیر ما با استغفار تغییر دهد.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم مقدرات خوبی برای ما رقم بخورد یکی از اساسی‌ترین کارها این است که در شب قدر توبه و استغفار کنیم تا از گناهان پاک شویم، اینگونه لطف خداوند متعال و شفاعت اهل بیت(ع) شامل حال ما شده و مقدرات خوبی برای ما رقم خواهد خورد.

حجت‌الاسلام میراحمدی تشریح کرد: موانعی به نام گناه بین ما و مقدرات ما قرار گرفته است که امید داریم با توبه از این گناهان پاک شویم. خداوند متعال در هر شب ماه رمضان بندگان خود را سه مرتبه با صدای بلند صدا می‌کند پیامبر(ص) می‌فرمایند «إِذَا کانَ آخِرُ اللَّیلِ یقُولُ اللَّهُ سُبْحَانَهُ: هَلْ مِنْ دَاعٍ فَأُجِیبَهُ؟ هَلْ مِنْ سَائِلٍ فَأُعْطِیهُ سُؤْلَهُ؟ هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ فَأَغْفِرَ لَهُ؟ هَلْ مِنْ تَائِبٍ فَأَتُوبَ عَلَیهِ؟؛ وقتی که شب به آخر ماه رمضان می‌رسد، خداوند می‌فرماید: آیا کسی هست که دعا کند تا من اجابت نمایم؟ آیا کسی هست که چیزی از من بخواهد تا من خواسته وی را عطا کنم؟ آیا کسی هست که از من طلب مغفرت نماید تا من او را ببخشم؟ آیا کسی هست که توبه کند و من توبه او را قبول نمایم؟».

وی افزود: امکان ندارد خداوند ما را با فضل و رحمتش به این ماه دعوت کند و توبه ما را نپذیرد چون این دور از کرم خداوند است. پس چه کنیم تا گناهان ما آمرزیده شود و مقدرات خوبی برای ما رقم بخورد؟ باید از گناهانی که در گذشته از ما سر زده است توبه کنیم و نادم و پشیمان باشیم، ندامت قلبی و پشیمانی باطنی شرط توبه است و در عین حال در این ایام عزم و اراده جدی داشته باشیم تا سراغ گناه نرویم. برای آمرزش گناهان اگر کسی در حق ما ظلم کرده است از آن‌ها بگذریم و ببخشیم، پس باید عفو کنیم تا بخشش خداوند شامل حال ما شود.

عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: شیخ عباس قمی در مفاتیح این نماز شب قدر را از علامه مجلسی نقل کرده است. علامه مجلسی نیز در کتاب «زاد المعاد» بدون ذکرِ سند، حدیثی از پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) نقل کرده است که بر اساس آن حدیث هر کس نماز شب قدر را بخواند و ۷۰ مرتبه ذکر استغفار را بگوید، پیش از آنکه از جای خود برخیزد خداوند خود و والدینش را مورد مغفرت قرار می‌دهد و خداوند گروهی از ملائکه را مأمور می‌کند تا برای او حسنه بنویسند و نیز فرشته‌ای که برای او در بهشت درخت بکارد و قصر بنا کند.

وی ادامه داد: طریقه خواندن نماز شب قدر نیز این‌گونه است؛ این نماز ۲ رکعتی است که در هر رکعت پس از حمد هفت مرتبه سوره توحید خوانده و پس از آن ۷۰ مرتبه ذکر «استغفرالله ربی و اتوب الیه» گفته شود.

حجت‌الاسلام میراحمدی در پایان یادآور شد: زیارت امام حسین(ع) نیز باعث آمرزش گناهان در شب قدر می‌شود که در مفاتیح الجنان زیارت یک صفحه‌ای حضرت وجود دارد؛ اگر فرصت نکردید زیر آسمان و رو به کربلا به امام سلام دهید و «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَاعَبْدِاللَّهِ» را بگویید.

انتهای پیام
captcha