برگزاری «نوای رحمت» دف‌نوازان کردستانی در پالنگان
کد خبر: 4054775
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳

برگزاری «نوای رحمت» دف‌نوازان کردستانی در پالنگان

گروه هزار دف، به همت حوزه هنری استان کردستان و فرمانداری کامیاران در پالنگان «نوای رحمت» را به صدا در می‌آورند.

هزار دف کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، امین مرادی، رئیس حوزه هنری استان کردستان امروز، 14 اردیبهشت‌ماه در نشستی مجازی با خبرنگاران ضمن تبریک عید سعید فطر اظهار کرد: حوزه هنری استان کردستان با همکاری و همراهی فرمانداری شهرستان کامیاران در سومین اجرای گروهی دف‌نوازان در سال جاری؛ اجرای گروهی ۵۰۰ دف‌نواز کردستانی به مناسبت عید سعید فطر در پالنگان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اجرای گروهی ۳۰۰ دف‌نواز کردستانی در جشن ملی نوروز در تهران و سنندج از ابتدای سال جاری افزود: دف و دف‌نوازی یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد مردم کردستان بوده که از احترام و جایگاه ویژه‌ای نزد مردم برخوردار است.

رئیس حوزه هنری استان کردستان بیان کرد: نوای عرفانی این ساز هنگامی که با صدای مولودی‌خوانان و مداحان توانمند که با بهره‌گیری از اشعار نغز شاعران به شکرگزاری از درگاه احدیت و ذکر اوصاف پیامیر اسلام(ص) و ائمه اطهار علیهم السلام می‌پردازند هم آوا می‌شود، مخاطب را به عالم والا سوق و روح‌ها را صیقل می‌دهد.

وی با اشاره به نامگذاری سنندج به عنوان پایتخت دف جهان و ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامان در یونسکو و ثبت دف‌سازی و دف نوازی به عنوان میراث معنوی مردم کردستان ادامه داد: این امکان وجود دارد که متولیان امر در جهت ثبت آن به عنوان میراث معنوی جهانی اقدام کنند تا نام و آوازه هنر و فرهنگ کردستان و ایران بیش از پیش جهانی شود.

مرادی به برگزاری ۹ دوره جشنواره بین‌المللی «دف نوای رحمت» اشاره کرد و افزود: دهمین دوره این جشنواره تیرماه سال جاری با حضور دف‌نوازان سراسر کشور و تلاش در جهت حضور گروه‌های خارجی با بخش‌های جدید همزمان با عیدین سعیدین قربان و غدیر در سنندج برگزار می‌شود.

وی با اشاره به استقبال خوب هنرمندان کشور از این جشنواره اظهار کرد: خوشبختانه این جشنواره که یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اصلی کسب عنوان شهر خلاق موسیقی از طرف یونسکو به سنندج شد به عنوان یک جشنواره رده اول موسیقی جهانی شناخته شده که در بحث اقتصاد هنر و توریسم فرهنگی بسیار موفق عمل کرده است.

رئیس حوزه هنری استان کردستان در خصوص برنامه‌های فرهنگی و هنری در نظر گرفته شده برای اجرا در پالنگان گفت: در کنار اجرای دف‌نوازان، اجرای گروه ۵۰ نفره تنبورنوازان و اجرای شمشال و نرمه نای در کنار برنامه‌های متنوع دیگر در نظر گرفته شده است.

وی با قدردانی از استاندار کردستان و فرماندار شهرستان کامیاران در فراهم‌سازی شرایط و امکانات لازم اجرای این جشن بزرگ یادآور شد: این برنامه چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۶ در منطقه تاریخی و توریستی پالنگان آعاز می‌شود و ورود برای عموم جهت دیدن این برنامه آزاد است.

انتهای پیام
captcha