پتانسیل مطلوب چهارمحال‌وبختیاری در «نشان حلال»
کد خبر: 4091153
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷

پتانسیل مطلوب چهارمحال‌وبختیاری در «نشان حلال»

مدیرکل دفتر تخصصی امور بین‌الملل سازمان ملی استاندارد ایران گفت: نیاز امروز جهان که وزارت امور خارجه و دیپلماسی اقتصادی به دنبال آن بوده «نشان حلال» است، بیش‌تر کشورها به دنبال کالای با نشان حلال هستند و لذا ما نیز نباید از پتانسیل مطلوب استان‌هایی چون چهارمحال‌وبختیاری در حوزه نشان حلال غافل شویم.

نشان حلال

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، سید ابراهیم ابراهیمی، مدیرکل دفتر تخصصی امور بین‌الملل سازمان ملی استاندارد ایران امروز، ۱۹ مهرماه در «همایش روز جهانی استاندارد و تجلیل از تلاشگران عرصه استاندارد در چهارمحال و بختیاری» در خصوص تغییر نشان ملی استاندارد ایران، اظهار کرد: از ۱۰ سال گذشته باید این نشان تغییر پیدا می‌کرد که پیش از این نام لاتین موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران که واژه ISIRI را تشکیل می‌دهد در آن استفاده شده بود، اکنون مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به سازمان ملی استاندارد ایران INSO تغییر کرده است.

وی افزود: در این دوره نگاه تحولی در سازمان ملی استاندارد ایجاد شده است، به‌ طوری‌که این سازمان در کارگروه‌های اقتصادی و تجاری، صادرات و واردات و وزارت امور خارجه حضور فعال دارد.

مدیرکل دفتر تخصصی امور بین‌الملل سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری پتانسیل مطلوبی در حوزه نشان حلال دارد، تصریح کرد: در کمتر استانی این ظرفیت مشاهده می‌شود، توجه به نگاه صادراتی و فعالیت در عرصه بین‌الملل یکی از مسائل نشان حلال در جهان است که طبق قانون، سازمان ملی استاندارد تنها مرجع اعطای نشان حلال معرفی می‎‌شود.

ابراهیمی ادامه داد: نیاز امروز جهان که وزارت امور خارجه و دیپلماسی اقتصادی به دنبال آن بوده نشان حلال است، بیش‌تر کشورها به دنبال کالای با نشان حلال هستند و لذا ما نیز نباید از پتانسیل استان‌هایی چون چهارمحال‌وبختیاری در حوزه نشان حلال غافل شویم.

وی در ادامه با اشاره به حوزه بین‌الملل و برگزاری اجلاسیه ایزو، توضیح داد: برای نخستین بار هیئت چهار نفره از ایران در این اجلاسیه و در تمام نشست‌ها شرکت کرد که در پایان رسماً از سازمان ملی استاندارد ایران تقدیر شد، همچنین ۲۵ دیدار و مذاکره رسمی با رؤسای سازمان‌های استاندارد کشورهای مختلف برگزار شد.

مدیرکل دفتر تخصصی امور بین‌الملل سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد در حال حاضر در ۱۲ سازمان و مؤسسه بین‌المللی و منطقه‌ای عضویت اصلی دارد، ادامه داد: ایزو بزرگ‌ترین سازمان بین‌المللی استانداردسازی است که سازمان ملی استاندارد، در مجمع ایزو حضور مؤثر داشت و توانست مسئولیت‌هایی را در کمیته‌های فنی برعهده بگیرد.

وی گفت: مسئولیت مؤسسه استانداردسازی اکو با ایران است که با مسئولیت سازمان ملی استاندارد تا دو هفته آینده یعنی ۱۰ آبان‌ماه مجمع عمومی در این راستا در تهران برگزار خواهد شد.

ابراهیمی بیان کرد: برنامه‌های آتی سازمان ملی استاندارد حضور فعال در همه سازمان‌های مرتبط با استانداردسازی، ارزیابی، انطباق، نظارت بر استاندارد و تأييد صلاحیت و اندازه‌شناسی است که با قوت در سازمان‌ها و مؤسسات بین‌المللی و منطقه‌ای حضور خواهد داشت و نقش خود را در کمیته‌های فنی برای تدوین استانداردها ایفا می‌کند.

وی گفت: در کمتر از یک سال تفاهم‌نامه‌های سازمانی ملی استاندارد ایران از ۲۵ کشور به ۳۶ کشور افزایش یافت که در حال مذاکره و مکاتبه با بیش از ۱۰ کشور دیگر در حوزه استانداردسازی، استاندارد حلال و اعطای نشان حلال برای انعقاد تفاهم‌نامه هستیم، تا جایی حرکت می‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران به جایگاه واقعی خود در منطقه و جهان دست یابد.

مدیرکل دفتر تخصصی امور بین‌الملل سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه بیان کرد: شورای عالی استاندارد بالاترین مرجع اداره سازمان ملی استاندارد است که ریاست آن برعهده ریاست جمهور است، بعد از ۲۰ سال برای نخستین بار این جلسه با حضور رئیس جمهور برگزار شد.

وی یادآور شد: امید است با سیاست جدید سازمان ملی استاندارد در حوزه داخلی و بین‌المللی و توجه خاص مقام معظم رهبری به حوزه کیفیت و استاندارد، به اهداف مدنظر دست یابیم.

ابراهیمی در پایان با اشاره به تدوین ۳۹ هزار نشان استاندارد توسط ایران، تأكيد کرد: در کمتر از یک سال، ۱۴ هزار پیشنهاد به کمیته‌های فنی بین‌الملل از سوی سازمان ملی استاندارد مطرح شده است.

انتهای پیام
captcha