راه‌های پیشگیری و درمان سرماخوردگی از نگاه طب ایرانی
کد خبر: 4097412
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹

راه‌های پیشگیری و درمان سرماخوردگی از نگاه طب ایرانی

یک متخصص طب ایرانی ضمن اشاره به روش‌های پیشگیری و درمان سرماخوردگی گفت: بیماران حتما باید توسط پزشک معاینه شده و از درمان خودسرانه که این روزها بسیار باب شده، بپرهیزند، چراکه بیماری در شدت بالا و در صورت عدم توجه می‌تواند به پنومونی یا درگیری ریه منجر شود.

درمان سرماخوردگی

زهرا آقانوری، متخصص طب ایرانی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با اشاره به مزاج سرد و خشکی هوا در فصل پاییز اظهار کرد: این سردی و خشکی هوا باعث ایجاد بیماری‌هایی می‌شود، در رأس آنها سرماخوردگی است که در اثر ملاقات هوای سرد، به‌ویژه در شرایط ضعف ایمنی یا سرد و خشک بودن مزاج افراد ایجاد می‌شود. سرماخوردگی به تعبیر طب جدید، ناشی از ویروس‌هایی است که در حالت عادی در سینوس انسان زندگی می‌کنند و در اثر برخورد با هوای سرد فعال و سبب ترشحات بینی و علائم دیگر می‌شوند.

وی افزود: به‌طور کلی، به بیماری‌هایی که باعث گلودرد و ترشح بینی می‌شوند، سرماخوردگی، زکام یا نزله گفته می‌شود. طب جدید هم سرماخوردگی را به ویروس‌های مختلف مثل کرونا، آنفلوانزا، رینوویروس‌ها و آدنوویروس‌ها نسبت ‌می‌دهد.

این متخصص طب ایرانی درباره روش‌های پیشگیری از سرماخوردگی گفت: قدم اول، پوشاندن بدن از سرما به‌ویژه پس از حمام، ورزش و تعریق بدن است. همچنین افرادی که در طول سال آبریزش بینی، سینوزیت یا خلط پشت حلق دارند، باید نسبت به درمان اقدام کنند. علاوه بر این، ضعف معده نیز می‌تواند باعث تسریع در ابتلای افراد شود که باید برای درمان آن اقدام کرد.

وی ادامه داد: افراد برای پیشگیری از سرماخوردگی در فصل پاییز غذاهای گرم مثل نخودآب، زرده عسلی تخم‌مرغ و عسل بیشتر در سفره غذایی خود استفاده کنند. مصرف مغزی‌جات مخصوصاً مغز بادام و میوه‌هایی مثل سیب و بِه نیز باعث تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرماخوردگی می‌شود.

آقانوری اضافه کرد: افرادی که دارای ثقل مزاج یا یبوست هستند، باید حتماً پیگیر درمان باشند و میوه‌جات و سبزیجات دارای فیبر بالا در رژیم غذایی خود قرار دهند، زیرا یبوست در ایجاد و تشدید بیماری نقش دارد. این افراد می‌توانند در رژیم غذایی خود از مواد ملین مثل کاهو، هویج، شلغم و لبو استفاده کنند.

وی با اشاره به روش‌های درمان سرماخوردگی گفت: روش‌های درمان و نسخه‌های طبی بسته به نوع بیماری، شدت و ضعف، سن بیمار و علائم بیماری متفاوت است. همچنین اگر عامل بیماری ویروس‌ها باشند، درمان به‌صورت علامتی خواهد بود، اما اگر باکتری عامل بیماری باشد، نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک وجود دارد. لذا، بیماران حتماً باید توسط پزشک معاینه شده و از درمان خودسرانه که این روزها بسیار باب شده، بپرهیزند، چراکه بیماری در شدت بالا و در صورت عدم توجه می‌تواند به پنومونی یا درگیری ریه منجر شود، به‌ویژه اگر بیش از سه روز طول بکشد، مراجعه به پزشک ضروری است.

این متخصص طب ایرانی بیان کرد: برای درمان بیماری‌های خفیف، استفاده از سوپ‌ها و آش‌ها مثل سوپ اسفناج، آلو، گشنیز، جو و عدس و پرهیز از مصرف غذاهای سرخ شده و سنگین بسیار مفید است. همچنین مصرف مایعات گرم مثل شربت عسل و دمنوش‌هایی مانند گل‌گاوزبان، بابونه و اسطوخودوس به شرط نبودن تب و خفیف بودن بیماری کمک‌کننده خواهد بود، اما در صورت وجود علائم بالینی مثل سرفه و تب، درمان متفاوت و مراجعه به پزشک ضروری است.

گفت‌وگو از پریسا عابدی

انتهای پیام
captcha