عضویت بیش از ۲۶ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی ایلام
کد خبر: 4098298
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱

عضویت بیش از ۲۶ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی ایلام

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی ایلام گفت: قبل از کرونا ۲۴ هزار نفر عضو کتابخانه‌های استان بودند، در ایام کرونا این تعداد به ۹ هزار نفر کاهش یافت و با فروکشی بیماری، تعداد اعضا به ۲۶ هزار نفر افزایش یافته است.

سمیه حیدریبه گزارش ایکنا از ایلام، سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام، در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه و مطبوعات استان ایلام که امروز، 18آبان‌ماه در سالن جلسات این نهاد برگزار شد، اظهار کرد: در هفته کتاب امسال از شنبه 21 تا 27 آبان ماه برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در مسیر توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: شنبه بیست‌ویکم آبان ماه به‌نام «کتاب، دانش‌آموز، آینده »، یک‌شنبه بیست‌ودوم آبان «کتاب، خانواده، زندگی آگاهانه»، دوشنبه بیست‌وسوم آبان «کتاب، دانشجو، پیشرفت دانش‌بنیان»، سه‌شنبه بیست‌وچهارم آبان «کتاب، کتابخوانی و کتابدار»، چهارشنبه بیست‌وپنجم آبان «کتاب، رسانه و زبان‌فارسی»، پنج‌شنبه بیست‌وششم آبان «ناشران، کتابفروشان و ارکان صنعت نشر » و جمعه، بیست‌وهفتم آبان «کتاب، ورزش و جوانمردی» نامگذاری شده و در این نامگذارای همه‌ جوامع مرتبط با کتاب و فرهنگ مطالعه دیده شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام با بیان اینکه برنامه‌های هفته کتاب در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی و گسترش زنجیره کتابخوانی برگزار می‌شود، گفت: در ایام هفته کتاب، کتابداران کتابخانه عمومی به مدارس نزدیک کتابخانه‌ها مراجعه و نسبت به توزیع و‌ اهدای کتاب در بین دانش آموزان اقدام می‌کنند.

حیدری با اشاره به بخشودگی جرایم کتاب امانتی که به کتابخانه‌ها عودت داده نشده است، ادامه داد: از ۲۲ تا ۲۷ آبان افرادی که کتاب از کتابخانه امانت گرفته‌اند و تحویل نداده‌اند، می‌توانند با بخشش دیرکرد نسبت به مراجعه به کتابخانه‌های استان برای تحویل کتاب اقدام کنند.

وی گفت: در برخی ادارات و نهادها و دستگاه‌های اجرایی استان، کتاب‌هایی در کتابخانه‌های مستقر و مربوطه وجود دارد که مورد استفاده نیست و این کتاب‌ها می‌تواند در کتابخانه‌های روستاهای استان مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام از برگزاری برنامه‌هایی از جمله «روایت مادری» در راستای توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با استفاده از ظرفیت کتاب اشاره کرد و افزود: در این برنامه در استان از کتاب «لحظه‌های ناگزیر» از زبان شهید احمد کرمی رونمایی شد.

حیدری گفت: جشنواره رضوی یکی از برنامه‌های شاخص در حوزه توسعه و ترویج فرهنگ رضوی بوده است. رونمایی از کتاب و تازه‌های نشر، برگزاری نشست‌های نقد کتاب، برگزاری هفته هنر انقلاب اسلامی از دیگر برنامه‌های این نهاد در استان بوده است.

وی با بیان اینکه تا کنون ۱۴ تقاهم نامه در راستای توسعه و توجه به کتاب در استان با نهادها و دستگاه‌های اجرایی استان منعقد شده است، ادامه داد: در حال حاضر در استان ۳۲ هزار و ۲۵۶ متر مربع فضای کتابخانه‌ای در استان وجود دارد که ۱۹ هزار و ۲۱۸ متر مربع زیربنای کتابخانه‌های استان است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام با بیان اینکه در حال حاضر ۲۶ هزار نفر عضو کتابخانه‌های ایلام هستند، افزود: ۵۴ باب کتابخانه در استان ایلام فعال بوده و بیش از ۶۰۰ هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌‌های استان موجود است.

حیدری با بیان اینکه قبل از کرونا ۲۴ هزار نفر عضو کتابخانه‌های استان بودند، در ایام کرونا این تعداد به ۹ هزار نفر کاهش یافت که اکنون با کاهش بیماری، به ۲۶ هزار عضو افزایش یافته است، ادامه داد: تلاش می‌شود در مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی استان کتاب خوب در اختیار مردم قرار گیرد و در‌ نهاد کتابخانه‌ها برای تمام سلایق و سنین جامعه کتاب متناسب تهیه شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام با بیان اینکه سهم نیم درصد کتابخانه‌ها از درآمدهای شهرداری‌ها پرداخت نشده است، گفت: تلاش می‌شود که از ظرفیت خیرین و نیکوکاران در راستای توسعه فضاهای کتابخانه‌ای در استان، اهدای کتاب، اختصاص کتاب به کتابخانه‌ها و در نهایت توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه استفاده شود.

انتهای پیام
captcha