برگزاری نشست عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در ارومیه
کد خبر: 4100838
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰

برگزاری نشست عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در ارومیه

نشست مطالعاتی عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی توسط معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی در دانشگاه ارومیه برگزار شد.

رضا نیکخواه استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه ارومیهبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی، نشست مطالعاتی عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی توسط معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی و با همکاری دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی به صورت حضوری و آنلاین ۲۸ آبان در دانشگاه ارومیه برگزار شد.

استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه ارومیه در این نشست اظهار کرد: هدف پنهان سیاست‌های متخاصمانه دشمن  پیش‌گیری و ممانعت از تحقق اقتدار کامل جمهوری اسلامی است و تمام تلاش‌های دشمن در این راستا صورت گرفته و برنامه‌ریزی می‌شود.

رضا نیکخواه ادامه داد: همه شعارهایی که دشمن سر می‌دهد و رسانه‌های استکبار جهانی آنها را در قالب مفاهیمی مانند صلح، دموکراسی، زندگی مسالمت‌آمیز، انسان‌دوستی و نوع‌دوستی در بوق و کرنا می‌کند عوام‌فریبانه و توخالی است، در واقع تمام سیاست‌های‌شان بر یک مفهوم استوار است و آن چیزی غیر از منافع ملی آنان نیست آنها منافع ملی خود را در جلوگیری از رسیدن ایران به قله های افتخار طراحی کرده‌اند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه منافع ملی هر کشوری در سه بخش عمده منافع ملی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت قابل بحث است، اضافه کرد: مقام معظم رهبری موضوع جنگ ترکیبی را مطرح کردند؛ یعنی هر سه بعد منافع ملی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را مد نظر قرار دادند، راهبرد دشمن در این حوادث اخیر هم در هر سه بعد اهداف خود را دنبال می‌کند و هدف بلندمدت‌شان حذف نظام جمهوری اسلامی و تغییر رژیم در ایران است، آنها کنار زدن ایدئولوژی مقاومت را دنبال کرده و ایدئولوژی ناب اسلامی را حذف شده می‌خواهند چون احساس می کنند در نهایت این ایدئولوژی و بینش است که دشمن اصلی تئوری لیبرال دموکراسی غرب خواهد بود.

نیکخواه ادامه داد: در موضوعات مختلف اقتصادی و هستهای، نظامی، اجتماعی و فرهنگی هم اهداف کوتاه‌مدتی دنبال می‌کنند که بعضا برای افراد مسایل ناچیزی تلقی می‌شود ولی باید بدانیم که همه این برنامه‌ها مانند حلقه زنجیر بهم پیوسته است و در راستای تضعیف و اگر توانستند  تغییر نظام مهره‌چینی شده است.

وی با اشاره به جنگ نرم مورد اشاره مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری بارها جنگ نرم را مورد مورد تاکید قرارداده است هدف از این جنگ نابودی هویت فرهنگی است، در حقوق بین‌الملل این موضوع تهاجم فرهنگی جرم‌انگاری شده است  و به‌واسطه این رفتار خصمانه می‌توان در مجامع بین‌المللی از دشمن  طرح شکایت کرد .

استاد دانشگاه ارومیه با انتقاد از برخی سهل‌انگاری، کاستی‌ها و ناهماهنگی‌ها در امورات فرهنگی کشور گفت: به نظر می‌رسد برخی دستگاه‌ها به طور جدی به مساله فرهنگ وارد نشده‌اند  و وحدت رویه‌ای در این خصوص بین نهادهای فرهنگی مشاهده نمی‌شود، این عدم وحدت رویه نه در سیستم‌های حکومتی وجود دارد و نه در بطن جامعه و نهادهای مدنی و سازمان‌های غیرحکومتی .

وی ادامه داد: در نتیجه این ناهماهنگی‌ها و پراکنده‌کاری و قصور است که دشمن به این نتیجه می‌رسد که ارتباط بین نسل‌های مختلف کشور دچار گسست و فاصله شده و این جایی است که روی آن سرمایه‌گذاری کرده و برای آن تدارک توطئه می‌چینند.

نیکخواه با بیان این که ما در این زمینه بی‌توجهی عمدی و سهوی داشته‌ایم و به آن مبتلا شده‌ایم گفت: باید جبران مافات کرده و با سرمایه‌گذاری در این موضوع کاستی‌های گذشته را جبران کنیم. 

وی افزود: این موضوعات نیازمند همکاری‌های داخلی است این موضوعی نیست که به همکاری‌های بین‌المللی مثل برجام یا توافق‌نامه‌های بین‌المللی وابسته باشد.

نیکخواه نسل جوان و دانشگاهی را نسلی معتقد و پایبند به عزت ملی، وحدت ملی، هویت ملی و حفظ تمامیت ارضی دانست و گفت: انتقادات و سوالات زیادی در ذهن این نسل شکل گرفته است و بنده که از نزدیک با این نسل در ارتباطم اعتقاد راسخ این نسل را از نزدیک مشاهده می‌کنم و اعتقاد دارم برای رفع سوالات ذهنی این جوانان باید تلاش کرد.

استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه ارومیه اظهار کرد: قانون اساسی  چارچوب سیاست خارجه را بر اساس اصولی که در علم سیاست خارجه تعریف کرده است و عزت وحکمت و مصلحت را برای روابط خارجه مشخص و معین کرده است و ما در چارچوب این قانون می‌توانیم با تمام کشورهای دنیا غیر از کشورهایی که فاقد مشروعیت هستند، ارتباط برقرار کنیم.

 

انتهای پیام
captcha