حفظ حافظه فرهنگی و تاریخی مایه حیات ملت است
کد خبر: 4104731
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰

حفظ حافظه فرهنگی و تاریخی مایه حیات ملت است

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی گفت: حفظ حافظه و داشته‌های فرهنگی و تاریخی مایه حیات ملت است، میرزا کوچک‌خان یکی از این داشته‌هاست لذا باید برای شناخت شخصیت میرزا که همانا شناخت ایستادگی و مقاومت و پیشرفت است، تلاش کنیم.

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

به گزارش ایکنا از گیلان، سعید جلیلی، نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی امروز، 14 آذرماه در آیین رونمایی از سامانه «عهدواره هنر و رسانه جنگل» که در محل آرامگاه شهید میرزا کوچک‌خان جنگلی در محله سلیمانداراب رشت برگزار شد، ضمن گرامیداشت یکصدمین سالگرد شهادت سردار نهضت جنگل، اظهار کرد: حافظه یکی از موضوعاتی است که در زندگی فردی بسیار اهمیت دارد، همانگونه که حافظه یک فرد نقش بسیار مهمی در تأثیرگذاری شخصیتش دارد، حافظه تاریخی نیز به اثرگذاری یک ملت کمک می‌کند، یعنی اگر جامعه دچار فراموشی تاریخی شود، هویتش را از دست می‌دهد و دیگر اثرگذاری ندارد.

وی افزود: بزرگداشت میرزا کوچک‌خان از این جهت بسیار ارزشمند است که به تقویت حافظه تاریخی ملت کمک می‌کند، امروز دشمنان تلاش جدی دارند تا ملت ما هویت خودش را فراموش کرده و تعلق خودش را به داشته‌های فرهنگی و مذهبی از دست بدهد زیرا در چنین شرایطی است که می‌تواند آن ملت را از اثرگذاری محروم کند.

جلیلی با بیان اینکه تلاش برای حفظ حافظه تاریخی ملت وظیفه همگانی است، تصریح کرد: حفظ حافظه و داشته‌های فرهنگی و تاریخی مایه حیات ملت است، میرزا کوچک‌خان یکی از این داشته‌هاست لذا باید برای شناخت شخصیت میرزا که همانا شناخت ایستادگی و مقاومت و پیشرفت است، تلاش کنیم. باید گذشته خودمان را بشناسیم و افتخارات‌مان را فراموش نکنیم زیرا این افتخارات جزو منابع قدرت کشور است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دشمنی دشمنان ملت ایران دارای ریشه تاریخی بوده که میرزا کوچک سند زنده آن است، افزود: وقتی زندگینامه میرزا کوچک را روایت می‌کنیم در واقع دشمنی‌های ریشه‌دار دشمنان را بازگو کرده‌ایم و در می‌یابیم که اگر دشمنان فرصت پیدا کنند کشور ما را تجزیه و غارت می‌کنند و آزادی و استقلال ملت را هدف قرار می‌دهند.

وی پرداختن به شخصیت‌های مبارز همچون میرزا کوچک را روشنگر بسیاری از دشمنی‌های امروز دانست و گفت: میرزا کوچک در برابر اراده ابرقدرت‌ها مقاومت و قیام کرد لذا تجلی‌بخش آرمان و ایمان شد، میرزا نشان داد که اگر آرمان و ایمان ملتی ظهور و بروز کند، قدرت تولید می‌کند و انقلاب اسلامی ایران از چنین آموزه‌ها و تجربیاتی استفاده کرد.

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: قیام میرزا کوچک دارای ریشه‌های عمیق دینی و آزادی‌خواهی و ملی‌گرایی است که در انقلاب اسلامی به ثمر نشست، میرزا بذر یک تمدن جدید را کاشت که امروز به درخت قدرتمندی تبدیل شده و توانسته تمدن استعماری و استکباری را به چالش بکشد. در واقع ملت ایران این بذر را در حافظه تاریخی‌اش حفظ و با خون جوانانش آبیاری کرده و امروز شاهد یک نهضت اصیل و ریشه‌دار هستیم که در انقلاب اسلامی ظهور و بروز یافته است.

انتهای پیام
captcha