بازرسی مستمر برای مقابله با گرانفروشی و احتکار در سیستان‌و‌بلوچستان
کد خبر: 4139664
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱

بازرسی مستمر برای مقابله با گرانفروشی و احتکار در سیستان‌و‌بلوچستان

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان زابل گفت: در شهرستان زابل ۶۷۰۰ واحد صنفی در قالب ۲۴ اتحادیه وجود دارد، اگر چه حجم کار زیاد است، اما با توجه به وظیفه بازرسی و نظارت و به‌منظور جلوگیری و مقابله با گرانفروشی، کم‌فروشی، عرضه خارج از شبکه، احتکار و مواردی از این قبیل، بازرسی‌ها به‌طور مستمر انجام می‌شود.

غلامرضا پیری رئیس اداره صمت زابلبه گزارش ایکنا از سیستان و بلوچستان، غلامرضا پیری، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان زابل در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: ما در اداره صمت خادمان مردم هستیم و شهروندان می‌توانند در صورتی‌که از واحد صنفی شکایتی دارند و یا هرگونه رسیدگی که به حوزه کاری ما مربوط می‌شود به اداره صمت زابل، مراجعه کنند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن شکایات ثبت، ضبط و رسیدگی شود.

وی ادامه داد: در شهرستان زابل بیش از 6700 واحد صنفی در قالب 24 اتحادیه وجود دارد اگر چه حجم کار بسیار است اما با توجه به وظیفه ذاتی که همان بازرسی و نظارت است و به‌منظور جلوگیری و مقابله با گرانفروشی، کم‌فروشی، عرضه خارج از شبکه، احتکار و مواردی از این قبیل، بازرسی‌ها به‌طور مستمر انجام ‌می‌شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان زابل افزود: نظارت‌ها به‌طور مستمر ادامه خواهد داشت و هر تخلفی که اعلام شود یا بازرسان ما در سطح بازار که به‌صورت میدانی بازدید انجام می‌دهند، حتماً تشکیل پرونده خواهد شد و ترتیب اثر داده می‌شود، در این زمینه با هیچ‌کس تعارف نداریم و براساس قانون با واحدهای صنفی متخلفی که باعث سخت شدن شرایط اقتصادی مردم می‌شوند برخورد جدی می‌کنیم، براین اساس نیز، ارزش ریالی جریمه‌های تعیین شده برای افراد متخلف بیش‌تر خواهد شد.

پیری افزود: بازرسی‌ها از واحدهای صنفی سطح شهرستان زابل به‌صورت مستمر انجام می‌شود و امکان دارد روزانه به‌طور میانگین بین ۷ تا ۸ مورد تخلف از سوی بازرسان ما شناسایی و منجر به تشکیل پرونده ‌شود که پس از ثبت در سامانه سیمبا، با همان ارزشی که برآورد شده به اداره تعزیرات برای اتخاذ تصمیم و صدور حکم ارجاع داده می‌شود.

وی از صدور رأی و جریمه قطعی برای یکی از شعبات توزیع نفت سفید در زابل به ارزش 150 میلیون تومان و ورد دادستان این شهرستان به‌منظور مدعی‌العموم در این رابطه، خبر داد و افزود: در بحث پیگیری و رسیدگی به شکایات مردمی، با هیچ فردی تعارف  نداریم و به محض وصول شکایت، در جهت رسیدگی به آن اقدام خواهیم کرد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان زابل اضافه کرد: در بهمن ماه سال گذشته با توجه به وظیفه‌ای که برعهده ما بود، بازدیدهای شبانه‌روزی خودمان را از فروشندگی‌های نفت سفید با حضور دادستان زابل،  نهادها و دستگاه‌های ذیربط، انجام دادیم و این باعث شد تا برای تعداد زیادی از فروشندگی‌هایی که نفت را بالاتر از قیمت مصوب عرضه می‌کردند و یاکم‌فروشی و مواردی از ان قبیل داشتند، تشکیل پرونده صورت پذیرد و برای اخذ رای نهایی به تعزیرات ارجاع داده شود.

پیری ادامه داد: تعداد پرونده‌هایی که برای فروشندگی‌های نفت سفید یا همان شعبه‌های نفت تشکیل شده 13 مورد بود که رأی برای افراد متخلف صادر شد. همچنین در بحث گاز هم با ورود واحد بازرسی 15 پرونده برای افراد متخلف تشکیل شد که از این تعداد 4 پرونده مربوط به جایگاه‌های عرضه گاز بود و الباقی مربوط به خودروهای حمل و توزیع گاز بوده است. همچنین یک مورد از پرونده‌ها مربوط به تأسیسات گازمایعی بود که امتناع از عرضه گاز می‌کرد که بلافاصله برای این جایگاه، پرونده تخلف تشکیل و به تعزیرات ارجاع داده شد.

وی اضافه کرد: براساس درخواست شهروندان و نارضایتی از تشکیل صف‌های طولانی بنزین در شهر زابل، در بحث جایگاه‌های بنزین هم با بازرسی‌های مستمری که با حضور همکاران فرمانداری و دادستان زابل از آنها انجام شد برای 5 جایگاه متخلف به‌دلیل اینکه با وجود داشتن بنزین، از دادن سوخت به مردم خودداری می‌کردند، پرونده‌ای به ارزش ۷ میلیارد تومان تشکیل و به تعزیرات ارجاع شد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان زابل افزود: یکسری از وظایف براساس قانون، از صمت گرفته شده و به اداره جهادکشاورزی ارائه شده که در حوزه محصولات کشاورزی است و این اقلام و کالاهایی که مربوط به تنظیم بازار است، از طریق جهادکشاورزی مدیریت می‌شود که تهیه و توزیع آنها هم برعهده جهادکشاورزی گذاشته شده است.

پیری ادامه داد: در بحث تخلف تبصره 4 ماده 18 (تخلف قاچاق)، برای 16 واحد صنفی که در این حوزه تخلف داشتند تشکیل پرونده شده و به تعزیرات ارجاع شده است، در بحث شیرخشک نیز در اواخر سال گذشته با توجه به بازرسی‌های مکرری که صورت گرفت، توانستیم انباری را که 2 هزار و 112 قوطی شیرخشک 400 گرمی را به ارزش 600 میلیون تومان احتکار کرده بود کشف کنیم و براین اساس، پرونده تخلف برای آن تشکیل و به تعزیرات ارجاع داده شد.

وی در ادامه گفت: در طرح نظارتی ماه مبارک رمضان و عید نوروز، 51 مورد گشت مشترک با ادارات مربوطه داشتیم که بیش از 800 میلیون تومان مجموع پرونده‌های تخلفی بود که از سوی بازرسان ما برای واحدهای متخلف تشکیل و به تعزیرات ارجاع دادند، در یکی از بازرسی‌ها همکاران ما توانستند انبار لاستیکی را به ارزش بیش از 300 میلیون تومان کشف کنند که پس از تشکیل پرونده به تعزیرات به منظور صدور رای و تصمیم نهایی ارجاع داده شد که مراحل صدور حکم آن در حال اجراست و قرار براین شد تا لاستیک‌های مکشوفه، در حوزه تنظیم بازار وارد و بین شهروندان با قیمت تنظیم بازار توزیع گردد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان زابل گفت: با توجه به شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد، کارگروه رونق تولید را با حضور فرماندار شهرستان زابل برگزار کردیم که تعداد بسیاری از واحدها از جمله واحد آجر، پودر رختشویی و تعدادی دیگر، احیا شدند.

 

انتهای پیام
captcha