مراسم گرامیداشت هفته معلم و آموزش در دانشگاه ارومیه برگزار شد
کد خبر: 4139665
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴

مراسم گرامیداشت هفته معلم و آموزش در دانشگاه ارومیه برگزار شد

مراسم گرامیداشت هفته معلم و آموزش و تجلیل از اساتید منتخب دانشگاه ارومیه با تقدیر از 28 استاد برتر و خانواده سه استاد درگذشته و بازنشسته برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی قریشی نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و امام‌جمعه ارومیهبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی قریشی نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و امام‌جمعه ارومیه 18 اردیبهشت در مراسم گرامیداشت هفته معلم و آموزش و تجلیل از اساتید منتخب دانشگاه ارومیه ضمن تبریک هفته معلم و  آموزش اظهار کرد: امیدواریم خدای تبارک و تعالی همه مراکز علمی و متولیانش را از بلایا حفظ کند و همه کارکنان و اساتید را بر انجام وظایف خود و در راه رسیدن به هدف که تربیت نسل نیک موفق بگرداند.

وی افزود: خدا را شاکریم که عنایت و لطف کرده در زمینه تدریس و تربیت را برایمان گشوده و کسوت معلمی و استادی از الطاف خداوند است و امید داریم برای انجام این امر و کسب رضایت الهی موفق باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قریشی بیان کرد: ایام شهادت آیت الله مطهری به عنوان هفته معلم نامگذاری شده زیرا ایشان به عنوان معلم و الگوی وظیفه‌شناسی و وظیفه‌مند بود که تمام تلاش خود را برای تحقق آن انجام می‌داد.

وی ادامه داد: روش، مشی و آثارش تمام فضائل اخلاقی را در خود جای داده و در اوج علمیت مطالب و کتاب‌هایی را می‌نوشت و تدریس می‌کرد و برای هر رده سنی مطالب و کتاب می‌نوشت که از فروتنی و عزت نفس او را می‌رساند.

نماینده ولی‌فقیه آذربایجان‌غربی تصریح کرد: شهید مطهری معتقد بود که قوانین خانواده باید از قرآن پیروی کند در زمینه تطهیر جامعه زمان طاغوت تلاش فراوانی انجام داده و برای دفاع از آیات الهی و دین اسلام حاضر شد کل شخصیت خود را زیر پا بگذارد، وظیفه‌شناسی یکی از سرمشق‌های بسیار مهم در زندگی و معلمی ما محسوب می‌شود.

وی گفت: جایگاه و ارزش معلم در دین مقدس اسلام و قرآن بسیار رفیع است و این دین الهی ی علم و تعلیم و تعلم جایگاه بسیار ویژه ای در نظر گرفته معجزه پیامبر نوشتن و آموختن بود و اولین آیات و نوشتن تاکید دارد و خداوند خود را معلم معرفی می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عنوان کرد: اگر تعلیم، معلمی و اساتید نباشند جهان هستی و آفرینش معنی ندارد و در بحث تعلیم و تعلم علمی اسلام و قرآن اوج ارزش و نهایت تکریم را به کار برده است.

وی افزود: پیامبر فرمود: «اگر مومنی از دنیا رود و تنها ورق علم از خود به جای گذارد این ورقه علم بین او و آتش جهنم حاصل خواهد شد» و ما باید قدر این نعمت را بدانیم، اساتیدی که به دانشجویان علمی آموزند و آ‌ن‌ها را با خدا آشنا می‌کنند و دانشجویان در راه خدمت به مردم و برطرف کردن مشکل خلق خدا از آن استفاده می‌کنند ثواب این عمل به استاد باز می‌گردد.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی اضافه کرد: خداوند درهای علم را گشوده و روز قیامت عمل به علم مشخص می‌شود، اساتید باید اهمیت فراوانی به رفتارهای خود بدهند زیرا الگویی برای دانشجویان هستند.

افزایش 12 درصدی دانشجویان دانشگاه ارومیه

احمد علی‌جانپور، رئیس دانشگاه ارومیه  نیز در این مراسم اظهار کرد: دانشگاه ارومیه فعالیت‌های خوبی با همت و تلاش اساتید و کارکنان انجام داده است که آثار و برکات آن دیده خواهد شد و در طول یک سال اخیر تعداد دانشجویان این دانشگاه از 12 هزار و 100 نفر به 14 هزار و 200 نفر افزایش پیدا کرده است.

 وی افزود: با توجه به اینکه دانشگاه‌های کشور روند کاهشی در امر جذب دانشجو داشته‌اند، این دانشگاه با افزایش 12 و سه دهم درصدی تعداد دانشجویان مواجه بود و هزار و 777 نفر از دانشجویان نیز بین‌المللی هستند و از کشور عراق و اقلیم کردستان در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

علیجانپور بیان کرد: در این مدت درآمد دانشگاه از 28 میلیارد به 75 میلیارد تومان افزایش داشته و توسعه اقتصادی دانشگاه بیشتر شده است و بیشترین درآمد و بودجه مرتبط بین‌الملل بوده است.

وی ادامه داد: اختصاص دو هزار و 400 متر به مرکز رشد و فناوری در پردیس دانشگاه در حوزه فناوری، تجهیز خوابگاه شماره سه دانشکده ادبیات، تجهیز کتابخانه این دانشکده ازجمله فعالیت‌های دانشگاه ارومیه محسوب می‌شود و بهره‌برداری از فاز دوم پروژه آبرسانی پردیس نازلو، بروز رسانی و تقویت زیرساخت‌ انفورماتیک دانشکده‌ها، کمک به تجهیز آزمایشگاه‌های دانشکده‌ها نیز فعالیت‌های این دانشگاه است.

رئیس دانشگاه ارومیه تصریح کرد: با توجه به هماهنگی با استاندار آذربایجان‌غربی در مدیریت استان از اعضای هیئت علمی دانشگاه به نحو شایسته استفاده شده و در بسیاری از بخش‌های مدیریتی استان از علم و توانایی‌هایشان بهره‌مند شدیم و 9 نفر از اساتید دانشگاه ارومیه جزو یک درصد از اساتید پراستناد بین‌المللی هستند و دو نفر از اساتید به عنوان استاد نمونه کشوری پارسال و امسال انتخاب شده‌اند.

وی گفت: برنامه راهبردی دانشگاه نیز تدوین شده و امسال با برنامه به پیش خواهیم رفت تا عملکرد بهتری ارائه دهیم و اهداف دانشگاه را به سر مقصود برسانیم و ارتباط با دانشگاه بیش از صد در صد رشد پیدا کرده و چهارشنبه‌های ارتباط با صنعت به صورت مستمر برگزار می‌شود تا ارتباط صنعت و دانشگاه موجب بهره‌مندی دستگاه‌های تولیدی از نیروی متخصص و ماهر شود.

تجلیل از 32 استاد دانشگاه ارومیه

سجاد چهرگانی، معاونت آموزشی دانشگاه ارومیه نیز در این مراسم اظهار کرد: در دانشگاه ارومیه 58 رشته در مقطع کارشناسی، 133 رشته در مقطع کارشناسی ارشد، 81 رشته گرایش دکترا دانشجو داریم.

وی افزود: تعداد اعضای هیئت علمی ما بالغ بر 511 نفر، 112 نفر در مقام استادی، 189 نفر در رتبه دانشیاری، 199 نفر در رتبه استادیاری و 11 نفر نیز در رتبه مربی مشغول انر تدریس هستند.

چهرگانی بیان کرد: تعداد دانشجویان حاضر در دانشگاه حدود 300 هزار نفر است و 150 هزار نفر دانشجوی دختر و 150 هزار نفر دانشجوی پسر هستند و هزار و 770 نفر دانشجوی دکترا،  چهار هزار و 200 نفر دانشحوی کارشناسی ارشد داریم که بیش از 50 درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: دانشگاه ارومیه در سایه همت اساتید و دانشجویان در سال تحصیلی گذشته موفق به راه‌اندازی 18 رشته گرایش شد، تسهیل و ایجاد زیرساخت‌ها، ارتقا کیفیت آموزشی، تدوین آیین‌نامه و شیوه‌نامه‌ها، انجام شده و سه محور عملیاتی از جمله مهارت آموزی، بین‌المللی سازی آموزش و کیفیت بخشی به آموزش‌ها از سیاست‌های دانشگاه هستند.

معاونت آموزشی دانشگاه ارومیه تصریح کرد: در این مراسم از 28 استاد، از خانواده سه استاد فوت شده و یک نفر بازنشسته تجلیل می‌شود.

انتهای پیام
captcha