مهمترین وظیفه زن قبل از ظهور چیست
کد خبر: 4149656
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۶

مهمترین وظیفه زن قبل از ظهور چیست

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت قم با اشاره به جایگاه زنان در عصر ظهور، گفت: طبق روایات می‌توان به این جمع‌بندی دست‌ یافت که مهمترین وظیفه زن قبل از ظهور، تربیت فرزند صالح و استحکام بنیان خانواده است و البته که این قضیه با کار و فعالیت و حضور زنان در اجتماع منافاتی ندارد.

تربیت دختران صالحمعصومه انصاری، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت قم، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، درباره جایگاه زن در اسلام، اظهار کرد: شبهه‌ای که دشمنان این مرز و بوم سال‌هاست تلاش می‌کنند در افکار زنان این جامعه شیعی القا کنند این است که اسلام مخالف حضور فعال و پویایی زن در اجتماع است.

وی ادامه داد: به اعتقاد بسیاری از بزرگان و علمای دینی؛ نه تنها زنان باید در جامعه فعال باشند بلکه در بعضی از شغل‌ها زیبنده‌تر و شایسته‌تر آن است که زنان عهده‌دار باشند و از جمله آن می‌توان به آموزش دختران ما در مدارس و حضور کادر درمان و پزشکی بانوان اشاره کرد.

این کارشناس مهدویت اظهار کرد: اگر بخواهیم به روایت مهدوی نگاهی بیندازیم و نظر خود حضرت ولی‌عصر(عج) را از شرح حال روایات جویا شویم می‌توانیم به روایت امام باقر(ع) اشاره کنیم که می‌فرمایند؛ پنجاه نفر از بین ۳۱۳ نفر یاران حضرت ولیعصر(عج) را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی با طرح این سؤال که آیا حضور بانوان در حکومت مهدوی تنها به همین ۵۰ نفر زن خلاصه می‌شود؟ گفت: البته که پاسخ منفی است زیرا مراد از این ۳۱۳ نفر هسته اصلی و فرماندهان سپاه حضرت است یعنی در میان فرماندهان اصلی سپاه حضرت؛ ۵۰ فرمانده زن وجود دارد و بسیار هستند از زنان و مردان با تقوا که به‌عنوان سرباز در رکاب حضرت حضور پیدا خواهند کرد.

انصاری ادامه داد: در روایتی دیگر اینگونه عنوان شده که حضرت از بین بانوان، حاکمان بعضی از شهرها را تعیین می‌کند. طبق روایات در عصر ظهور حتی زن خانه‌دار به درجه‌ای از علم و ایمان می‌رسد که در خانه خود نشسته و توانایی فتوا دادن دارد.

وی با اشاره به اینکه بسیار روایاتی دیگر هم نشان از این دارد که حضرت مهدی(عج) ارزش سیاسی، معنوی و اجتماعی خاصی برای زنان قائل هستند، تصریح کرد: در جنگ نرم هم تمرکز دشمنان بر این موضوع است که نقش مادری و همسری را در نگاه بانوان این مرز و بوم کمرنگ و بی‌اهمیت جلوه دهند. زیرا دشمن به‌خوبی دریافته که نقش زن در نظام خانواده بنیادین است و تنها از این راه می‌توان ضربه‌های مهلکی به خانواده وارد کرد.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت قم اظهار کرد: هدف دشمن این است که ما را در یک جاهلیت مدرن فرو ببرد تا کسر شأن ما شود که بگوییم وظیفه مهم ما به‌عنوان یک زن در جامعه؛ تربیت فرزند صالح و همسرداری اسلامی است. در حالی‌که در بسیاری از روایات موضوع مادر بودن و همسرداری تکریم و تشویق شده و برای آن ثواب بسیاری همپای جهاد در رکاب رسول خدا(ص) دانسته شده است.

انصاری افزود: طبق روایات می‌توان به این جمع‌بندی دست‌ یافت که مهمترین وظیفه زن قبل از ظهور، تربیت فرزند صالح و استحکام بنیان خانواده است و البته که این قضیه با کار و فعالیت و حضور زنان در اجتماع منافاتی ندارد و ما باید زن بودن و مادر بودن را افتخاری برای خود بدانیم که خداوند برای ما در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد: باید با انجام درست وظیفه خود در عصر قبل از ظهور هم، باعث سعادت جامعه شویم. نیم نگاهی به تاریخ بیانگر آن است که زنان نقش گسترده‌ای در ماندگاری مفاهیم دینی داشته و نامشان تا به امروز چون ستاره‌ای بر بلندای تاریخ شیعه می‌درخشد.

این کارشناس مهدویت مطرح کرد: حضرت خدیجه(س) برای اسلام و ماندگاری آن با تمام قوا به میدان آمد و تمام ثروت خود را در طبق اخلاص نهاد و خدمت رسول خدا(ص) عرضه داشت و با ثروت و ایمان و پایداری خود جهاد کرد.

وی افزود: همچنین حضرت صدیقه طاهره(س) که برای اثبات ولایت و ماندن بر اصول و مبانی و موازین اسلامی از تمام هستی خود گذشت و روشنگری کرد و نمونه دیگر هم حضرت زینب(س) است که اگر روشنگری‌ها و جهاد تبیینی که ایشان انجام دادند نبود چه بسا امروزه اسلام ناب با این مفاهیم بلند به دستمان نمی‌رسید.

انصاری با بیان اینکه حتی اگر بخواهیم به قبل‌تر اشاره کنیم می‌توانیم از زنانی همچون «ام ایمن» و «سمیه» نام ببریم، افزود: در عصر امروز هم می‌توان از زنانی که در دوران انقلاب و در به ثمر نشستن آن زحمات بسیار کشیدند یاد کرد و یا بانوانی که در دوران جنگ تحمیلی چه در پشت جبهه و چه در میدان به کمک اسلام آمدند و چه بسیار شهید بانویی که گواه این ادعا هستند.

 وی تصریح کرد: امروزه هم زنان فعال در عرصه‌های مختلف دینی، مهدویت، آموزش، تبلیغ و پزشکی فعالند که نشان‌دهنده آن است که زنان همیشه پایه کار دین بوده، هستند و خواهند بود.

انصاری ضمن ارائه راهکاری برای یک مادر دغدغه‌مند شیعه مهدوی، اظهار کرد: ابتداً باید اطلاعات دینی و مهدوی خود را از منابع اصیل بالا ببریم که برای حاصل شدن این منظور کتابخانه‌های وسیعی در سطح شهرها و استان وجود دارد.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت قم در پایان گفت: در گام بعدی که اطلاعات دینی ما بالا رفت و لبریز شدیم، در مسیر تبلیغ و تبیین گام برداریم. برای تبلیغ لازم نیست که حتماً تریبون و یا رسانه داشته باشیم؛ ابتدا از خودمان شروع کنیم و بعد در سطح فامیل و اجتماع تا از خانواده مهدوی به جامعه مهدوی برسیم و زمینه‌سازی ظهور را فراهم کنیم.

انتهای پیام
captcha