ورود حوزه علمیه به مسئله هوش مصنوعی حاصل آینده‌نگری است
کد خبر: 4153179
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۲
دهقانی فیروزآبادی:

ورود حوزه علمیه به مسئله هوش مصنوعی حاصل آینده‌نگری است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: تلاش حوزه برای استفاده از هوش مصنوعی در فقاهت و اجتهاد نشان‌گر این است که حوزه پنج تا ۱۰ سال آینده را به خوبی بررسی کرده است.

به گزارش ایکنا از قم، روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در آیین افتتاح رویداد تبادل فناوری اطلاعات در حوزه علوم و فرهنگ اسلامی که امروز 15 تیرماه در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، اظهار کرد: بشر با مشاهدات خود به دانش و آگاهی رسیده است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های فناوری در صده اخیر موجب اتفاقاتی در عرصه مشاهده ورزی بشر شده است، ادامه داد: این پیشرفت در نهایت افزایش تعداد و حجم داده‌های زندگی بشر و تقویت ابزار‌های ذخیره‌سازی اطلاعات را به همراه داشته است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه امروز بشر نمی‌تواند به حجم عظیم این اطلاعات ورود کند، عنوان کرد: در همین راستا بشر به دنبال استفاده از ماشین‌های کاوش رفت که این ابزار با فهم در عملکرد مغز انسان به هوش مصنوعی تبدیل شدند.

وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی ترکیبی از داده‌های عظیم، ذخیره‌ساز‌های بزرگ و الگوریتم‌های مغز است، ابراز کرد: فناوری انسان‌ها را از درون تضعیف و از بیرون تقویت می‌کند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه در آینده نزدیک طراحی بسیاری از تجهیزات با هوش مصنوعی خواهد بود، تصریح کرد: باتوجه به اینکه هوش مصنوعی یک ابزار تولید کننده و دارای فکر است، در کم‌تر از پنج سال آینده تمام طراحی‌های تکنولوژی‌ها توسط آن انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ورود حوزه به مسئله هوش مصنوعی حاصل آینده نگری است، یادآور شد: تلاش حوزه برای استفاده از هوش مصنوعی در فقاهت و اجتهاد نشان‌گر این است که حوزه پنج تا ۱۰ سال آینده را به خوبی بررسی کرده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه بسیاری از کشور‌ها به هوش مصنوعی به عنوان تهدید نگاه می‌کنند، ابراز کرد: بشر با هوش مصنوعی توان فکری و ذهنی را توام با توان جسمی و اجتماعی از دست داد و اگر صرفا استفاده کننده هوش مصنوعی باشیم در ۱۰ سال آینده به مصرف کننده صرف تبدیل می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه نگاه تهدیدی به هوش مصنوعی موجب بروز اتفاقات بدتر و شدیدتری خواهد شد، بیان کرد: باید هوش مصنوعی را یک فرصت بدانیم و در این مسیر با دقت به آینده شناسی توجه داشته باشیم چراکه با هوش مصنوعی می‌تواند فرصت تغییر قدرت‌ها را پیدا کرد.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه سرمایه‌های انسانی توانمندی در حوزه هوش مصنوعی در داخل کشور وجود دارند، یادآور شد: در این عرصه از نظر توان علمی نسبت به دنیا برتری ویژه‌ای داریم.

انتهای پیام
captcha