یک‌هزار و ۱۰۰ مداح در استان کرمان فعالیت دارند
کد خبر: 4156323
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳

یک‌هزار و ۱۰۰ مداح در استان کرمان فعالیت دارند

رئیس کانون مداحان استان کرمان با بیان اینکه در مجموع یک‌هزار و ۱۰۰ مداح در استان کرمان فعالیت مستمر دارند و باقی به‌صورت فصلی کار می‌کنند، گفت: کار مداحان از سوی کارگروه صیانت از ذاکری و مداحی اهل‌بیت(ع) ارزیابی شده و در صورت لزوم تذکر داده می‌شود.

محمدرضا احمدی رئیس کانون مداحان استان کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان، محمدرضا احمدی، رئیس کانون مداحان استان کرمان امروز، ۲۸ تیرماه در نشست خبری با بیان اینکه حدود ۲۰ سال از تأسيس کانون مداحان می‌گذرد، گفت: ساماندهی مداحان، رسیدگی به حریم مداحی، آموزش و صدور مجوز آموزشگاه‌های مداحی از وظایف کانون‌های مداحان است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای حمایت از مداحان و همچنین آموز‌ش‌های تخصصی، مدون و کلاسیک مداحی، اظهار کرد: بخشی از آموزش‌‌ها از طریق مؤسسات انجام می‌شود و در حال حاضر در ۵ شهرستان کرمان، سیرجان، رفسنجان، جیرفت و بم مؤسسه آموزشی وجود دارد.

احمدی افزود: یکی از اقدامات انجام شده در یک سال گذشته بیمه اماکن و هیئت‌های مذهبی بود زیرا در صورت بروز حادثه این مکان‌ها با کمک‌های مردمی بازسازی می‌شدند لذا با بیمه این مشکل حل شد. در سال گذشته بیمه تمام هیئت‌هایی که در سامانه تبلیغات اسلامی ثبت‌نام کرده بودند انجام شد و امسال نیز این کار از ابتدای محرم آغاز شده است.

وی با تأکید بر اینکه مداحان باید ارتباط فرهنگ عاشورایی و مهدوی را تبیین کرده و امیدآفرینی را به ویژه در ایام ماه محرم مد نظر قرار دهند، افزود: در خصوص پیرغلامان امام حسین(ع) اقدامات خوبی انجام شده که برگزاری همایش پیرغلامان حسینی یکی از این اقدامات در سطح کشوری است. در استان کرمان حدود ۱۵۰ نفر از پیرغلامان حسینی شناسایی شده‌اند و از محرم ۱۴۰۱ تاکنون تجلیل و قدردانی از آنها در دستور کار است. همچنین از پیرغلامانی که در بیستر بیماری هستند سرکشی می‌شود.

رئیس کانون مداحان استان با بیان اینکه محور فعالیت مداحان در راستای تبیین فرهنگ عاشورایی، امر به معروف و نهی از منکر و حجاب است، افزود: در مجموع یک‌هزار و ۱۰۰ مداح در استان کرمان فعالیت مستمر دارند و باقی به‌صورت فصلی کار می‌کنند که آمار دقیقی از مداحان فصلی استان وجود ندارد.

احمدی در پایان محتوای کار مداحان را نیز مورد توجه قرار داد گفت: علاوه برکلاس‌های آموزشی متعدد، کار مداحان از سوی کارگروه صیانت از ذاکری و مداحی اهل‌بیت(ع) ارزیابی شده و در صورت لزوم تذکر داده می‌شود. چیزی که مداحان ارائه می‌دهند باید مستند باشد و از اشعار به روز استفاده کنند که در این راستا شعرای آیینی همکاری خوبی دارند.

انتهای پیام
captcha