آئین سنتی دسته چوبی در گرگان برگزار شد
کد خبر: 4159055
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۳

آئین سنتی دسته چوبی در گرگان برگزار شد

همزمان با سومین شب از شهادت امام حسین(ع) و یارانش آیین سنتی دسته چوبی امشب در محلات قدیمی گرگان برگزار شد.

آیین دسته چوبی در محلات گرگان

به گزارش ایکنا از گلستان، همزمان با سومین شب از شهادت امام حسین(ع) و یارانش آیین سنتی دسته چوبی امشب در محلات قدیمی گرگان برگزار شد.

در این آیین سنتی هیئات مذهبی در دسته جات مجزا با در دست گرفتن چوب به عزاداری می‌پردازند این مراسم در محلات قدیمی اعم از میخچه گران، دوشنبه‌ای، دربنو، دباغان انجام شده و در جلوی دسته جات گروهی از عزاداران هستند که سادات بوده و پارچه سبزی به سر بسته و میدان‌دار مراسم هستند.

همچنین در این مراسم نوحه‌های از جمله «امام اول علی - ساقی کوثر علی - علی و اولاد علی»، «اول ماه محرم و وسط ماه محرم و آخر ماه محرم و صلوات بر محرم»، «از گردن خود دین ادا می کنم امشب - جان را به فدای شهدا میکنم امشب»، «حیدر ما یه امشب است یه امشب - تا سال دیگه کی مرده کی زنده»، «ما غلامان علی شمر دوران می زنیم - تیر بر فرق یزید نامسلمان میزنیم» توسط مداحان خوانده می‌شود.

غلامرضا خارکوهی تاریخ نگار و محقق و پژوهشگر مسائل فرهنگی گلستان به خبرنگار ایکنا گفت: حرکت دسته چوبی، یادآور آن خونخواهی نیمه تمام و چوب‌های که در دست عزاداران قرار می‌گیرد، نشانه سلاح مردم و آمادگی برای مصاف با دشمنان است.

وی گفت: اشعاری دسته چوبی معمولاً پشتیبانی از خون شهدا و آمادگی برای جنگیدن با دشمنان و جان نثاری برای اهل‌بیت(ع) است.

خارکوهی افزود: در گلستان ۶ آئین دینی قوم بنی اسد بندرگز، دسته چوبی و چهل منبر، عزاداری کمر به کمر رامیان، نخل پا در کردکوی و مراسم «حسن حسین» گالیکش  به عنوان یک میراث معنوی ناملموس به ثبت ملی رسیده است.

وی با بیان اینکه آیین دسته چوبی، پایان بخش عزاداری دهه اول محرم در محلات شهر گرگان است، گفت: دسته چوبی تا دهه 1340 و به صورت پراکنده تا دهه 1350 مرسوم بود. ولی اوج آن، تا اواخر دوره قاجار و اوایل دوره رضاشاه بود.

انتهای پیام
captcha