سنت‌های ماندگاری که زائران اربعین می‌توانند بانی آن باشند
کد خبر: 4167103
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۹
شکرانه زیارت اربعین /2

سنت‌های ماندگاری که زائران اربعین می‌توانند بانی آن باشند

زائران اربعین به شکرانه توفیق زیارت حضرات معصومین(ع) می‌توانند در رفع پاره‌ای از مسائل اجتماعی و ارائه خدمت به گروه‌های نیازمند جامعه مشارکت داشته باشند و سنت‌های ماندگاری را از خود به یادگار بگذارند. استفاده از توان و تخصص زائران در مدارسی که در مناطق محروم طریق الحسین(ع) قرار دارند، از جمله این ظرفیت‌ است.

زائران اربعیناربعین، فرصتی است که همه دوست‌داران حضرت اباعبدالله(ع) خود را برای خدمت رسانی در حد توان به زائران مهیا می‌کنند. جلوه‌های این خدمت رسانی در مرزها و مسیرهای بین راهی اربعین برای همه ما آشنا است. در کنار این خدمت‌ها، جمعیت میلیونی زائران اربعین ظرفیت خوبی است که بتوان از آن برای رفع پاره‌ای از مسائل اجتماعی و ارائه خدمت به گروه‌های نیازمند جامعه بهره برد. چه بسا زائران اربعین به شکرانه حضورشان در زیارت اربعین علاقه مند باشند، در حد توان قدمی در این زمینه بردارند. یکی از این فرصت‌‎ها برای استفاده از ظرفیت(توان و تخصص) زائران، مدارس است؛ به ویژه مدارسی که در مناطق محروم طریق الحسین(ع) قرار دارند.

محمد سعیدی‌پور، مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان با اشاره به اینکه زائران مسیر اربعین می‌توانند کارکرد اجتماعی داشته باشند، به بیان فرصت‌هایی که زائران می‌توانند در حوزه نوسازی مدارس در آن نقش آفرینی کنند، پرداخت و گفت: حوزه نوسازی مدارس، در اصل حوزه احداث و تجهیز است.

مدارس مناطق بستان، جزیزه مینو، خرمشهر، دشت آزادگان که در نزدیکی پایانه‌های مرزی هستند در زمینه امکانات سرمایشی، تأمین یا تعمیر کولر نیازمندی‌هایی دارند که این نیازمندی‌ها می‌تواند محل توجه زائران اربعین برای شکرانه حضورشان در زیارت امسال باشد.

تأمین یا تعمیر  امکانات سرمایشی مدارس در مناطق محروم طریق الحسین(ع)  

نیاز استان ما برای مهر امسال نزدیک به سه هزار کولر است، ولی در خواست آموزش و پرورش در زمینه امکانات سرمایشی در هر منطقه، از جمله سوسنگرد و هویزه مجموعا 500 کولر است. در زمینه سرویس کولر در مدت زمان باقی مانده، اگر بتوانیم 300 کولر مدارس این مناطق را تعمیر، یا گازگیری کنیم، در این حوزه می‌تواند کمک مؤثری باشد.

بیشتر بخوانید


برخی افراد یا زائران ممکن است در این زمینه تخصص داشته باشند، در این صورت می‌توانند خود مستقیما این کار را انجام بدهند و خدمات تعمیر و ... را انجام بدهند. مطمئنا بسیاری از زوار ما در بدنه دولتی، مردمی، یا خیّرین هستن یا ارتباط‌های خوبی دارند. این افراد خود می‌توانند بانی خیر بشوند و بخش عمده‌ای از این مسیر خدمت را جبران کنند.

همه مشکلات مدارس این مناطق سخت افزاری نیستند. در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، طلبه‌ها و افراد متخصص، پزشکان، افراد متخصص حوزه روان شناسی و مشاوره می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند. بخشی از نیازهای ما در مدارس، بحث مشاوره دانش آموزان و مسائل فرهنگی و تربیتی است و این می‌تواند محل نقش آفرینی افراد متخصص باشد.

در صورتی که بتوانیم از ظرفیت زائران اربعین به شکرانه حضورشان در این گردهمایی بزرگ در رفع این مشکلات بهره ببریم، گام مثبتی برداشته‌ایم.

انتهای پیام
captcha