آئین بزرگداشت روز حافظ در خرم‌آباد برگزار شد
کد خبر: 4174915
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶

آئین بزرگداشت روز حافظ در خرم‌آباد برگزار شد

آئین بزرگداشت روز حافظ با حضور شاعران برجسته و دانشگاهیان در خرم‌آباد برگزار شد.

منصور احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، به مناسبت 20 مهرماه روز بزرگداشت حافظ، شاعر برجسته پارسی زبان، آئین بزرگداشت مقام این شاعر بلندآوازه ایران عصر پنج‌شنبه، 20 مهرماه در محوطه باغ گلستان قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد برگزار شد.
 
این مراسم با حضور شاعران برجسته و استادان دانشگاه با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، مؤسسه فانوس راه دانایی، بنیاد ایران‌شناسی لرستان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.
 
این آئین همراه با سخنرانی و ارائه مقاله درباره جایگاه حافظ و حافظ‌شناسی، شعرخوانی شاعران استان، رونمایی از چند عنوان کتاب و  ارائه بسته‌های فرهنگی، اجرای حافظ‌ خوانی از سوی گروه کودکان و نوجوانان، بداهه‌نویسی اشعار حافظ  از سوی خوشنویسان  استان و اجرای موسیقی بود.
 
منصور احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در این آئین با بیان اینکه حافظ در یکی از غزل‌هایش به مرتبه‌ای اشاره می‌کند که نشان دهنده طی مراتب عرفان توسط حضرت حافظ است.
 
وی با استناد به غزلی از حافظ، ادامه داد: در غزل «دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند» «و ندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند»،  تا  آنجا که می‌فرماید «بیخود از شعشعه پرتو ذاتم» به مرتبه‌ای اشاره می‌کند که نشان دهنده، طی مراتب عرفان توسط ایشان است.
 
احمدی اضافه کرد: در حرکت سالک به معشوق، حرکت ذاکر به مذکور و عاشق به معشوق، در ملکوت چهار سفر در ملکوت گفته شده که مقام صفات و لاهوت، عالی‌ترین رتبه است که حافظ در شعرش به آن اشاره کرده است.
 
وی افزود: در این سیر و سلوک عرفانی، بالاترین مرتبه جایی است که عارف،  وصف صفات الهی را بداند و این جایی است که ائمه معصومین و معدودی از اولیا به آن می‌رسند و حافظ در شعرش به این‌ها، اشاره می‌کند.
 
عطا حسن‌پور، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان نیز در این آیین ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این محفل ادبی، گفت: فضای باغ گلستان و سایه دژ شاپورخواست، از همه عزیزانی  که در راستای حفظ و اشاعه فرهنگ و ادب دیرپای لرستان ، تلاش می‌کنند، استقبال می‌کند.
 
وی اظهار کرد: برای من دشوار است که در مورد حافظ صحبت کنم ولی باید گفت که حافظ نه فقط شاعری مرتبط به قرن هشتم است ،بلکه بعد از حدود هفتصد و اندی سال،  هنوز هم شعرش در عصر امروز رهگشاست.
 
حسن‌پور اضافه کرد: در حقیقت زمانی که ما برای چیزی که در دل داریم ، تفال می‌زنیم و جواب نیت ما می‌آید، مفهومش این است که این شعر برای امروز و البته راهگشای ماست.
 
به همین مناسبت، در سایر شهرستان‌های استان نیز برنامه‌های مختلفی همچون سلسله نشست‌ها و کارگاه‌های شعر و ادب، برپایی نمایشگاه خوشنویسی به مناسبت هفته بزرگداشت حافظ از 15 مهر در حال برگزاری است.
انتهای پیام
captcha