سی و یکمین دوره هفته کتاب در اردبیل به ایستگاه آخر رسید + عکس
کد خبر: 4183552
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶

سی و یکمین دوره هفته کتاب در اردبیل به ایستگاه آخر رسید + عکس

با تجلیل از منتخبین و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی در اردبیل، سی و یکمین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار در اردبیل به ایستگاه آخر رسید.

کتابخانه‌های عمومی اردبیلبه گزارش ایکنا، به نقل از اداره کل کتابخانه‌های عمومی اردبیل، آیین نکوداشت سی و یکمین دوره کتاب، کتابخوانی و کتابدار با حضور جمعی از مسئولان، کتابداران، کتابخوانان، ناشران و نویسندگان، ۳٠ آبان‌ماه در تالار بیضای اردبیلی برگزار شد.

رضا قاسمیان، معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل در این مراسم با اشاره به اهمیت کتاب و توجه به این کالای ارزشمند در زندگی اظهار کرد: واژه‌ها و کلمات به مثابه موجودات زنده دارای قدرت هستند و در این بین کتاب‌ها سرشار از واژه‌ها و کلمات و به مانند دانشمندان ساکتی هستند که در کتابخانه‌ها به انتظار انتقال و ارائه اطلاعات و داده‌هایشان به اهال فرهنگ و معرفت هستند.

منشا قدرت آگاهی و دانایی است

وی خاطر نشان کرد: در بیشتر جوامع ثروت و قدرت نظامی از عوامل قدرت هستند در حالی که مهمترین منشا قدرت اکنون آگاهی و دانایی است و در صورتی که علم و آگاهی با ثروت و توان نظامی تلفیق پیدا کند قدرت پایدار حاصل خواهد شد.

قاسمیان با اشاره به برخی مشکلات اقتصادی در کشور افزود: در شرایطی که کشور به دنبال تحریم دشمنان با برخی مشکلات اقتصادی روبرو است اما از لحاظ نظامی بواسطه حضور و داشتن دانشمندانی با سطح سواد و اطلاعات بالا دارای کارنامه درخشانی در سطح جهان هستیم.

افزایش تعداد کتابخانه‌ها در سطح کشور 

در ادامه این مراسم محمدرضا اسفاری، مدیرکل ترویج کتاب‌خوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های کشور از افزایش تعداد کتابخانه‌ها در سطح کشور خبر داد و افزود: هفته کتاب فرصت مناسبی برای بیشتر صحبت کردن در مورد کتاب و اهمیت آن در جامعه است و تمام تلاش ما در دولت سیزدهم تسهیل دسترسی همه اقشار جامعه به کتاب و کتابخوانی است.

اسفاری خاطرنشان کرد: در همین راستا افزایش تعداد فیزیکی کتابخانه‌ها بویژه کتابخانه‌های مرکزی از اهمیت خاصی برخوردار است و همچنین افزایش کتابخانه‌های سیار با دستور وزیر صمت و تلاش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محقق شده و طی این دستور شاهد افزایش قابل ملاحظه ی کتابخانه های سیار در سطح کشورخواهیم بود.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت رسانه ملی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه گفت: ما با استفاده از ظرفیت‌های موجود در رسانه ملی و برنامه سازی در تلویزیون در قالب برنامه‌هایی چون «هدهد سفید» و «خاله گندم و سنا»، برنامه «نقاشی نقاشی» و تولید انیمیشن «خانم و آقای کتابدار» سعی کردیم تا رویکرد جدید نهاد کتابخانه‌ها و تبدیل آن به یک پایگاه اجتماعی و پاتوق فرهنگی سالم را به مردم‌ معرفی کنیم.

مدیرکل ترویج کتاب‌خوانی و امور فرهنگی کشور با اشاره به اینکه هدف اصلی نهاد کتابخانه ها پرچم‌داری مطالعه و کتابخوانی است گفت: رویکرد جدید ما در نهاد، تبدیل کتابخانه های عمومی به عنوان پایگاه فرهنگی و اجتماعی است که در صورت محقق شدن این موضوع و آشنایی مردم با فعالیت‌های جدید کتابخانه‌ها شاهد تحقق این هدف و نهادینه شدن فرهنگ‌مطالعه و کتابخوانی در جامعه خواهیم بود.

وی در ادامه با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌ها در حوزه فرهنگی طی دو سال اخیر به دنبال اجرای برنامه‌های متفاوت و خلاقانه‌تر است گفت: طرح کتابت ملی و سراسری قرآن کریم توسط اعضای کودک و نوجوان، رونمایی از جلد ۱۷ کتاب هدهد سفید و برگزاری موکب‌های فرهنگی در ۵ استان مرزی که با کشور عراق داشتیم از جمله اقدامات فرهنگی نهاد کتابخانه‌های کشور در دو سال اخیر است.

فعالیت ۶۶ باب کتابخانه عمومی و ۱۷ باب کتابخانه مشارکتی در اردبیل

در بخش دیگر این مراسم پروانه رضاقلیزاده با اشاره به فعالیت ۶۶ باب کتابخانه عمومی و ۱۷ باب کتابخانه مشارکتی در سطح استان اردبیل گفت: بیش از ۶۰ هزار تن از اردبیلی‌ها در کتابخانه‌های این استان عضو هستند و بالغ بر یک میلیون منبع و نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی در اختیار این افراد قرار دارد.

رضاقلیزاده خاطرنشان کرد: ۲۴هزار و ۸۰۰ نسخه کتاب نیز توسط مردم و سازمان‌های مردم نهاد به کتابخانه‌های عمومی استان اهدا شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل در تشریح پروژه های کتابخانه ای گفت: کتابخانه خیرساز ورگه سران شهرستان سرعین تکمیل و در دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید و پیشرفت ۹۰ درصدی آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی بعد از ۱۵ سال انتظار می‌رود تا پایان سال به بهره برداری برسد.

رضاقلیزاده گفت: امسال میزان امانت کتابخانه‌ها ۴۰۶ هزار و ۱۱۴ جلد کتاب بوده که نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد افزایش امانت کتاب داشته‌ و همچنین در عضویت کتابخانه ۲۷ درصد رشد داشته‌ایم.

اجرای نمایش در مورد کودکان غزه و اجرای سرود در مورد کتاب و همچنین رونمایی از کتاب هاب ویژه بخش روشندلان از بخش های دیگر این مراسم بود.

در پایان این مراسم از کتابداران برگزیده و فعالان حوزه کتاب و کتاب خوانی تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha