مؤلفه‌های سیره نبوی تنها راه بازگشت به تمدن اسلامی است
کد خبر: 4193100
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۷
معاون ارتباطات حوزوی مقام معظم رهبری:

مؤلفه‌های سیره نبوی تنها راه بازگشت به تمدن اسلامی است

حجت‌الاسلام محمدیان با بیان‌اینکه پیامبر(ص) اسلام، معمار تمدن اسلامی است، گفت: ایشان برای تمدن اسلامی نقشه دقیق و صحیحی داشته که امروزه تنها راه احیای تمدن اسلامی و بازگشت به عزت اسلامی، مطالعه مؤلفه‌های تمدن سازی نبوی است.

حجت‌الاسلام محمد محمدیان، معاون ارتباطات حوزوی مقام معظم رهبریبه گزارش ایکنا از گلستان، حجت‌الاسلام محمد محمدیان، معاون ارتباطات حوزوی مقام معظم رهبری در نخستین همایش ملی نقش مذاهب اسلامی در بازآفرینی تمدن اسلامی که امروز، 19 دی در جامعه‌المصطفی‌العالمیه گرگان برگزار شد، گفت: گلستان به عنوان رنگین کمان اقوام، مظهر همدلی و صمیمت بین امت پیامبر(ص) عظیم‌الشأن بوده که این امر نشان‌دهنده آگاهی علما از حساسیت‌ها، اولویت‌ها و نکات راهبردی است.

معاون ارتباطات حوزوی مقام معظم رهبری با بیان‌اینکه بهترین همدلی و همفکری را در این استان شاهد هستیم، افزود: گفت‌وگوهای علمی زمانی به علم نافع مبدل ‎می‌شوند که از دل آن راهکار بیرون آید و طلبه‌های جوان با بهره‌مندی از آن بنیان علمی خود را تقویت کنند.

حجت‌الاسلام محمدیان پیامبر(ص) را معمار تمدن اسلامی دانست و افزود: ایشان برای تمدن اسلامی نقشه دقیق و صحیحی داشته که امروزه تنها راه احیای تمدن اسلامی و بازگشت به عزت اسلامی، مطالعه مؤلفه‌های تمدن‌سازی نبوی بوده تا عناصر کلیدی را شناخته و آن‌ها را پر رنگ کنیم.

وی با اشاره به اینکه در تعالیم اسلامی یک ساعت تفکر از 70 سال عبادت برتر است، «علم و دانایی» را اولین شاخصه تمدن سازی برشمرد و تصریح کرد: حضرت محمد(ص) در جامعه‌ای مبعوث شد که تنها 10 نفر قادر به خواندن و نوشتن بودند، لذا ایشان با بیان‌اینکه علم محدود به زمان و مکان نیست، بیشترین تأکید را بر علم داشته و آن را عنصر پیشران تمدن اسلامی بیان کرد.

معاون ارتباطات حوزوی مقام معظم رهبری دومین مؤلفه تمدن اسلامی را «کار و تلاش» بیان کرد و افزود: برترین عبادت طلب روزی حلال بوده و کسی که در راه اداره زندگی تلاش می‌کند، مجاهد فی‌سبیل‌الله نامیده شده و تنبلی و سستی در این مکتب مذموم شمرده شده است.

حجت‌الاسلام محمدیان «ایجاد مسئولیت اجتماعی و روحیه جمعگرایی» را سومین فاکتور تمدن اسلامی خواند و ادامه داد: جامعه بشری در مکتب پیامبر(ص) مجمع الجزایر نبوده و به مثابه یک کشتی است که همه با هم مسئول هستند تا با هم به ساحل برسند و در دین اسلام جز در موارد خاص، بر اجتماعی بودن تأکید دارد.

وی «تقویت مکارم اخلاقی، معنویت و عرفان»، چهارمین مؤلفه دانست و افزود: «جهاد در راه خدا و مبارزه با ظلم و طاغوت» پنجمین شاخصه بود که همین عدالت طلبی و مبارزه با ظلم توسط شخص پیامبر(ص) باعث شکل گیری تمدن اسلامی در جهان شد.

معاون ارتباطات حوزوی مقام معظم رهبری ایستادگی در برابر ظلم و عدالت را پرچم احتماعی اسلام معرفی کرد و گفت: جریان مقاومت که امروز در غزه بوجود آمده، از حالت رودخانه خارج شده و دیگر نمی‌شود راه آن بست و مسیرش را عوض کرد، لذا روحیه جهادی ملت فلسطین آن‌ها را به الگوی تمام عیار جامعه بشری تبدیل کرده است.

انتهای پیام
captcha