تنوع و گستردگی برنامه‌های شهرداری ویژه زائران در نوروز 1403
کد خبر: 4200565
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶

تنوع و گستردگی برنامه‌های شهرداری ویژه زائران در نوروز 1403

رئیس اداره امور زائران شهرداری مشهد گفت: برنامه‌های شهرداری مشهد در نوروز 1403 برای زائران گسترده و متنوع است، 42 مرکز اسکان اضطراری برای ایام نوروز پیش‌بینی شده است، همچنین ایستگاه استقبال از زائر در مبادی ورودی جانمایی می‌شود.

حرم رضویمحمد باغبان، رئیس اداره امور زائران شهرداری مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص ارائه برنامه‌های مختلف شهرداری ویژه زائران در ایام و مناسبات اظهار کرد: واقعیت این است که در بازه زمانی یک ساله مفهوم زیارت برای افرادی که به مشهد می‌آیند ابعاد مختلفی دارد و برخی از جنس مناسبتی است که شامل ایام ولادت و شهادت ائمه اطهار(ع) به‌ویژه دهه کرامت، ایام پایانی ماه صفر، عید نوروز و ... است.

وی افزود: ما پیک حضور زائر را در این بازه‌ها داریم که در بین این بازه‌ها نیز محور دهه آخر صفر ماهیت ملی و بین‌المللی پیدا می‌کند و اقدامات ما نیز برای زائران جنس خدمتی دارد. بخش دیگری از ارائه خدمات به زائران مربوط به بخش زیرساختی و عمرانی است که البته از مباحث اولویت‌دار محسوب می‌شود.

رئیس اداره امور زائران شهرداری مشهد بیان کرد: اقدامات ما در حوزه فرهنگی و زیارتی در بعد شهری است که در این راستا سلسله نشست‌ها در حوزه زیارت با نگاه مناسبتی، خدمت، زیرساختی و فرهنگی داشت‌ایم.

وی بیان کرد: در این خصوص رویکرد علمی با محور پژوهش مد نظر بود و مدل ایده‌پردازی سقاخانه را داشتیم که در سه فاز تعریف شده که محور پژوهش اولین محور است و به عملیاتی کردن ایده‌ها کمک می‌کند، در ایده‌پردازی سقاخانه 30 درصد به طرح موضوع برمی‌گردد و مطالعات بر اساس پژوهش است.

باغبان تصریح کرد: در موضوع نوروز 1403 نیز برنامه‌ها را در قالب یک بسته برنامه تدوین می‌کنیم و در این راستا حدود 20 دستگاه همراه هستند تا برنامه نوروز برای زائران داشته باشند و برنامه‌های شهرداری مشهد در نوروز 1403 برای زائران گسترده و متنوع است.

وی گفت: جنس خدمت در حوزه‌های مختلف متفاوت است، به عنوان مثال در حوزه حمل و نقل و ترافیک، جنس ارائه خدمت از نوع خدمتی است و بخشی به زیارت و معاونت فرهنگی باز می‌گردد. یکی از دغدغه‌های ما در این راستا بحث اسکان است که با وجود اینکه متولی نیستیم، اما به صورت مشارکتی در این خصوص عمل می‌کنیم، لذا حوزه اسکان موقت و اضطرار را داریم که دارای ظرفیت بیش از 20 هزار زائر است.

باغبان بیان کرد: در بحث فعال‌سازی مراکز اسکان اضطرار بیشتر سالن‌های ورزشی و فرهنگسراها پیش‌بینی می‌شود و کلیه ظرفیت‌های شهرداری مشهد برای اسکان اضطراری پای کار می‌آید. 42 مرکز اسکان اضطراری برای ایام نوروز پیش‌بینی شده است، همچنین ایستگاه استقبال از زائر در مبادی ورودی جانمایی می‌شود.

وی گفت: ارائه 20 خدمت مورد نیاز زائر از جمله اسکان، بهداشت و درمان، راهنمای زائر و ... از 20 اسفند تا 15 فروردین توسط شهرداری برای زائران در این ایام پیش‌بینی شده است و از دیگر اقدامات شهرداری برای زائران در ایام نوروز پیش‌بینی ارائه برنامه‌های معاونت فرهنگی و هنری است که انجام خواهد شد.

انتهای پیام
captcha