مشارکت 2000 دانشجو در ساخت قرآن سوزن‌دوزی شده
کد خبر: 4206382
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲

مشارکت 2000 دانشجو در ساخت قرآن سوزن‌دوزی شده

مسئول بخش رشته طراحی دوخت و پوشاک دانشکده الزهرا(س) گفت: بیش از 2000 دانشجو با کمک اساتید مجرب در ساخت قرآن سوزن‌دوزی شده، فعالیت داشته‌اند. هدف از ساخت چنین قرآنی این بوده است که کار گروهی را در قالب سوزن‌دوزی به عنوان هنری اصیل با قرآن را همسو نماییم، از این هنر حمایت کنیم و وحدتی بین دانشجویان صورت گیرد.

فاطمه رأفتی حمایتی مسئول بخش رشته طراحی دوخت و پوشاک دانشکده الزهرا(س)فاطمه رأفتی حمایتی مسئول بخش رشته طراحی دوخت و پوشاک دانشکده الزهرا(س)، در جریان هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: دانشکده فنی و حرفه‌ای الزهرا(س) که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت دارد، دارای 18 رشته است که از جمله این رشته‌ها، رشته طراحی دوخت و طراحی پوشاک است که در مقطع کاردانی طراحی دوخت و در مقطع کارشناسی طراحی پوشاک در دانشکده وجود دارد. پوشاک شامل لباس و مکمل‌های آن می‌شود و دوخت شامل انواع دوخت‌های مختلف سوزن‌دوزی، طراحی، لباس شب، لباس عروس و... می‌شود. یکی از دروس طراحی دوخت سوزن‌دوزی مدرن و سنتی است که برای این امر از سوزن‌دوزی سنتی دانشجویان استفاده شده است. 

وی ادامه داد: عصمت افتخاری که ریاست دانشکده را در سال 1379 برعهده داشت، تصمیم گرفت که سوزن‌دوزی قرآن را به عنوان کارورزی دانشجویان درنظر بگیرد تا کارورزی دانشجویان در خود محیط دانشگاه که محیط امنی است، صورت بگیرد. فلذا دانشجویان مختلفی در دوره کاورزی خود در این طرح شرکت کرده و برای ساخت چنین گوهر گران‌بهایی زحمت‌های بسیاری کشیده‌اند. طی جلسه‌های متعددی که ایشان با طراحان و خططان برگزار کرد، تصمیم گرفت که خط استاد نیرزی بر روی پارچه متقال روسی نگاشته شود. دلیل انتخاب این پارچه این بوده است که عوامل فیزیکی از قبیل نور، دما، رطوبت و... بر روی این پارچه تاثیر زیادی ندارد و این پارچه دارای ماندگاری بالایی است.

مسئول بخش رشته طراحی دوخت و پوشاک دانشکده الزهرا(س) افزود: همچنین برای این امر از نخ دمسه فرانسوی و نخ گلابتون استفاده شده است. هر صفحه از قرآن را دانشجویان گرافیگ بر روی پارچه کپی کرده‌اند و دانشجویان طراحی دوخت و پوشاک کارهای دوخت آن را انجام داده‌اند. لازم به ذکر است که بیش از 2000 دانشجو با کمک اساتید مجرب در این امر دخیل بوده و فعالیت داشته‌اند. هدف از ساخت چنین قرآنی این بوده است که کار گروهی را در قالب سوزن‌دوزی به عنوان هنری اصیل با قرآن را همسو نماییم، از این هنر حمایت کنیم و وحدتی بین دانشجویان صورت گیرد.

رافتی گفت: این قرآن بعد از حدود 23 سال درحال تمام شدن است و در این خصوص اتفاق جالبی افتاده است زیرا تعداد سال‌های ساخت این قرآن با تعداد سال‌هایی که قرآن بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده است، برابر و هماهنگ شده است که نشان‌دهنده حکمت و لطف خداوند به این امر است. طبق گفته مسئول مرمت آستان قدس رضوی این کار در دنیا بی‌نظیر و بی‌بدیل است و هیچ کتاب آسمانی با هنر سوزن‌دوزی تولید نشده است، البته بسیاری از افراد این کار را آغاز کرده‌اند، اما نتوانسته‌اند که کتاب آسمانی را به اتمام برسانند.

وی تصریح کرد: ابعاد صفحات قرآن 50 سانتی‌متر در 70 سانتی‌متر است و کل کار در 30جزء صحافی شده است. هر جزء به صورت جداگانه صحافی شده است و تمامی این 30 جزء در دانشگاه الزهرا(س) نگهداری می‌شود و تصمیم نهایی برای نگهداری کل آن گرفته نشده است، اما این موضوع بیان شده است که این قرآن تقدیم مقام معظم رهبری شود که هنوز درحال تصمیم‌گیری است. لازم به ذکر است که این امر در سال‌های ابتدای تولید به صورت اجبار توسط دانشجویان انجام می‌شده است و بعد از گذشت چندسال به صورت داوطلبانه و با علاقه خود دانشجویان صورت می‌گرفته است.

مشارکت 2000 دانشجو در ساخت قرآن سوزن‌دوزی

مسئول بخش رشته طراحی دوخت و پوشاک دانشکده الزهرا(س) بیان کرد: حدود 3000 ساعت تنها صحافی این کتاب زمان برده است که توسط آقای لطفی مسئول سابق مرمت آستان قدس انجام شده است. همچنین تمامی دانشجویان در زمان دوخت این آیات دائم‌الوضو بوده‌اند و حدود 15300 ترنج و سرترنج در این کتاب کار شده است و 1250 متر حاشیه دارد، 6236 گوی زرین در انتهای آیات قرآن استفاده شده است.

رأفتی در خصوص عوامل عدم بروزرسانی صنعت مد و پوشاک ایران بیان کرد: ورود کالاهای خارجی و تقلید تولید کنندگان ایرانی باعث شده است که صنعت پوشاک ایران حالت تقلیدی از کشورهای خارجی را به خود بگیرد و در این صنعت بروزرسانی صورت نگیرد. بنابراین طراحی لباس ایرانی تولیدی نیست و کپی‌برداری از مدل‌های کشورهای دیگر اتفاق می‌افتد. همچنین تولیدکنندگان ایرانی حاضر نیستند، هزینه زیادی برای این امر متحمل شوند، فلذا بنابر این عوامل تقلید مدل‌های لباس خارجی را در کشور شاهد هستیم. 

مسئول بخش رشته طراحی دوخت دانشکده الزهرا(س) ادامه داد: دانشجویان مستعد و ایده‌های بسیار جدید و خوب در این رشته بسیار وجود دارد، اما متاسفانه از آنها استفاده نمی‌شود و این ایده‌ها ناکارامد واقع می‌شوند. عوامل بسیاری در تضعیف این صنعت دخیل هستند که یکی از این عوامل که صنعت پوشاک ایران را تحت تاثیر خود قرار داده است، قاچاق است، زیرا قاچاق با قیمت و بهای کمتری وارد کشور شده و با ارزش بهای تمام شده‌ای به فروش می‌رسد و صنعت تولیدی ایران را ضعیف می‌کند. همچنین فناوری و نیروی کار هم امر مهمی است که در صنعت ایران تاثیرگذار است. البته علاوه بر اینها عدم حمایت ساختارهای حاکمیتی هم نقش مهمی برای این امر داشته است.

انتهای پیام
captcha