حجتالاسلام والمسلمین مصطفی رضایی، پژوهشگر حوزه مهدویت در گفتوگو با ایکنا از قم، ضمن تبریک بهمناسبت سال نو و تحول بهار و ماه مبارک رمضان، بیان کرد: رحمت خداوند اکسیر حیاتبخش زندگی انسان محسوب میشود که حیات بشر را از خمودگیهای مادی، بیهودگی و پوچی نجات خواهد داد، همانطور که طبیعت پس از طی کردن پاییز و زمستان در بهار به رونق و شکوفایی میرسد، با ورود رحمت به زندگی بندگان هم حیات انسان رونق و تغییر مییاید.
وی با اشاره به اینکه در منظومه آیات و روایات رحمت خداوند با فصل بهار عجین شده است، افزود: آیات و روایات متعددی برای تصدیق این موضوع وجود دارد؛ خداوند در سوره روم، آیه 50 فرمود: «فَانْظُرْ إِلَى آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا؛ پس به آثار رحمت خدا بنگر كه چگونه زمين را پس از مرگش زنده مىگرداند»، همچنین امیرالمؤمنین(ع) در خطبه 115 نهجالبلاغه فرمود: «وَ انْشُرْ عَلَيْنَا رَحْمَتَكَ بِالسَّحَابِ الْمُنْبَعِقِ وَ الرَّبِيعِ الْمُغْدِقِ وَ النَّبَاتِ الْمُونِقِ سَحّاً وَابِلًا تُحْيِي بِهِ مَا قَدْ مَاتَ وَ تَرُدُّ بِهِ مَا قَدْ فَاتَ؛ رحمت خود را با ابرهاى بارندهات و بهار پربارانت و روييدنيهاى شادىافزايت بر ما ارزانى دار از تو بارانى درشت و تندبار مىخواهيم تا آنها را كه مردهاند زنده سازى و آنچه را كه از دست رفته است، تدارک فرمايى».
رضایی تصریح کرد: بهار سبب حیات مجدد زمین میشود و رحمت خداوند علاوه بر بیداری، رشد، شکوفایی زمین، حیات نابی را برای انسان رقم میزند و انسانسازی در یک حوزه کلان را برای او به ارمغان میآورد. بنابراین اگر رحمت خداوند وارد زندگی انسان شود، آن دوران بهمعنای حقیقی نوروز و حیات بیبدیل انسان است که در مقیاس فردی و اجتماعی بروز و ظهور پیدا میکند.
وی با یادآوری اینکه یکی از آثار رحمت خداوند، فصل بهار است، اظهار کرد: انسان برای رسیدن به زندگی ایدهآلی که حیات، طراوت و شادابی زمین و زمان و جسم و روح او را دربرگیرد، به رحمت خداوند نیازمند است، به عبارت دیگر، بهار و ریزش باران و سرسبزی محصولات و آثار رحمت خداوند است، اما انسان برای اینکه بتواند از قید زمان شکوفایی در فصل بهار خارج شود و طراوت پیوسته و جامع نسبت به شئون مختلف زندگیاش داشته باشد، نیازمند دستیابی به رحمت است یعنی از آثار و لوازم رحمت فراتر رود و به اصل و منشأ رحمت برسد.
رضایی گفت: امام هادی(ع) در زیارت جامعه کبیره میفرماید: «و معدن الرحمه»؛ امام آن حقیقت رحمت و معدن رحمت خداوند است و بدین معنا که هر رحمتی در عالم وجود دارد، برخاسته از این رحمت ناب است و انسان به میزان قرب به امام از آثار این رحمت بهرهمند خواهد شد و به حیات جامع و فراگیر خواهد رسید.» در روایات و ادعیه مختلفی خطاب به امام عصر(عج) تعابیر مختلفی داریم که نشان میدهد حضرت همان بهار انسانها و رحمت واسعه خداوند است که باعث رشد و بالندگی بشر میشود. تعابیر مختلفی برای امام عصر مانند «ربیع الانام» گفته شده که حاکی از حیاتبخشی وجود امام و عامل رشد و شکوفایی تمام بشریت است. لذا جامعه همراه با امام، گرفتار افسردگی و چالشهای اخلاقی و بزهکاری نخواهد شد.
وی با بیان اینکه رحمت خداوند، ناپاکیهای بشریت را از بین خواهد برد، بیان کرد: امام عصر(عج)، معیاری برای تشخیص جامعه سالم و امیدوار از غیر سالم است لذا امام عصر همان نفس مسیحایی است که باعث میشود به جان خسته انسانهایی که گرفتار در معادلات مادیات و دنیا هستند، جان تازهای ببخشد که اگر جامعه در زیر سایه این رحمت قرار نگیرد گرفتار ناامیدیها، چنگ زدن به سبک زندگی و تفکرات بدلی غیر صحیح خواهد شد.
پژوهشگر حوزه مهدویت با اشاره به پیامدهای جامعه ناامید و گرفتار در تفکرات غیر صحیح، گفت: جامعه به اهداف ناصحیح و مسیرهای انحرافی سوق پیدا خواهد کرد که نمونه آن را میتوان در فرقههای انحرافی مشاهده کرد، زمانی که یک فرد ناامید میشود و مسیر خود را از مسیر انتظار خارج میکند، به فرقههای انحرافی تن میدهد تا بتواند طراوات از دسترفته روحی و فکری خود را از این طریق جبران کند و این شروع یک مسیر انحرافی بیپایان و سردرگمی در زندگی انسان است و درواقع چنین فردی بهعلت کنار گذاشتن امام از زندگی خود پیوسته گرفتار عطش در کویری میشود که هیچ بهرهای از آثار رحمت خداوند ندارد و هرچقدر فاصله او از امام بیشتر شود، علائم حیات در زندگی او که از مختصات بهار، نوروز و رحمت خداوند است، کاهش پیدا میکند.
گفتوگو از محدثه نعیمیفرد
انتهای پیام