سهم انسان از بی‌نهایت خدا به اندازه ظرف وجودی اوست
کد خبر: 4208248
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۹
حجت‌الاسلام عالی:

سهم انسان از بی‌نهایت خدا به اندازه ظرف وجودی اوست

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه همه کمالات خداوند بی‌نهایت است، گفت: خداوند رزق، رحمت و حکمت بی‌نهایت دارد و همه کمالات خداوند بی‌نهایت است. اما سهم ما از بی‌نهایت خدا به اندازه ظرف ماست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعود عالی، استاد حوزه و دانشگاهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مسعود عالی، استاد حوزه و دانشگاه، شامگاه، 14 فروردین‌ماه، در سومین شب از لیالی‌قدر در حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: شب ۲۳ ماه مبارک رمضان شب بسیار باعظمتی است که در روایات به لیلةالامضاء معروف است.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) می‌فرماید: «التَّقديرُ في لَيلَةِ تِسعَ عَشرَةَ و الإبرامُ في لَيلَةِ إحدى و عِشرينَ و الإمضاءُ في لَيلَةِ ثلاثَ و عِشرينَ؛ مقدرات در شب نوزدهم تعيين، در شب بيست و يكم تأييد و در شب بيست و سوم ماه رمضان امضا مى‌‏شود.»

عالی بیان کرد: براساس این روایت مقدرات انسان در شب نوزدهم محکم و در شب بیست و سوم به امضا می‌رسد و قطعاً دعا تا لحظه آخر در مقدرات مؤثر است. اعمال ما به محضر امام عصر(عج) می‌رسد و مقدرات یک سال ما از رزق کم و زیاد، شفا و بیماری، تولد و وفات و... به امضای حضرت می‌رسد و لذا شب بسیار حساس و مهمی است.

خطیب حرم مطهر رضوی تصریح کرد: همه ما می‌دانیم کمالات خداوند بی‌نهایت است و اسم خدا فقط یک لفظ نیست و منظور از اسماء‌الله همان کمالات خدا است. از طرفی تمام کمالات هم بی‌نهایت است. خداوند رزق، رحمت و حکمت بی‌نهایت دارد و همه کمالات خداوند بی‌نهایت است. اما سهم ما از بی‌نهایت خدا به اندازه ظرف ماست.

وی افزود: از بی‌نهایت خدا این حد ما است که تعیین می‌کند چقدر سهم ما می‌شود، برای نمونه زمانی که باران می‌بارد، یک ظرف به اندازه بزرگ بودن و یک دریا به اندازه عظمتش و یک ظرف وارونه هم هیچ سهم ندارد. باران با سخاوت است، اما این ظرف است که سهم باران را محدود می‌کند.

عالی تصریح کرد: اگر از اول خلقت تا آخر همه ظرفیت پیامبر(ص) را داشتند، خداوند به همان اندازه که به پیامبرش اعطا کرد، به مردم عنایت می‌کرد، چرا که خدا می‌خواهد انسان‌ها ظرفیت داشته باشند و سهم بیشتری ببرند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر  یک کودک پنج ساله از پدر و مادرش طلب پول کند، پدر و مادر حکیم به اندازه نیاز کودک و بر حسب نیازش به او پول می‌دهند. عقل، نیاز و ظرفیت فرزندش را می‌سنجد و بر آن اساس به او پول می‌دهد.

وی بیان کرد: تقدیر یعنی ظرفیت انسان بررسی و براساس ظرفیت به وی عطا می‌‌شود، البته براساس تفضل خداوند متعال فوق ظرفیت انسان‌ها عطا می‌کند، اما با این وجود تفاوت ظرفیت‌ها نزد خداوند حساب می‌شود، لذا هر چقدر ظرف بزرگتر باشد، خداوند بیشتر عطا می‌کند. برخی بودند که خداوند به آنان عطا کرد، اما ظرفیت از خود نشان ندادند و خرج شیطان کردند، لذا همیشه از خدا بخواهیم هرچه از قدرت، شهرت، ثروت، زیبایی و سایر نعمات الهی به ما می‌دهد، ظرفیت آن‌را هم بدهد تا آن نعمت را خرج دشمن نکنیم.

عالی اظهار کرد: ثعلبة بن حاطب در عصر رسول خدا(ص) آمده که به اصرار زياد و به برکت دعای پیامبر(ص) صاحب ثروت فراوانی شد، اما هنگامی که آیه زکات نازل شد، پيمان خود را با خدا و پيامبرش فراموش كرد و در مقابل دادن زكات ايستاد و حتى به حالت كنايه‌آميزی بر آيين اسلام و قانون زكات خرده گرفت و آن را شبيه جزيه اهل كتاب شمرد. او با اين كارش در صف منافقان قرار گرفت و همه مسلمين نيز او را از جامعه اسلامى طرد كردند.

خطیب حرم مطهر رضوی با اشاره به اینکه اسم اعظم یک مقام است، بیان کرد: فردی نزد امام صادق(ع) رسید و گفت اسم اعظم خدا را به من بیاموز، امام صادق(ع) بعد از امتحان وی، گفت که تو ظرفیت اسم اعظم را نداری، کسی که اسم اعظم را می‌داند، باید دارای ظرفیت آن باشد.

وی گفت: براساس این روایت اگر افراد چیزهای ناب بخواهند، باید ظرفیت خود را زیاد کنند و یکی از چیزهایی که وجود انسان را گسترده می‌کند، این است که داده‌های خدا را شکر کند. خدا در قرآن شکایت می‌کند که عده کمی از بندگان من شکور هستند. اگر شاکر نعمات باشید، ظرف شما بزرگ می‌شود.

عالی با اشاره به آیه هفتم سوره «ابراهیم» که خداوند فرموده است: «لَئِن شَكَرتُم لَأَزيدَنَّكُم؛ اگر شاکر باشید شما را خواهم افزود، گفت: براساس این آیه انسان شاکر بزرگ می‌شود و ظرف وجود انسان بزرگ می‌شود. متأسفانه آنچنان که باید نعمات الهی را نمی‌بینیم. براساس آیات قرآن نعمت‌های الهی قابل شمارش نیستند، لذا دیدن نعمات الهی لطافت می‌خواهد.

خطیب حرم مطهر رضوی گفت: ما نعمت بزرگ ولایت را داریم و باید شکر نعمت ولایت را به‌جای آوریم. لذا نارسایی‌ها، گلایه از مسئولان و فساد برخی افراد در جامعه نباید باعث شود داده‌های خدا را نبینیم. امروز ولایت در جهان جبهه درست کرده و امید است با نابودی اسرائیل منطقه آرامش پیدا کند و تمام امکانات این جبهه در اختیار ولی‌عصر(عج) قرار می‌گیرد، امروز اسرائیل را به ضعف کشاندیم برخلاف اینکه شیعه در طول تاریخ در ضعف بوده، امروز اسرائیل را به ضعف رسانده است.

انتهای پیام
captcha