شهيدی كه در جبهه به نیازمندان انفاق می‌کرد
کد خبر: 4212280
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۳

شهيدی كه در جبهه به نیازمندان انفاق می‌کرد

شهید هوشمند بیرانوند از استعداد تحصیلی خوبی برخوردار بود، او ورزشکار و قهرمان رشته دو و میدانی بود. برای مادیات ارزشی قائل نبود، در جبهه پول‌هایش را به کسانی که نیاز داشته‌اند، انفاق می‌کرده است.  

شهیدبه گزارش ایکنا از لرستان، شهید هوشمند بیرانوند، فرزند یدالله از شهدای دانشجوی لرستان سال 1345 در روستای کاسیان چغلوندی از توابع شهرستان خرم‎آباد دیده به جهان گشود، دانشجوی کشاورزی در دانشسرای بروجرد بود که در 16 اسفندماه سال 1364 در سلیمانیه عراق به مقام عظمای شهادت نائل آمد. با نگاهی به کتاب «مرواریدهای کِیو» یادنامه شهدای دانشجوی استان لرستان تألیف پروانه قبادی‌کیا به معرفی زندگی و شهادت این دانشجوی شهید می‌پردازیم.

هوشمند در هشت سالگی دچار یک بیماری سخت شد، آنچنان که خانواده‌اش نسبت به بهبودی او قطع امید کردند اما به‌طور معجزه‌آسایی و در اوج بیماری به لطف و عنایت الهی بهبودی خود را به دست آورد.

وی دوران تحصیلات ابتدایی را در دبستان روستای زادگاهش و راهنمایی را در مرکز بخش چغلوندی به پایان رساند و با شرکت در آزمون دانشسرای کشاورزی شهرستان بروجرد به آن دانشسرا راه پیدا کرد.

شهید هوشمند که از استعداد تحصیلی خوبی برخوردار بود، در فعالیت‌های سیاسی و ورزشی نیز حضور فعال داشت. او ورزشکار و قهرمان رشته دو و میدانی بود.

در زمان جنگ تحمیلی با علاقه خاصی که نسبت به امام راحل(ره) و انقلاب داشت به سوی میدان‌های نبرد شتافت و به‌طور متوالی در جبهه‌های حق علیه باطل شرکت نمود.

برادرش درباره او می‌گوید: «برای مادیات ارزشی قائل نبود، در مدتی که در دانشسرا بود بی‌آنکه به ما خبر بدهد، به جبهه می‌رفت. بعد از شهادتش یکی از همرزمانش گفت که هوشمند در جبهه پول‌هایش را به کسانی که نیاز داشته‌اند، انفاق می‌کرده است.»

هویزه، سوسنگرد، بستان، موسیان، بازی‌دراز، دربندی‎خان و پادگان حمید از جمله مناطقی بود که هوشمند در آنها با دشمن پیکار کرد. عملیات والفجر 9 در  پنجم اسفندماه سال 1364 با رمز «یا الله یاالله یاالله» و با هدف انتقام دشمن بعثی در سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران و تسلط بر ارتفاعات استراتژیک شمال شرقی شهر سلیمانیه عراق آغاز شد.

محور این عملیات، محور بانه ـ مریوان در شمال شرقی استان سلیمانیه عراق بود. هوشمند به همراه دیگر رزمندگان در این عملیات شرکت کرد، سرانجام در حالی که یازده روز از آغاز عملیات گذشته بود در 16 اسفندماه سال 1364 در منطقه سلیمانیه عراق دعوت حق را لبیک گفت و به شهادت رسید.

هوشمند بیرانوند دو روز قبل از شهادتش در وصیت‌نامه‌ خود آورده است: «بهترین عبادت در برابر خدا جهاد است. خدایا! این دنیایی را که آفریده‌ای و بندگان خود را مالک آن کردی، ما خود را از آن جدا می‌دانیم. زیرا تو خود فرموده‌ای که بازگشت همه به سوی تو است.

ما می‌‎جنگیم با تمام قدرتی که در وجود داریم و از هیچ قدرت جز قدرت خدا، ترس و واهمه‌ای نداریم.

خدایا! عشق به تو است که پیروزی می‌آورد و ایمان به توست که ما را مانند کوه استوار در مقابل زورگویان نگه داشته است. امید به تو است که صبر و شکیبایی به بندگانت ارزانی داشته است.

خدایا! قلبم تویی، روحم تویی، جسم و جانم تویی و در هنگام جنگ سلاحم تویی.

خدایا! نظر لطفی بر این رزمندگان عنایت فرما تا با شکست صدام بتوانند تمام مسلمین را از چنگال قدرت‌های شیطانی نجات دهند.

خدایا! ما را مصداق شعار امام حسین(ع) قرار بده که فرمود: «مرگ سرخ بهتر از زندگی ننگین است.»

دوستان و برادران! من با چشمی باز به جبهه آمدم، کورکورانه نیامده‌ام.با تمام وجودم تشخیص دادم که به جبهه بیایم و کسی به من زور نگفت و خودم آزادانه آمدم.

خدایا! اگر گناهی کردم به خاطر خون شهدا مرا ببخش! دوستان و برادران! پاسدار حرمت خون شهدا باشید و در فکر رزمندگان باشید.همیشه نماز را به پا دارید و از دعا غافل نباشید و نمازجمعه را فراموش نکنید چون این دعاها و نمازهاست که انسان را می‌‎سازد، هیچ وقت نماز و دعا را فراموش نکنید.

امام را همیشه دعا کنید.دهن منافقین را بکوبید؛ همین این‌ها که دم از خلق می‎زنند ولی خلق را با بمب نابود می‌کنند.آنها در زمان پیامبر(ص) مسجد ضرار را در مقابل پیامبر اسلام(ص) علم کردند.

خانواده‌های شهدا! خونسردی خودتان را حفظ کنید تا منافقان ضعف شما را نگیرند.پشتیبان ولایت فقیه و روحانیت مبارز باشید.

اسلام صددرصد پیروز است. چون وعده الهی است که نصرت به رزمندگان جان برکف می‌دهد.»

انتهای پیام
captcha