کد خبر: 4004762
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۹
براساس مطالعه موسسه‌ GFK (موسسه آلمانی فعال در زمینه مارکتینگ و بازار) در سال‌های 2016 و 2017 و پیش از تحریم، سهم دو شرکت ال‌جی و سامسونگ از بازار یخچال ایران به ترتیب 81 و 82 درصد بوده است.

به گزارش ایکنا، محمدرضا دیانی، مدیرعامل گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب به تشریح دستاوردهای این گروه صنعتی پرداخت و گفت: پیش از این درآمدهای حاصل از فروش نفت از میزان هزینه‌های بودجه بیشتر بود، اما امروز در بهترین حالت اگر بتوانیم درآمدهای نفتی را نیز احصا کنیم، بازهم مشکلات کلان اقتصادی کشورمان حل نمی‌شود. 
 
دیانی گفت: آیا صرفاً با فروش نفت می‌توانیم آمار مهاجرت نخبگان که هر روز در حال فزونی است را کاهش دهیم؟ یا نخبگانی که در رشته‌های پلمیر، نانو و صنایع الکترونیک را که در دانشگاه‌های این مرز و بوم تربیت پیدا کرده‌‌اند را می‌توانیم جذب کنیم؟ ‌یا رشد علمی کشور به نتیجه‌ای می‌رسد؟
 
وی افزود: نا‌امیدی که از تولید علم و ناکامی حاصل از تجاری‌سازی آن که در نسل جوان و دانشگاهی کشورمان وجود دارد، باید روزی حل شود. امروز ما به یک پیشران صنعتی نیاز داریم که اقتصاد، علم و دانشگاه، بنگاه‌های متوسط و کوچک را به سمت خودشان بکشد و بتواند جلو ببرد. اگر این زیرساخت در کشور ایجاد نشود، ده‌ها دولت هم عوض شود و هر میزان نفت بفروشیم مسائلی این چنینی حل نمی‌شوند.  
 
مدیرعامل گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب گفت: آیا تا به حال کسی بررسی کرده که چطور شرکت آرچلیک ترکیه‌ای، 50 درصد سهم بازار لوازم خانگی کشورش را دارد و تنها در سال گذشته 45 میلیارد دلار لوازم خانه‌ای تولید کرده که نزدیک دو برابر صادرات نفت کشورمان است؟ 

وی افزود: زمانی که سفیر کره جنوبی به شرکت ما آمد می‌گفت: «ما از صفر شروع کرده‌ایم» آیا بررسی شده  کره چگونه به این جایگاه در صنعت لوازم خانگی رسیده است؟ 
دیانی اظهار کرد: حرف ما این نیست که عده‌ای در روزنامه‌ها چیزی درباره ما بگویند یا نگویند، بحثی در این باره نیست اما باید توجه کنیم که امروز جریان علمی و صنعتی کشور مانند یک بچه راه افتاده و احتیاج به حمایت دارد. نخبگان و افکار عمومی باید کمک کنند که روزی در کنار قهرمانان ورزشی، ایثارگران و هنرمندان، نماد ملی‌ای هم در صنعت وجود داشته باشد. برای رسیدن به این مهم نباید از هیچ چیز کوتاهی کرد.
 
دیانی افزود: کار من صنعت است و قریب به دو سال است که در رسانه‌ها هیچ حضوری نداشته‌ام زیرا معتقدم وظیفه و کار من در صنعت تعریف می‌شود و همین موضوع را باید پیش ببرم. 
 
وی گفت: امروز هم به عنوان یک تولیدکننده نه به تعرفه دل‌خوش کرده‌ام و نه به ممنوعیت واردات، قائل به این هستم که باید به وظیفه خودمان عمل کنیم. اینکه جریان رسانه‌ای خاصی به جنگ یک صنعت بیایند یا بخواهند آن را به حاشیه سیاسی ببرند و از لحاظ فکری نابود کنند؛ بدانند نتیجه‌اش این خواهد بود که دیگر هیچکش وارد صنعت نخواهد شد.
 
دیانی افزود: در چنین روزی دیگر نگویید چرا بانک مرکزی و بانک‌ها پول چاپ می‌کند، پایه پولی را افزایش می‌دهد اما نتیجه‌ای در تولید و صنعت ایجاد نمی‌شود؛ این ثمره نابودی صنعتگران بود. 
 
سهم کره‌ای‌‎ها از بازار لوازم خانگی کشور چقدر بود؟
 
وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: براساس مطالعه موسسه‌ GFK (‌موسسه آلمانی فعال در زمینه مارکتینگ و بازار) در سال‌های 2016 و 2017 و پیش از تحریم، سهم دو شرکت الجی و سامسونگ از بازار یخچال ایران به ترتیب 81 و 82 درصد بوده؛ در زمینه لباسشویی ترتیب 88 و 88.3 و سهمشان از تلوزیون 88 و 87 درصد بوده است. چرا در چنین شرایطی کسی نگفت بازار لوازم خانگی ما انحصارا در اختیار کره‌ای‌هاست؟
 
با وجود 500 شرکت انحصار معنایی ندارد
 
مدیرعامل گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب گفت: هم اکنون سهم گروه انتخاب از بازار بین 20 تا 25 درصد است. همچنین 500 شرکت متوسط و بزرگ در داخل کشور در حال فعالیت هستند اما گفته می‌شود ما انحصار داریم!
 
وی افزود: فراموش نکنیم، سامسونگ و الجی خودشان رفتند؛ ممنوعیتی در کار نبود. مصرف کننده داخلی را به یک باره رها کردند و رفتند. شرایطی به وجود آمد که قطعات مورد نیاز تعمیر هم نبود
 
ممانعت سامسونگ از ورود قطعه به ایران 
 
وی افزود: در آن شرایط، ارزی هم نبود و تک‌تک این قطعات را به سختی در داخل تولید کردیم. من از همین شرکت سامسونگ تحت عنوان کشور چین کمپرسور خریدم، قرار بر این بود که این کالا ابتدا به چین برود و سپس به کشورمان بیاید، لحظه‌ای که طرف کره‌ای متوجه شد این قطعه قرار است به کشورمان بیاید، کشتی را در دریا متوقف کرد و آن را بازگرداند. در این شرایط ما تولید کردیم و اجازه ندادیم بحران پیش بیاید. حالا یک جریانی پیش آمده که جای محکوم و حاکم عوض شده و در حالی که تا همین چند سال پیش کره‌ای‌ها بزرگترین انحصار را در بازار کشورمان داشتند و صدای هیچکس در نیامد امروز به ما که کمتر از 25 درصد بازار را داریم می‌گویند انحصارگر.
 
دیانی گفت: اگر شما بنا باشد از انحصار بگویید، پس در صنعت لبنیات هم شرکت‌هایی وجود دارند که ۳۰ تا ۴۰ درصد سهم بازار را در اختیار دارند. در صنایع سلولوزی، صنعت کیک و شیرینی و شکلات و شویندهها هم همینطور است. فراموش نکنیم که انحصارگران بازار خودشان رفتند، اگر یک شرکتی جایگزین شد و از فرصت استفاده کرد و عمق ساخت داخل را بالا برد و از توانمندی‌هایش استفاده کرد اسمش انحصار نیست.
 
وی افزود: ریچارد نفیو طراح تحریم‌های کشورمان در کتاب هنر تحریم‎ها توضیح می‌دهد تحریم‌ها باید به گونه‌ای باشد که درد و کاهش استقامت را توامان داشته باشد. 
 
هنوز سامسونگ و الجی در بازار هستند
 
این کارآفرین ادامه داد: هم اکنون محصولات الجی و سامسونگ از طریق پیله‌وری، تجمیعی و... وارد کشورمان می‌شوند، طبق بررسی‌ها در حال حاضر 16 درصد سهم بازار تلوزیون کشورمان برای الجی، 8 درصد برای سونی و 17 درصد در اختیار سامسونگ است. رقیب ما در این مسیر دارد کالای خود را از طریق پیله وری و قاچاقی وارد می‌کند. در اصل آنها می‌خواهند مقاومت ما را بشکنند.
 
مدیرعامل گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب گفت: زمانیکه گفته می‌شود رانت در صنعت لوازم خانگی وجود دارد سوال این است که آیا به ما برق ارزان می دهند؟ گاز و سوخت و مواد معدنی مصرف می‌کنیم؟ مجوز خاصی داریم یا وام ارزان قیمتی به ما دادند؟ مجوز تولیدی که به ما دادند مجوزی است که به دیگری ندهند؟ همین الان شما بروید ظرف ۴۸ ساعت مجوز تولید لوازم خانگی به شما می‌دهند. یک هفته بعد هم کارت بازرگانی می‌گیرید و از آن به بعد می‌توانید قطعات و مواد اولیه بیاورید. 
 
وی گفت: بر اساس آمار آژانس بین المللی انرژی قریب به 30 میلیارد دلار یارانه یارانه انرژی در کشورمان پرداخت می‌شود، از این میزان، چه مقدارش به صنعت لوازم خانگی رسیده؟ بررسی شود چه مقدار از آن به ما رسیده و چه سهمی در هزینه تولید کالای ما دارد؟ با این وجود صنعت لوازم خانگی کشورمان رشد داشته است.
 
صنعت لوازم خانگی، صنعت مادر است
 
دیانی گفت: فراموش نکنیم صنعت لوازم خانگی، صنعت مادر است از زمانیکه ما در این صنعت زنجیره دانش خلق کردیم و تحریم‌ها بی اثر شد، خیلی از صنایع که پیش از این کار نمی‌کردند، فعال شدند. همچنین صنایع پلیمر، آلومینیوم، مس، قطعه سازی و الکترونیک و نرم افزار و... را پیش از پیش فعال کردیم. هم اکنون مجموعه انتخاب 3 هزار پیمانکار دارد که قطعه‌سازی می‌کنند.
 
وی افزود: خواندن تجربه‌های صنعتی کشورهای دیگر راه را برای ما روشن می‌کند، آمریکایی‌ها پس از جنگ جهانی دوم ابتدا به ژاپنی‌ها خودرو فروختند، بعد از مدتی آنجا مستقر شدند؛ اهل فن و تخصص در ژاپن پس از مدتی دریافتند که باید آمریکایی‌ها اساسا آنجا را ترک کنند تا به یک نتیجه مطلوب برسند، بدین ترتیب شرکت‌های آمریکایی از این کشور خارج شدند و بعد از 5 سال ژاپنی‌ها در حال تسخیر بازار جهانی بود.  
 
دیانی اظهار کرد: این بمبی که هفته گذشته در افکار عمومی و برای تخریب صنعت لوازم خانگی شکل گرفت تبعاتی بدی دارد و باعث ممانعت از رشد کشور می‌شود. 
 
وی گفت: محصولاتی که همچنین توسط کشورمان تولید می‌کنیم، قطعاتش را به ایتالیا صادر و پس از سرهم کردن به بازارهای اروپا صادر می‌شود. اگر این فضای افکار عمومی تغییر کند مطمئن باشید که این جریان صادرات شدت خواهد گرفت.
 
دیانی گفت: شناسه کالا بهترین روش برای مقابله با قاچاق و تقلب است، متاسفانه با وجود اینکه زیرساخت‌های آن در دولت قبل فراهم شده بود اما اجرایی نشد. این بهترین روش آماردهی و کنترل محصولات است. دولت سیزدهم اگر می‌خواهد با فساد مبارزه کند یکی از ابزارهایش همین موضوع است. 
 
وی درباره موضوع استخدام 10 هزار نفر جدید توسط مجموعه انتخاب گفت: هم اکنون تعداد نیروی انسانی مجموعه انتخاب 11 هزار نفر است البته این افراد به طور مستقیم با انتخاب فعالیت می‌کنند. علاوه بر آن 3 هزار پیمانکار فرعی هم با انتخاب همکاری دارند. حالا به دنبال آن هستیم که 10 هزار نفر دیگر هم به خانواده انتخاب اضافه کنیم. نزدیک به 500 نفر این افراد قرار است در بخش طرح و توسعه فعالیت کنند و دیگر اعضای جدید خانواده انتخاب قرار است در خط‌های جدید انتخاب شاغل شوند. 
 
مدیرعامل گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب گفت: هم اکنون بخشی از آزمون استخدام این افراد برگزار شده و تعدادی نیز قبول شدند و قرار است مراحل دیگر نیز برگزار شود. 
 
در پایان دیانی درباره ابهامی که درباره افزایش 100 برابری سود خالص انتخاب ظرف یک سال و رسیدن آن به حدود 2 هزار 600 میلیارد تومان گفت: متاسفانه زمانی که می‌خواهند تخریب کنند، اطلاعات را غلط اعلام می‌کنند. اولین بار است که یک شرکتی در بورس رفته و کل زنجیره خود را هم آورده است. دلیل 100 برابر شدن سود ما این است که در ابتدای مسیر تنها یک شرکت در بورس عرضه شده بود پس از این با هزینه 45 میلیاردی شرکت‌هایمان را در قالب هلدینگ درآوردیم و همه را یک زنجیره کردیم و به بورس بردیم. در این ادغام این سود دیده شد. یعنی این زنجیره ارزش ۳۵ شرکت است.
 
انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: