سرو غذاهای حلال در دانشگاه‌های ژاپن
کد خبر: 1366890
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴

سرو غذاهای حلال در دانشگاه‌های ژاپن

گروه بین‌الملل: دانشجوی 21 ساله مالزیایی در حال خوردن غذای حلال در کافه‌تریای دانشگاه یاماناشی می‌گوید «برای من که همیشه مجبور بودم خودم غذا درست کنم، سرو غذای حلال در دانشگاه بسیار مفید بود».


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «Mainichi Daily News»، دانشگاه یاماناشی از ماه گذشته در مجموع 10 نوع غذای حلال را به منوی خود اضافه کرده است.



هر روز تعداد بیشتری از دانشگاه‌های ژاپن برای پاسخگویی به نیازهای جمعیت رو به افزایش دانشجویان مسلمان، اقدام به گنجاندن غذاهای حلال در برنامه‌ غذایی خود می‌کنند.



طبق گزارش فدراسیون اتحادیه‌های تعاونی دانشگاه‌های ژاپن، تاکنون حداقل 19 دانشگاه در سراسر این کشور غذاهایی را که مطابق با قوانین اسلامی تهیه می‌شوند، به برنامه‌ غذایی خود اضافه کرده‌اند.



دانشگاه توکیو اولین دانشگاه ژاپن است که اقدام به سرو غذای حلال در سال 2010 کرد و پس از آن دیگر دانشگاه‌های این کشور نیز از این کار استقبال کردند.



جذب دانشجویان مسلمان



مقامات ژاپنی، دو برابر کردن شمار دانشجویان مسلمان تا سال 2020 را در برنامه کاری خود قرار داده‌اند و برای جذب دانشجویان مسلمان اقدام به مهیا کردن شرایط برای این دسته از دانشجویان کرده‌اند.



تاکشی ایتو، یکی از اعضای انجمن حلال ژاپن، می‌گوید: از آنجایی که بسیاری از عوامل امولسیون‌کننده در ژاپن از گوشت خوک گرفته می‌شوند، مسلمانان ژاپن را به عنوان کشوری که در آن نمی‌توان غذا خورد، می‌شناسند.



وی افزود: خواه ناخواه قابل اطمینان بودن وضعیت خوراک، عامل مهمی در انتخاب محل تحصیل است و سرو غذاهای حلال دانشجویان مسلمان را به تحصیل در ژاپن راغب‌تر خواهد کرد.



اسلام در ژاپن



ورود اسلام به ژاپن در دهه 1920 با مهاجرت مسلمانان ترک‌تبار از روسیه به این کشور، پس از تشکیل شوروی سابق، شکل گرفت.



در سال 1930 تعداد مسلمانان ژاپن به 1000 نفر رسید. موج دیگری از مهاجرت مسلمانان به این کشور در دهه 1980 آغاز شد که گروه‌هایی از ایران، پاکستان و بنگلادش برای کار به این کشور رفتند.



امروز کشور 127 میلیون نفری ژاپن که دهمین کشور پرجمعیت جهان محسوب می‌شود، محل زندگی 120 هزار مسلمان است.

captcha