استقلال مالی، لازمه موفقیت حوزه علمیه است
کد خبر: 1405361
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴
آیت‎الله‎‏العظمی جوادی آملی:

استقلال مالی، لازمه موفقیت حوزه علمیه است

گروه اندیشه: آیت‎الله‎‏العظمی جوادی آملی، استقلال مالی را از مهمترین لوازم موفقیت حوزه‎های علمیه دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا)، آیت‎الله‎‏العظمی جوادی آملی در پیامی تصویری به همایش نکوداشت آیت‎‌الله حائری یزدی که امروز، 18 اردیبهشت در قم برگزار شد، گفت: آیت‎الله حائری یزدی با تأسیس حوزه علمیه قم و با درک صحیح از چگونگی استقلال مالی این نهاد توانستند بزرگانی چون آیات عظام یثربی، خوانساری، امام راحل، محقق داماد، اراکی و گلپایگانی و حائری را تربیت کنند.
این مرجع تقلید عنوان کرد: این حوزه سامان گرفته بود که توانست با رشد بزرگانی چون امام راحل این تحولات را در دنیای امروز پدید آورد؛ حوزه علمیه‎ای که امروز این همه برکات و فیوضات دارد به برکت تلاش‎های مخلصانه این عالم جلیل‌القدر است.
وی گفت: اولین لازمه یک حوزه علمیه، مرجعیت علمی است؛ کتابخانه‎های مجهز، وجود مراکز حوزوی و مدارس مناسب و اساتید کارآزموده و شاگردان تیزهوش از دیگر عناصر تشکیل‌دهنده یک حوزه هستند ولی از مهمترین این عوامل، استقلال مالی است.
این مرجع تقلید تصریح کرد: استقلال مالی و اقتصادی حوزه از متن دین ثابت می‎شود و مؤسس حوزه علمیه قم نیز به خوبی این فهم را داشت که این استقلال را از متن دین دریافت کرده و به آن برسد.
وی گفت: هدف اصلی حوزه تعلیم کتاب و حکمت و تهذیب نفوس است؛ اگر حوزه استقلال مالی و اندیشه‎ای داشته باشد همه این مباحث را از درون دین استحصال کرده و به کار می‎برد.
این مرجع تقلید یادآور شد: اگر مؤسس حوزه فکر اقتصادی نداشته باشد در کارش موفق نخواهد بود؛ مهمترین بودجه‎ای که می‎تواند حوزه را اداره کند همین سهم امام است؛ اگر حوزه نتواند بودجه را از درون دین بیرون بکشد باید به بیرون از حوزه متوسل شود؛ بزرگانی چون مرحوم حائری یزدی در قم و نجف توانستند این استقلال را به دست بیاورند.
وی  گفت: پیش از ایشان بزرگان زیادی بودند که به رغم وزن بالای علمی و شاگردان زیاد نتوانستند حوزه را در این امور به استقلال کامل برسانند و این چنین قوام دهند.
جوادی آملی اظهار کرد: مرحوم صاحب جواهر بحث‎های بسیاری در این زمینه مطرح کرده‎اند که این بحث‎ها در زمان مرحوم حائری نیز ادامه داشت که ایشان با همین روش حوزه را این چنین زنده و پویا شکوهمند ساختند.

captcha