ترویج استفاده از سزارین و شیرخشک؛ 2 ضربه بیمارستان‌‌های خصوصی
کد خبر: 1435478
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲
مرندی انتقاد کرد:

ترویج استفاده از سزارین و شیرخشک؛ 2 ضربه بیمارستان‌‌های خصوصی

گروه سلامت: رئیس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: بیمارستان‌های خصوصی با ترویج سزارین و ترغیب مادر به استفاده از شیر خشک در حال وارد کردن دو ضربه بزرگ به بهداشت کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در برنامه کشوری بزرگداشت هفته جهانی ترویج تغذیه با شیرمادر با اشاره به برخی از اعتقادات غلطی که در این زمینه وجود دارد، گفت: سابق بر این برخی بر این باور بودند که در شرایطی که نوزاد دچار زردی شد شیر مادر را قطع کنند، اما این امر هیچگاه نباید اتفاق بیفتد. متاسفانه چنین تفکری باعث شد تا مادران به سمت استفاده از شیر خشک بروند.
آموزش‌های لازم به دانشجویان پزشکی به منظور ترویج تغذیه با شیر مادر داده نمی‌شود
وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتقاد از اینکه آموزش‌های لازم به دانشجویان پزشکی به منظور ترویج تغذیه با شیر مادر داده نمی‌شود، ادامه داد: متاسفانه تبلیغات اقلامی همچون شیر خشک ماداران را گمراه می‌کند و افراد تصور می‌کنند که شیرخشک برای کودک آن‌ها مناسب‌تر است.
مرندی با بیان اینکه برخی مادران نگران اندام خود هستند و رژیم می‌گیرند، تصریح کرد: متاسفانه این موضوع در حالی است که خود متخصصان تغذیه این رژیم‌ها را تجویز می‌کنند اما از این موضوع بی‌خبر هستند که رژیم غذایی در دوران شیردهی موجب کاهش شیرمادر خواهد شد.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مادر در روزهای ابتدایی زایمان باید خواب و استراحت کافی داشته باشند، افزود: مادران شیرده از ورزش سنگین پرهیز کنند و برای شیردهی نیز در 6 تا هشت هفته ابتدایی از هر دو پستان برای شیردهی به نوزاد استفاده کنند تا مکیدن‌های مکرر ترویج یابد.
ترویج استفاده از سزارین و شیرخشک از سوی بیمارستان‌های خصوصی
وی در بخش پایانی سخنان خود، گفت: بیمارستان‌های خصوصی امروزه دو ضربه بزرگ را به بهداشت کشور وارد می‌کنند. نخست اینکه زایمان به شکل سزارین را ترویج می‌کنند و دوم اینکه مادر را ترغیب به استفاده از شیر خشک می‌کنند بنابراین باید وزارت بهداشت این مهم را در خصوص رتبه بندی بیمارستان‌ها مورد توجه قرار بدهد.
براساس گزارش ایکنا، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم تغذیه با شیر مادر در دو سال ابتدایی را بسیار مهم دانست و گفت: توجه هر چه بیشتر به این مقوله در ابتلا نوزدان به بسیاری از امراض می‌تواند جلوگیری کند.
شیردهی مانع بسیاری از سرطان‌ها در مادران می‌شود
هاشمی با تاکید بر اینکه شیردهی مانع بسیاری از سرطان‌ها همچون سرطان تخمدان در مادران می‌شود، ادامه داد: طبق بررسی‌های صورت گرفته مشخص گردیده است که تغذیه با شیر مادر از امراضی همچون آسم، دیابت، اسهال و استفراغ در کودکان جلوگیری می‌کند و در مقابل تاثیر مثبتی بر روی رشد جسمی و روحی فرد دارد.
وزیر بهداشت با انتقاد از خودخواهی برخی مادران در امتناع از شیردهی به کودکان، عنوان کرد: مناسب است در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، فرهنگ تغذیه با شیرمادر را ترویج کنیم و در تمامی مباحث شاهد این ترویج باشیم.

captcha