مسلمانان فیلیپین دولت مستقل تشکیل می‌دهند
کد خبر: 1449405
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳

مسلمانان فیلیپین دولت مستقل تشکیل می‌دهند

بین‌الملل: رئیس‌جمهور فیلیپین چهارشنبه گذشته نسخه نهایی طرح خودمختاری مسلمانان و تشکیل دولت خودمختار اسلامی را به کنگره این کشور تحویل داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از خبرگزاری «AP»، بنیگنو آکوئینو، رئیس‌جمهور فیلیپین در چهارچوب توافقنامه صلحی که برای پایان دادن به درگیری‌ها میان دولت و مسلمانان به امضا رسید، این طرح را ارائه کرد.

دولت کاتولیک فیلیپین و جبهه آزادی اسلامی مورو که بزرگترین گروه اسلامی این کشور است، پس از بیش از 4 دهه درگیری، سرانجام بهار امسال با امضای توافقنامه صلح به تنش‌ها پایان دادند.

براساس این توافقنامه جبهه آزادی‌بخش مورو موافقت کرد تا شاخه مسلح خود را منحل کرده و سلاح‌ها را تحویل دهد، دولت فیلیپین نیز با دادن اختیارات کامل به مسلمانان فیلیپین موافقت کرد.

در همین راستا روز چهارشنبه پیشنویس نهایی طرح استقلال مسلمان از سوی رئیس‌‌جمهور فیلیپین برای تأیید به کنگره این کشور تحویل داده شد.

این طرح شامل تشکیل دولت خودمختار اسلامی است.

در صورت تأیید این طرح، منطقه خودمختار مسلمانان فیلیپین در جنوب جزیره میندانائو که «بانگسامورو» نامیده می‌شود، 60 عضو نیز در پارلمان فیلیپین خواهد داشت که قدرت بالایی را در اتخاذ تصمیم‌گیری‌های پارلمانی به مسلمانان خواهد داد.

captcha