قرآن‌آموزان در سودان بر روی شن‌های روان به حفظ قرآن می‌پردازند
کد خبر: 2387097
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۰:۱۹

قرآن‌آموزان در سودان بر روی شن‌های روان به حفظ قرآن می‌پردازند

گروه كودك و نوجوان: حجت‌الاسلام معتمدی از فعالان عرصه آفريقا در در نشست تخصصی بررسی ظرفيت‌ها و فعاليت‌های قرآنی در عرصه بين‌الملل منطقه آفريقا كه عصر امروز 16 مرداد در بيستمين نمايشگاه قرآن كريم برگزار شد، اظهار كرد: قرآن‌آموزان در آفريقا قرآن را در خلوه‌های قرآنی كه كف آن به جای فرش و موكت شن‌های روان است، حفظ می‌كنند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين معتمدی از فعالان عرصه آفريقا و از كارشناسان حوزه قرآن و معارف اهل بيت‌(ع) در نشست تخصصی بررسی ظرفيت‌ها و فعاليت‌های قرانی در عرصه بين‌الملل منطقه آفريقا كه عصر امروز 16 مرداد در بخش قرآن و فرهنگ ملل بيستمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم برگزار شد، اظهار كرد: در خصوص اهتمام به قرآن، يعنی آخرين كتاب آسمانی و قانون اساسی، هم در قرآن سفارش‌های فراوانی وجود دارد و هم در احاديث و روايات، سفارش‌هايی از سوی ائمه معصومين(ع) صورت گرفته است.
وی با بيان اينكه پيامير اكرم(ص) فرموده‌اند كه «اگر فتنه‌ها شما را احاطه كرد و در گرداب فتنه‌ها قرار گرفتيد به قرآن پناه ببريد» عنوان كرد: قرآن كريم شفاعت‌كننده‌ای است كه شفاعت او پذيرفته می‌شود.
حجت‌الاسلام معتمدی با اشاره به اهتمام مسلمانان آفريقا به قرآن، اظهار كرد: طی سال‌هايی كه در آفريقا اقامت داشتم در هر نقطه‌ای از آفريقا، مكتب‌خانه‌های قرآنی را مشاهده می‌كردم كه اين مكتب‌خانه‌ها در تمامی كوچه‌ها و خيابان‌های آفريقا به چشم می‌خورد.
وی در اين بخش از سخنان خود با بيان اينكه در سودان كه يكی از كشورهای آفريقای جنوبی است به مكتب‌خانه‌های قرآنی«خلوه» می‌گويند، گفت: براساس آمار وزارت اوقاف سودان، بيش از 15 هزار خلوه قرآنی در اين كشور وجود دارد و اين خلوه‌ها بسيار ساده هستند و در آنها از ميز و نيمكت و فرش و موكت و ... خبری نيست و قرآن‌آموزان با حضور در اين خلوه‌ها بر روی شن‌های روان می‌نشينند و قرآن را فرامی‌گيرند.
اين كارشناس قرآنی با بيان اينكه در سودان، قرآن‌آموزان دفتر و كتاب و قلم در اختيار ندارند و به جای آن لوح‌های تخته‌ای و چوبی در اختيار دارند، افزود: قرآن‌آموزان در سودان، آيات قرآن را بر روی لوح‌ها كتابت كرده و به حفظ اين آيات می‌پردازند و پس از حفظ آيات، لوح مربوطه را در حوزه‌های مخصوص شست‌وشو می‌كنند و آيات بعدی را بر روی لوح‌ها كتابت كرده و حفظ می‌كنند.
وی در ادامه اين بخش از سخنان خود عنوان كرد: غذايی كه در سودان برای قرآن‌آموزان در نظر گرفته می‌شود بسيار ساده است و قرآن‌آموزان پس از يادگيری قرآن در مكتب‌های قرآنی، آرد ذرتی را كه طبخ داده شده و چندين روز به همين صورت باقی مانده، می‌خوردند.
حجت‌الاسلام والمسلمين معتمدی با بيان اينكه زمانی كه اين خلوه‌ها را می‌بينيد، می‌خواهيد اشك شوق بريزيد، گفت: مربيان در خلوه‌‌ها با كمترين هزينه و حقوق و مزايا قرآن را تعليم می‌دهند و البته هيچ توقعی در قرآن‌آموزان وجود ندارد و با اين همه سادگی و بی‌آلايشی با اشتياق قرآن را فرا می‌گيرند.
وی با بيان اينكه در تمامی كوچه‌های سودان بوی قرآن به مشام می‌رسد، گفت: بسياری از كارشناسان اعتقاد دارند كه يكی از عوامل حفظ اسلام در كشورهای آفريقايی وجود خلوه‌های قرآنی است.
معتمدی در ادامه افزود: يكی از مزايايی كه اين خلوه‌های قرآنی دارد اين است كه قرآن‌آموزانی كه در اين خلوه‌های قرآنی كل قرآن را حفظ كنند به طور مستقيم وارد مرحله دبيرستان می‌شوند و بعد از 4 سال تحصيل در دبيرستان ديپلم می‌گيرند و وارد دانشگاه می‌شوند.
اين كارشناس عرصه آفريقا در بخش ديگری از سخنان خود با عنوان اين مطلب كه بسياری از شخصيت‌های سودان حافظ كل قرآن كريم هستند، عنوان كرد: جنی بسياری از نظاميان سودان نيز حافظ كل قرآن هستند و بيش از 500 هزار نفر در سودان كل قرآن كريم را حفظ هستند و مردم سودان و ساير كشورهای آفريقايی اهل قرآن و ادب و فرهنگ هستند.
captcha