عدالت در سلامت یکی از ارکان عدالت اجتماعی است
کد خبر: 2612325
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۴
مرندی:

عدالت در سلامت یکی از ارکان عدالت اجتماعی است

گروه سلامت: رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران، عدالت در سلامت را موضوعی در عدالت اجتماعی دانست و گفت: ما فقط مسئول علل بیولوژیک نیستیم و اگر بیماری ناشی از شرایط اجتماعی باشد، هم مسئول هستیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سید‌علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران امروز، 5 آذر در مراسم افتتاحیه سمینار بین‌المللی نقشه راه سلامت جمهوری اسلامی ایران که در مجتمع ولایت شیراز برگزار شد، به تبیین مباحثی درباره آموزش عدالت در سلامت به نیروی انسانی پزشکی پرداخت و گفت: نظام ما، نظام اسلامی است که عدالت در تمام ابعاد آن از جمله در سلامت شعار ماست لذا باید به این مسئله توجه کنیم.
وی با تأکید بر اینکه ما گروه پزشکان، مسئولیت مستقیم سلامت مردم را به‌عهده داریم، بر لزوم همکاری تمام نهادها جهت تأمین سلامت جامعه تأکید کرد و افزود: اگر سایر نهادهایی مانند روحانیت، آموزش و پرورش و غیره در این زمینه خوب عمل کنند، اهمیت کار آن‌ها از کار پزشکان بیشتر است و 75 درصد سلامت در آن حوزه‌ها و تنها 25 درصد به‌عهده ماست.
مرندی با بیان اینکه ما فقط مسئول علل بیولوژیک نیستیم و اگر بیماری ناشی از شرایط اجتماعی باشد، هم مسئول هستیم، گفت: علت بسیاری از بیماری‌ها، اجتماعی است لذا ما نیز در این زمینه مسئولیم.
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران، عدالت در سلامت را موضوعی در عدالت اجتماعی دانست که عمدتاً به عوامل اجتماعی سلامت باز می‌گردد و گفت:‌ نقش ما در کاهش بی‌عدالتی از طریق اس دی اچ، است.
وی با بیان اینکه اصولاً پزشکان گروهی توانمند، خبره، مورد اعتماد، متعهد و قدرتمند در امر حمایت‌طلبی هستند، گفت: پزشکان در حمایت‌طلبی بسیار گروه قدرتمندی هستند و از طریق مختلف آموزش و پژوهش خدمات و انتشارات می‌توانند این حمایت‌طلبی را منتشر کنند.
مرندی عنوان کرد: هر چند بی‌عدالتی در دسترسی و برخورداری از مراقبت‌های سلامت، نوع و کیفیت مراقبت‌ها هم وجود دارد که قطعاً باید اصلاح شود، ولی عمده بی‌عدالتی سلامت، در بی‌توجهی به اس دی اچ نظیر ای سی دی، آموزش، تحصیلات کار و درآمد و شرایط زندگی و محیط است.
این مقام مسئول با یادآوری اینکه محیط خانواده و اجتماع و جایی‌که فرزند به دنیا می‌آید، بیشترین نقش را در سلامت و تربیت اسلامی دارد، گفت: اقدامات پیشگیرانه، شرایط زندگی مردم را بهتر می‌کند و صرفه‌جویی هنگفتی برای نظام و دولت دارد و اساس این‌ها آموزش و تربیت صحیح نیروی انسانی، سلامت و گروه پزشکی است.
وی با تأکید بر اینکه باید به مسائل ارتباطی، مشارکتی و حمایت‌طلبی بپردازیم تا توانمندی گروه پزشکی در این زمینه بالا رود، گفت: یکی از این توانمندی‌ها گرفتن شرح حال اجتماعی و ارجاع به مراکز حمایتی بیرونی است که باید یاد بگیریم زیرا شاید علت مریضی همین‌ها باشد.
مرندی با اشاره به مشکلاتی در این زمینه که پزشکان باید بدان توجه داشته باشند، گفت: در معرض طبقات پایین‌تر اجتماع بودن، ارتباط بیشتر و بهتر جهت درک صحیح‌تر، گرفتن اطلاعات و دادن آموزش توسط پزشک و گروه پزشک و ارجاع به سرویس‌ها، پذیرش دانشجویان گروه پزشکی از همه طبقات اجتماعی از جمله مواردی است که باید پزشکان در تأمین عدالت سلامت به آن توجه کنند.
وی با بیان اینکه پزشکان باید کار مشارکتی انجام دهند، گفت: کار مشارکتی مشابه کار تیمی در پزشکی است ولی اینجا همکاری مشترک با حرف و تشکیلات غیر پزشکی است مثال ای سی دی و در تمام مراحل به اتفاق آن‌ها برنامه‌ریزی، جمع آوری اطلاعات، ارائه خدمات، مانیتور کردن باید صورت گیرد.
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران با یادآوری اینکه حرفه پزشکی ظرفیت حمایت طلبی بالایی دارد، گفت: وضعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به شدت بر سلامت موثر است که باید در این مسائل به آن توجه داشت.

captcha