تجمیع آموزش و درمان، هزینه‌های درمان را کاهش داده است/ پیشگیری؛ اولویت نظام سلامت
کد خبر: 2870516
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۴
در جشنواره فرهنگستان علوم پزشکی عنوان شد:

تجمیع آموزش و درمان، هزینه‌های درمان را کاهش داده است/ پیشگیری؛ اولویت نظام سلامت

گروه سلامت: مشاور ارشد مقام معظم رهبری با اشاره به تجمیع آموزش و درمان پس از انقلاب، اظهار کرد: این اقدام مؤثر در حوزه سلامت منجر به کاهش هزینه‌های درمان شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، سومین جشنواره علمی فرهنگستان علوم پزشکی با حضور علی‌اکبر ولایتی، مشاور ارشد مقام معظم‌ رهبری،علیرضا مرندی و کامران باقری لنکرانی و موسی زرگر وزاری سابق بهداشت، صبح امروز پنجشنبه 30 بهمن‌ماه در محل این فرهنگستان برگزار شد.
علی اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع با اشاره نقش آموزش در درمان و سلامت گفت: یکی از اقدامات مؤثر پس از انقلاب در زمینه سلامت، تجمیع آموزش و درمان بوده است .
وی افزود: با اجرای این طرح 175 هزار نفر سازمان شیر و خورشید سابق  و وزارت بهداری زیر یک چتر جمع شدند که این کار نتیجه اقدامات مهم دکتر زرگر از برگزیدگان این دوره جشنواره بوده است.
خدمات توأمان آموزش و درمان/استقبال از طرح تحول سلامت
ولایتی ادامه داد: تصویب طرح ادغام آموزش و درمان موجب شد که همه دانشگاهها مسئولیت درمان را برعهده بگیرند و بخش های درمانی را نیز در خدمت بخش آموزش به کار گیرند.
وی تأکید کرد: ادغام آموزش و درمان منجر به استقبال از طرح تحول سلامت شده است و کاهش هزینه‌های درمانی شده است.
مشاور ارشد مقام معظم رهبری در ادامه به بحث داروهای ژنریک پرداخت و عنوان کرد : درگذشته داروها با نام تجاری عرضه می شدند چنانکه یک دارو با محتوای مشخص و مشترک اما  با اسامی متفاوتی عرضه می شدند که در اجرای طرح ژنریک، این کار ساماندهی و به مقابله با مشکلات عرضه دارو پرداخته شد.
محرومیت بهداشت  و درمان در سال های اول پس از انقلاب
در ادامه علیرضا مرندی رییس فرهنگستان علوم پزشکی نیز با برشماری مشکلات حوزه سلامت در زمانی که تصدی وزارت بهداشت با وی بود گفت: محرومیت های زیادی در استان های کشور به خصوص در حوزه درمان وجود داشت به طور نمونه در استان کردستان تنها یک متخصص زنان و زایمان خدمت می کرد یا در استان سمنان هیچ متخصص بیهوشی وجود نداشت.
وی افزود: در زمان توسعه دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشگاه سیستان و بلوچستان را با هیئت علمی که سطح تحصیلاتشان کارشناسی ارشد بود، اما می بینیم که در حال حاضر به پیشرفت های چشمگیری در این زمینه دست یافته ایم.
وزیر سابق بهداشت،درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در زمان جنگ 12 تا 14 هزار پزشک و نیروی درمانی در ایران وجود داشت که این تعداد هم به امر آموزش اشتغال داشتند و هم اینکه خدمات درمانی ارائه می دادند. در عین حال بسیاری از آنان در جبهه های جنگ و بیمارستان های صحرایی مشغول خدمت به مجروحین و رزمندگان بودند. از سوی دیگر نهاد های بین المللی بهداشت و درمان مانند سازمان های بهداشت جهانی به دلیل مسائل سیاسی و فشار های بین المللی نمی توانستند به ایران آمده و کمکی را در اختیار نظام سلامت ایران بگذارند و خوشبختانه ما از آن شرایط عبور کردیم و توانستیم یکی از کشورهایی باشیم که در زمینه پزشکی در دنیا تأثیر گذار باشیم.
تأکید مقام معظم رهبری بربهداشت و پیشگیری
مرندی‌اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت از جانب مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر امر پیشگیری و درمان هر چه قدر به این مقوله توجه شود به مستضعفین و محرومین توجه می‌شود.
وی یاد آور شد: اولویت در بهداشت باید بر خدمات پزشکی عمومی و پیشگیری از بیماری متمرکز باشد.
آمارهای حیاتی مادران و نوزادان پیش و پس از انقلاب
حسین ملک افضلی متخصص آمار حیاتی و رییس سابق دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران که از برگزیدگان سومین دوره جشنواره فرهنگستان علوم پزشکی نیز طی سخنانی به مقایسه میزان مرگ و میر مادران  و نوزادان در پیش از انقلاب و پس از آن پرداخت.
وی تصریح کرد: در سال 1353 میزان مرگ و میر مادران از هر 100 هزار نفر در شهر ها 120 نفر و در روستاها 370 نفر بود. این در حالیست که امروز در شهرها این میزان به 18 نفر و در روستاها به 27 نفر کاهش پیدا کرده است.
ملک افضلی ادامه داد: مرگ و میر کلی نوزادان در همین سال به ازای هر هزار نفر  18 نفر از آنان تلف می شدند در حالیکه با توجه به پیشرفت های روز افزون پزشکی این میزان به 16 نفر در شهرها و 20 نفر در روستاها رسیده است.
توسعه مطالعات میان رشته ای در زمینه پزشکی و سلامت
در ادامه این همایش محسن بهرامیان رییس پژوهشکده مطالعات آینده نیز با تاکید بر نقش مباحث میان رشته‌ای در پزشکی عنوان کرد: آنچه در حال حاضر می بینیم این است که پزشکی سینایی از دست رفته نیست و خوشبختانه چنین هم به نظر می رسد که رگه هایی از این نوع پزشکی هنوز وجود دارد . با توسعه مباحث و همکاری های میان رشته ای نگاه سینایی به علم پزشکی باز می گردد.
وی یاد آور شد: مطالعات میان رشته ای در توسعه علم پزشکی و بنیان های سلامت کشور تأثیر بسزایی خواهند داشت.
در پایان این جشنواره موسی زرگر وزیر سابق بهداشت و رییس کنونی مرکز تحقیقات تروما و جراحی سینا همچنین حسین ملک افضلی قائم مقام سابق وزیر بهداشت و متخصص آمار حیاتی به عنوان برندگان جایزه مرندی و هادوی فرهنگستان انتخاب شدند. همچنین جوایزی نیز در حوزه های سلامت معنوی،زنان، علوم پایه،علوم دارویی،علوم بالینی، حکت و طب اسلامی، قرآن،عترت و سلامت  به برگزیدگان این فرهنگستان اعطا شد.

گزارش تصویری جشنواره را اینجا ببینید!

captcha