تسهیل در قرائت قرآن به مدد رنگ‌های نئونی + عکس
کد خبر: 3260714
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸

تسهیل در قرائت قرآن به مدد رنگ‌های نئونی + عکس

گروه بین‌الملل: یک بانوی هنرمند مصری، با به‌کارگیری رنگ‌های نئونی در چاپ قرآن‌هایی رنگارنگ، نهایت ذوق و قریحه خود را به خرج داد تا قرائت قرآن را برای قاریان و حافظان آسان‌تر کند.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روزنامه الکترونیک «الوطن»، أمیرة جمال، بانوی 20 ساله مصری در طرحی خلاقانه، با بکارگیری رنگ‌های نئونی(شبرنگ) در چاپ جلد و تمام صفحات قرآن، تلاش کرد تا مخاطبان بیشتری را به قرآن‌خوانی تشویق و فهم معانی آیات را برای قاریان و حافظان تسهیل کند.







مبتکر این قرآن‌های رنگارنگ، علاوه بر اینکه جلدهای رنگی متنوعی را برای این نسخه در نظر گرفته، هر شش جزء قرآن را با یک رنگ نئونی جذاب جدا کرده و برای آیات مرتبط به هم که بر یک موضوع مشخص و معین دلالت می‌کنند، رنگ واحدی را درنظر گرفته تا از این طریق فهم موضوعات را برای قاری و حافظ قرآن آسان‌تر کند.







امیرة‌ الجمال در این باره می‌گوید: ابتدا حواشی صفحات قرآن را رنگ‌آمیزی کردم و سپس برای هر 6 جزء قرآن یکی از رنگ‌های جذاب نئونی را برگزیدم. همچنین با یکی از مراکز انتشاراتی به منظور چاپ و نشر این قرآن و فروش آن صحبت کردم و در نهایت از طریق صفحه خودم در فیس‌بوک نیز این مصحف را به نمایش گذاشتم.

وی گفت: داستان قرآن رنگی از آنجا شروع شد که یکی از مؤسسات انتشاراتی الازهر یک مصحف بدون جلد به من داد و از من خواست که برای جلد و صفحات آن طرح و نقشی بزنم؛ من نیز با بکارگیری رنگ‌های جذاب اقدام به طراحی این قرآن کردم که البته در مدت کوتاهی پس از عرضه مورد استقبال گروه‌های سنی مختلف قرار گرفت.





امیرة الجمال می‌گوید: هدف من از طراحی قرآن رنگی، ترغیب به قرائت کلام‌الله و کسب ثواب است، به‌ویژه این که این قرآن‌ هم بزرگسالان و هم کودکان را به قرائت قرآن تشویق می‌کند.

امیرة توضیح می‌دهد: وجه تمایز این قرآن، دلالت رنگ‌ها بر موضوعات مشترک با استفاده از هفت رنگ برای تفصیل و تقسیم آیات قرآن به منظور راهنمایی خوانندگان است.







در واقع با استفاده از رنگ‌های مختلف بین موضوعاتی که با هم ارتباط معنایی دارند، اشتراک ایجاد شده و این امر به خواننده در فهم موضوعات انواع سوره‌های قرآن هنگام قرائت کمک می‌کند و مثلا قاری را از موضوعات معین مانند آیات جهاد، آیاتی که دارای احکام شرعی هستند و... آگاه می‌سازد. همچنین حافظ قرآن نیز به کمک این شکل از تفکیک، معانی و موضوعات واحد را راحت‌تر به ذهن سپرده و یادآوری محفوظات برای وی آسان‌تر می‌شود.

وی افزود: اما هفت رنگی که در این مصحف انتخاب شده هر کدام دلالت بر موضوعی دارد:

1- رنگ آبی: آیات مربوط به خداوند متعال و نشانه‌های قدرت حق تعالی در هستی، عظمت آفرینش و فضل و احسان خداوند متعال به بندگان.

2- رنگ سبز: شمایل، اوصاف و مکارم رسول اکرم(ص) و مؤمنین و صفات و پاداش آن‌ها، و بهشت و اوصاف آن.

3- رنگ قهوه‌ای: آیاتی که دربردارنده حکمی شرعی از احکام‌الله هستند.

4- رنگ زرد: داستان رسولان، انبیای الهی، سیره و معجزه‌های آن‌ها و داستان‌ امت‌های پیشین.

5- رنگ بنفش: قرآن کریم و جایگاه آن، صفات انسان و ناسپاسی و تکبر وی، پاسخ به اکاذیب، افتراءات و ادعاهای مشرکان و سنت خداوند در مخلوقات.

6- رنگ نارنجی: روز قیامت و علائم آن و هشدار از روز رستاخیز، مرگ، قبر، حساب و حشر و انکار قیامت از سوی منکران.

7- رنگ قرمز: جهنم و اوصاف آن و عذاب مشرکان و کافران در آن.

امیرة الجمال که در یکی از شرکت‌های مشهور املاک و مستغلات در مصر مشغول به کار است، در خصوص استقبال مردم از خرید این قرآن‌ گفت: طرح فروش این قرآن با استقبال گسترده مردم مواجه شده است.

وی در مورد نظر علمای دینی درباره مصحف رنگی نیز گفت: من  درباره این مصحف از علمای الازهر سؤالی نکرده‌ام، اما با یکی از علما در این زمینه مشورت کردم و پاسخ وی این بود که طراحی مصحف به این شکل مشکلی ندارد.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۲/۱۹ - ۱۱:۵۱
0
0
خیلی خبر خوبی بود. این میتونه الگوی ناشران در ایران باشه. ..
captcha